Annons

Canon 50 D

Produkter
(logga in för att koppla)

isoptera

Medlem
Jag ska på söndag åka och köpa min första egna systemkamera.
har fotat en del med Canon 40 D innan så är inte heeelt grön på området:)

jag har satt min blick på Canons 50 D tycker att den verkar kanonbra.
Kan det vara en bra idé?
Är det en kamera som även kan fungera bra framöver?
Är det något med den som är dåligt?

osv osv:)

ser fram emot era synpunkter :)
//Sandra

Den största fördelen med 50D över 40D är (enligt mig, och för mina behov) att den har micro adjustment. Alltså att du kan finjustera fokus för dina objektiv.

Jag har dock valt att behålla min 40D och istället spara till en fullframe. Kanske 5D mkII.

Den största fördelen med 50D över 40D är (enligt mig, och för mina behov) att den har micro adjustment. Alltså att du kan finjustera fokus för dina objektiv.

Jag har dock valt att behålla min 40D och istället spara till en fullframe. Kanske 5D mkII.

Okey det låter ju bra.
tror du missuppfatta där, jag har ingen egen systemkamera utan det här blir min första.. bara fotat lite med en 40 :)

Hej Sandra!

Jag har en 50d. Det är en oerhört fin kamera. Till det yttre är den som en 40d.
Sedan har den förbättrade menyer/förenklade. Högre upplösning. Och förbättrat buffertminne. Sedan AF microjustering. Jag skulle verkligen rekommendera 50d!

Jag ska på söndag åka och köpa min första egna systemkamera.
har fotat en del med Canon 40 D innan så är inte heeelt grön på området:)

jag har satt min blick på Canons 50 D tycker att den verkar kanonbra.
Kan det vara en bra idé?
Är det en kamera som även kan fungera bra framöver?
Är det något med den som är dåligt?

osv osv:)

ser fram emot era synpunkter :)
//Sandra

Jag har haft min 50d i ett par månader nu och är jättenöjd med den. Stod i valet att ta en 40d i butiken. Men när man tittar på dom tillsammans så faller man för 50d. Tror också att det är bättre om du vill sälja din kamera om ett par år så står 50d i högre kurs än 40d då . För då kommer folk bara komma ihåg att den är nyare än 40d...Sen finns det annat sätt att jämföra också är om du köper en 40d istället för 50d och tar den mellan skillnaden du tjänade på att 40d och lägger dom pengarna på en bättre optik istället. Det är värt mycket
Lycka till

Ett litet tips är att inte snöa in på pixelpeeparnas brusåsikter. Men visst må det vara så att den presterar sämre på höga iso än 40D pga sin högre upplösning.. Men hur ofta använder du över iso 800 t.ex

Eh ja vetefasen.. inte ofta man kör me största bländaren ändå.. visst är det trevligt me ljusstarka objektiv om man ska köra me största bländare hela tiden..men i praktiken så tycker inte ja man kör på dom bländarna ändå.. sen att man ska köpa objektiv av bra kvalité men ljusstyrkan tycker ja e lite överdriven.. om man nu inte går på fasta 1.2-1.4 objektiv osv osv..

Eh ja vetefasen.. inte ofta man kör me största bländaren ändå.. visst är det trevligt me ljusstarka objektiv om man ska köra me största bländare hela tiden..men i praktiken så tycker inte ja man kör på dom bländarna ändå.. sen att man ska köpa objektiv av bra kvalité men ljusstyrkan tycker ja e lite överdriven.. om man nu inte går på fasta 1.2-1.4 objektiv osv osv..

Med risk att frångå trådens ämne lite..

Visst är det att föredra att blända ner, men samtidigt trevligt att kunna köra på tex 1,8 i stället för 3,5 om det är taskigt ljus. Att tex fota husdjur (eller andra familjemedlemmar) inomhus utan blixt är så gott som omöjligt med de flesta kitobjektiv. Speciellt om man inte vill passera ISO 800.

Nu kanske det inte var detta trådskaparen i första hand undrade över, och det finns ju gott om trådar med råd om vad man ska göra med en begränsad budget. Personligen har jag fem djur och stor lägenhet, så det blir väldigt många inomhusbilder på djur - helst utan blixt. Sen tror jag inte att skillnaden mellan 40D (som jag har) och 50D (som jag valde bort pga priset) är speciellt stor i praktiken. Man blir nöjd med bilderna vilken man än väljer.

Ett litet tips är att inte snöa in på pixelpeeparnas brusåsikter. Men visst må det vara så att den presterar sämre på höga iso än 40D pga sin högre upplösning.. Men hur ofta använder du över iso 800 t.ex

Ofta... Vore inte brus viktigt så skulle inte det finnas 25000 inlägg om sensorbrus på höga iso här på forumet...

Ofta... Vore inte brus viktigt så skulle inte det finnas 25000 inlägg om sensorbrus på höga iso här på forumet...

Må så vara men i detta fallet va DU = Sandra å inte DU = Bengt. I min fråga allså.

Söker man efter "sensorbrus på höga iso" så får man dessutom upp 18 inlägg.. inte 25000 :) kunde bara inte låta bli.. Men ingen idé att tjata om sånt som står i sjuttiotolv andra trådar.. Bra att du är nöjd me din 40D bengt helt enkelt.

Senast ändrad:
Må så vara men i detta fallet va DU = Sandra å inte DU = Bengt. I min fråga allså.

Söker man efter "sensorbrus på höga iso" så får man dessutom upp 18 inlägg.. inte 25000 :) kunde bara inte låta bli.. Men ingen idé att tjata om sånt som står i sjuttiotolv andra trådar.. Bra att du är nöjd me din 40D bengt helt enkelt.

Bli inte sur, personligen har jag inte någon jätteböjelse för low light jakt,men det är av stort intresse för väldigt många medlemmar här och det bör man respektera. Tja, jag hade gärna haft en 5D till just low light applikationer, men till sport, blixt och annat där ljuset räcker till så visst gillar jag 40D då den presterar tillräckligt bra, dock presterar gamla 350D ungefär lika bra bilder när det klarar av att focusera rätt. Hur som helst så är jag inte någon 40D fanatiker - det är en bra kamera med plus och minus bara.

Inte sur nånstans :) Ja tyckte bara att det inte va riktigt relevant i denna tråden för ja har lite svårt att tro att skillnaden mellan 40D å 50D har någon som helst praktisk betydelse när man spottar ut slutresultatet som glad amatör men skit samma.. Det är ju bara tekniska manicker.. Ha skoj å fota massa helt enkelt

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar