Annons

Canon 450d kontra 500d

Produkter
(logga in för att koppla)

En i Sverige

Ny medlem
Hej!

Jag ska nu (äntligen) inhandla min första digitala systemkamera. Foto har alltid intresserat mig men det är först nu jag känner att tiden, motivationen och ekonomin sammanfaller fullt ut!

Jag har till idag bara haft en analog systemkamera (eos300) och ett antal kompaktkamerer.

Men nu vill jag köpa en kamera som jag till en början bara kommer att klara av automatinställningarna på (kan alldeles för lite idag!) men som jag inom kort (känner mig själv) kommer att använda de manuella allra mest. Att skapa "den där bilden" är mitt mål, alltså inte bara julaftonsfotografering eller ett fint porträtt på barnen eller hunden. :)

Så jag har landat i att 450d eller 500d kan vara nåt. Pga att jag har lite tillbehör och känner till Canon så känns det som att jag vill stanna i den familjen.

Så vad anser ni skiljer dessa åt? Jag var som klar med att det är en 450d som jag skulle vilja ha men så dök tankarna upp på 500d av rent praktiska skäl. Att kunna filma om tillfället dyker upp känns ju riktigt bra men är 500d en lika bra kamera som 450d? För det är trots allt fotografering som är det allra viktigaste!

Väldigt tacksam för alla synpunkter och tankar!

500D är något bättre än 450D plus filmmöjlighet. Den har lite fler pixlar (ingen större fördel) men en bättre skärm med högre upplösning (bra). Det skiljer en 1000-lapp i pris och det hade jag lagt ut för att få en 500D.

Hej!

Jag ska nu (äntligen) inhandla min första digitala systemkamera. Foto har alltid intresserat mig men det är först nu jag känner att tiden, motivationen och ekonomin sammanfaller fullt ut!

Jag har till idag bara haft en analog systemkamera (eos300) och ett antal kompaktkamerer.

Men nu vill jag köpa en kamera som jag till en början bara kommer att klara av automatinställningarna på (kan alldeles för lite idag!) men som jag inom kort (känner mig själv) kommer att använda de manuella allra mest. Att skapa "den där bilden" är mitt mål, alltså inte bara julaftonsfotografering eller ett fint porträtt på barnen eller hunden. :)

Så jag har landat i att 450d eller 500d kan vara nåt. Pga att jag har lite tillbehör och känner till Canon så känns det som att jag vill stanna i den familjen.

Så vad anser ni skiljer dessa åt? Jag var som klar med att det är en 450d som jag skulle vilja ha men så dök tankarna upp på 500d av rent praktiska skäl. Att kunna filma om tillfället dyker upp känns ju riktigt bra men är 500d en lika bra kamera som 450d? För det är trots allt fotografering som är det allra viktigaste!

Väldigt tacksam för alla synpunkter och tankar!

Jag köpte precis en 500D (2 månader sedan) och stod i exakt samma situation som du. Du skall se 500D som en uppdatering av 450D. De stora skillnaderna är att du kan, som du säger, filma med 500D (i full HD). Du har 15 MP mot 12 MP (500D vs 450D). 3" LCD-skärm med 920000 punkter 230000 på 450D. Bättre ljuskänslighet 3200 mot 1600 i fördel för 500D. Mer jämförelse här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=269990,419084

Det du skall fundera över är om du kan tänka dig att köpa en begagnad 450D? Ja då kan du säkert göra en bra affär och få mycket för pengarna. Tänker du köpa en ny kamera tycker jag du skall satsa på en 500D. Själv är jag mycket nöjd med den nya LCD-skärmen som underlättar en hel del. Jag har inte provat att spela in film ännu.

Hej!

En sak du ska tänka på är att det tillkommer minneskort, objektiv m m när du köper en ny kamera. Köper du en begagnad får du oftast mycket för pengarna!
450D och 500D är likvärdiga när det gäller bildkvalitet och är du inte proffs så kommer detta inte vara ett problem överhuvudtaget.

Vill du filma och kan lägga ut pengarna så ska du köpa nytt!
Vill du ha en bra kamera som levererar bilder av god kvalitet och dessutom ha råd med nya objektiv (som är det avgörande på bildkvaliteten) så ska du köpa begagnat!

I min mening så är 500D inte värd de extra tusenlapparna.
Men detta är ett beslut du måste ta då du själv vet bäst vad du vill ha!

Ha en god fortsättning på dagen!

/Helena

Tusen tack för era inlägg! Och DrSadako, tack för länken! Helt klart matnyttigt!

Jag hade av någon anledning fått för mig att 500D anses som en något "sämre" kamera rent fotograferingsmässigt och därför tvekat inför den men som ni skriver här så är det inte så vilket känns riktigt spännande!

Det betyder att vi kan ha "en vinnare"! :)

Är dock förstås fortfarande sugen på mer åsikter...

Hej!

Du, det var tufft att hitta forumet efter en så kort tid som medlem på fotosidan.se!

Jag tyckte att det var enormt jobbigt bar att lära sig att fylla i min profil! :)

Lycka till med din kamera! Nu vill vi se dina verk också!

mvh
Helena

Senast ändrad:
När det var en fråga om att köpa nytt så tyckte jag att 500D var ett bättre alternativ. Nu, trots min korta erfarenhet, har jag förstått att det vore bra med ett 17-85mm som är mer allround än kitobjektivet som följer med. Dock är skillnaden mellan att köpa bara huset och 500D+18-55mm bara ca 500 kr (enligt prisjakt) så man kan lika gärna ha det tills man vet vad man vill fotografera.

Du kan födjupa dig i de två här:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos500d/
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos450d/

och jämförelse:
http://www.dpreview.com/reviews/com...&cameras=canon_eos450d,canon_eos500d&show=all

Lycka till.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto