Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon 50/1.4 eller Tamron 28-75/2.8

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är säkerligen den första, den är skarpare än 50/1.8 varianten och 50/1.8 är i stort sätt lika skarp som tamronobjektivet.
Men framförallt har 50/1.4 klart snyggast bokeh, skärpa är inte allt vet du :p

Jag hade tänkt mig en 50D med något/några av följande objektiv:

Canon 50/1.4
Canon 17-85
Tamron 28-75/2,8

Eller andra i ungefär samma prisklass?

Jag har även kollat på Nikon 90D
Någon som vet något om 90an och objektiv till den?

Hehe, tack för att du tog det på rätt sätt :p

Du har ju valt tre väldigt olika objektiv att välja på och 17-85:an är ju tveklöst den mest allsidiga men ljussvag.
Så då förmodar jag att du vill kompletera med en ljusstarkare, 28-75 blir ju lite tårta-på-tårta och dessutom rätt mycket pengar så då är väl 50 mest logisk som komplement.

Bäst vore väl annars en 17-55/2.8 IS USM, kan hittas begagnat för runt 7000:- och är det bästa zoomobjektivet man kan köpa för en 1.6x sensorkamera.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=17-55is

Köp 28-75 2,8 om du inte har några behov av vidvinkel:p objektivet är ju lätt skarpare än 17-85+ att du får 2,8 genom hela omfånget istället för 4-5,6 och den är mer flexibelt än 50 och enda nackdelen kommer att vara att objektivet har "nikon snurr" men kika även på tamrons 17-50 2,8 och sigmas 18-50 2,8 efter som de ligger i samma prisklass och har lite mer vidvinkel:)

bägge

Helt enkelt, vilket är skarpast?

Jag har provat båda, skulle säga att det är för liten skillnad för att det ska spela någon roll för mig. Tamronobjektivet är helt sjukt skarpt och likaså 50 1,4 även om det förvånar mindre eftersom det är fast osv.

Dock så distar Tamron ganska mycket vilket fick mig att byta till fast optik. Men köper jag en normalzoom någon gång blir det helt klart Tamron 28-75 2.8, helt otroligt mycket optikkvalite för pengarna!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar