Annons

Canon 450D RAW i Adobe Bridge CS3

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer1

Aktiv medlem
Jag har installerat nya Adobe Camera RAW 4.4 som ska fungera med nya 450D.

Jag får inte upp Canon CR2 RAW bilder i Bridge, dom ligger där, men visas inte.

Men trycker man på Ctrl+R så kommer dom upp i RAW-editorn precis som vanligt.
Någon som vet var felet ligger?
Photoshop CS3 däremot klarar att ta hand om dom.

Om man autokonverterar till DNG i samband med inläsningen i Bridgen fungerar allt normalt. Så man klarar sig med det, men jag undrar hur man tänkt sig att RAW-editorn egentligen ska fungera,

Sök efter *.8bi filer på disken.
Du borde hitta en som heter "Camera Raw.8bi" om du inte redan vet var den finns !

Sen provar du att gå till:
x:\Program Files\Common Files\Adobe\Plug-Ins\CS3\File Formats

Kopiera in im camera raw.8bi dit och prova igen!

Tack Emil jag har redan gjort precis så. Hade bytt på två ställen men det var nu ett tredje ställe som också skulle bytas på. Lite skumt. Det här blir inte så lätt för dom som inte är så datavana. Har redan hjälpt en annan FS-medlem.

emil_s skrev:
Sök efter *.8bi filer på disken.
Du borde hitta en som heter "Camera Raw.8bi" om du inte redan vet var den finns !

Sen provar du att gå till:
x:\Program Files\Common Files\Adobe\Plug-Ins\CS3\File Formats

Kopiera in im camera raw.8bi dit och prova igen!

Hej!

För mig ligger filen redan där och en minibild syns i Bridge, och om jag högerklickar i Bridge så kan jag öppna dom i PS CS3 men inte i "Camera Raw"!? Förstår inte vad Christer menar med fler ställen, kan nån förklara lite bättre?

tack, mvh/W

Av någon konstig anledning finns det tre File- Format-platser med *.8bi filer där man kan kan man lägga in RAW-editorn.Jag hade lagt in på två ställen en i Photoshop och en i Bridge men det var det tredje stället som skulle användas och i min dator överensstämde det inte helt med Emils beskrivning.

Jag fick göra en SÖK för att hitta alla platser och då såg jag att det fanns ett tredje ställe. När jag stoppat in editorn där blev allt OK. Det gick inte heller att autohämta RAW-editorn det hakade upp sig så jag fick gå till Adobe Downloads och hämta den nya och fick då inte med någon beskrivning var den skulle installeras.
RAW-editorn hade tidigare fungerat med 4.3 bara på dom två platserna med äldre kameror.

Wilhelm du måste alltså ha lyckats ladda hem filen den normala uppdatera-vägen och automatiskt fått den placerad där den skall vara.

Jag fattar inte riktigt, "stoppat in editorn" - är det *.8bi filen du menar? Ett sök på *.8bi ger alltså 3 ställen där man kopierar in den korrekta 8bi filen? Får fortfarande inte öppna mina RAW-filer i CR, men dom syns som miniatyrer i Bridge.

Om du befinner dig i Bridge och öppnar en eller alla bilder (ctrl+A) du har där och sedan trycker på ctrl+R ska den/dom bilder du öppnat befinna sig i RAW-editorn och är allting rätt står det längst upp till vänster 4.4.1.
Då har du fått in nyaste Editorn korrekt.

Christer1 skrev:
Om du befinner dig i Bridge och öppnar en eller alla bilder (ctrl+A) du har där och sedan trycker på ctrl+R ska den/dom bilder du öppnat befinna sig i RAW-editorn och är allting rätt står det längst upp till vänster 4.4.1.
Då har du fått in nyaste Editorn korrekt.

Jo, som jag skrev, jag har alltså uppdaterat Camera Raw till 4.4.1. Ctrl-R har jag förstått är ett kortkommando för att öppna aktuell bild i CR. Men det funkar inte på mina *.CR2 bilder. Men funkar alltså för JPG. Är fortfarande helt lost.

Om du aktiverar någon JPG-bild i Bridge och trycker på ctrl+R så ska du få upp den i Camera RAW. Står det då 4.4.1 uppe i vänstra hörnet av Editorn? Om det inte gör det så har du precis som jag lyckats lägga in RAW-editorn på fel plats. Då är det dags att göra sök på *.8bi

Då ska du få upp, kanske som jag, tre platser med den gamla t.ex. 4.2. eller 4.3 på något/några av ställena

Byt ut den/dom och sedan fungerar det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar