Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 50 D's inbyggda blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

isoptera

Medlem
Tjoho.

Idag kan jag berätta att jag köpte en Canon 50 D ( med tanke på inlägget häromdagen) :)

jag är super nöjd verkligen. MEN är en sak som jag verkligen stör mig på.
Den inbyggda blixten flashar till ett par gånger innan man tagit bilden. både på automat läget och Manuella när man slår upp blixten.

jag tycker att det är riktigt störande då jag hoppades på att fånga några sköna djurbilder ( vilket inte är lätt nu när dom hoppar upp i taket av rädsla för blixten)

Går det inte att på något sätt få bort det där flashandet? har läst igenom användarhandboken flera ggr och varit inne och kollat på inställingarna men hittar inget sätt :(

Tacksam för lite hjälp :)

//Sandra

Kameran använder blixten för att hjälpa autofokus i svagt ljus, upplevs oftast som mycket störande. Det går att stänga av med funktionen "egen programmering", vanligen kallad "custom functions" eller förkortat C.Fn.

Om 50D har samma upplägg som 5D MkII så heter funktionen "Tändning med AF -hjälpbelysning" och ligger under "C.Fn III" menyn. Där kan du välja om hjälpbelysningen skall lysa eller ej, det finns också ett tredje läge där du kan välja att bara ha hjälpbelysning med en extern blixt (de externa blixtarna använder osynligt infrarött ljus för hjälpbelysningen).

Den uppenbara nackdelen med att stänga av hjälpbelysningen är att autofokusen får svårare att hitta fokus, och du kanske måste fokusera manuellt.

/Sara

Det stämmer som du skriver. Ligger under C.Fn III #5

En till nackdel me den funktionen är ju att blixten inte orkar skjuta av när den blixtrat färdigt för autofokusen.. Kan störa lite

Kameran använder blixten för att hjälpa autofokus i svagt ljus, upplevs oftast som mycket störande. Det går att stänga av med funktionen "egen programmering", vanligen kallad "custom functions" eller förkortat C.Fn.

Om 50D har samma upplägg som 5D MkII så heter funktionen "Tändning med AF -hjälpbelysning" och ligger under "C.Fn III" menyn. Där kan du välja om hjälpbelysningen skall lysa eller ej, det finns också ett tredje läge där du kan välja att bara ha hjälpbelysning med en extern blixt (de externa blixtarna använder osynligt infrarött ljus för hjälpbelysningen).

Den uppenbara nackdelen med att stänga av hjälpbelysningen är att autofokusen får svårare att hitta fokus, och du kanske måste fokusera manuellt.

/Sara

Tack så mycket för ditt svar.. ska testa och se hur det blir :)

Jao du bläddrar ju bara till den menyn C.Fn III dom ligger under menyn näst längst till höger.

Dessa kan du ENDAST se i P/A/S/M lägena annars finns inte dom menyerna tillgängliga. Sen i C.Fn III bläddrar du till nr: 5. finns 3 alternativ där.

Tryck på knappen på stora hjulet "set" å bläddra till avaktivera/disable allså nr:1

Externa blixtar har inte alls osynligt ljus för autofokus. De har ilsket lysande röda lysdioder istället.

På en Canonkamera heter det P/Tv/Av/M.

Ja naturligtvis heter lägena så :) Gick av ren hjärn automatik(som inte funka så bra just då;) ) när ja skrev det . heh Stämmer me externa blixtar är ju inte IR nånstans bara röda eller röd diod som skickar ut ljus genom nå sorts prisma som i många fall bildar ett rutmönster eller annat kontrastmönster en liten bit bort

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar