Advertisement

Annons

Canon 450D eller Nikon D5000? Köpa imorgon

Produkter
(logga in för att koppla)

gaisaren gbg

Aktiv medlem
Undrar om någon kan ge mig ett svar som har erfarenhet av canon 450 och nikon 5000. Skall köpa kamera nästa vecka så jag hoppas på ett snabbt svar.
På cyperfoto hemsida så om man jämför deras bilder med varandra så är skillnaden knappt märkbar,men det tar jag med en nypa salt då man ej vet vad för inställningar dom har.
Finns säkert någon som har erfarenhet av båda.
Priset för 450 med kit 5795 nikon 5000 kit 6699 så priset är ej avgörande.
450 går upp till endast 1600 iso (är det negativt eller räcker det för hobbyfotografer) medands nikon går betydligt högre på isotalen.
Tacksam för svar johan.

Bry dig inte så mycket om teknik och sånt, de är ganska lika. Gå till en butik och känn på dem istället och köp den som känns bäst i handen och är trevligast att titta genom.

Har du kompisar med nikon så köp en nikon kamera så ni kan byta objektiv med varandra, samma on kompisarna har canon. Kolla också vilket märke som har objektiv som passar dig.

Har köpt en D5000 och är mycket nöjd lätt att förstå och enkel att hantera om du köper nikon gå på nikonschool då mycket givande.

Klas

Personligen tycker jag att det känns som att du undrar "skall jag köpa en Volvo, eller en SAAB?"

Canon har jäkligt bra kameror, det har Nikon med!

Personligen hade jag valt mellan Canon 50D och Nikon D5000, och då hade valet enkelt fallit på 50D.

Jag tror att du kommer att vilja köpa en massa objektiv och då är Canons instegs-objektiv rätt prisvärda. (Har iofs lite sämre koll på Nikons motsvarigheter)

Tackar för alla svaren, känns som om det blir canon. Men som ni sa KÄNN EFTER VAD SOM ÄR BÄST Å DET SKALL JAG GÖRA. Tack igen .
Vänliga hälsningar johan

Viktigare än isotalet är vad objektivet har för ljusstyrka. Är det ljussvagt - ja det är bra om kameran klarar höga isotal (1600-3200) med OK resultat. Det är en egenskap jag själv värderar högt, då jag fotograferar rätt mycket på fri hand och i lite ljussvagare situationer.

Nikon D5000 har alltså helt klart en fördel av att klara iso 3200 med godkänt resultat. Akilleshälen är objektivutbudet, då alla objektiv man vill använda måste ha inbyggd autofokusmotor för att autofokusen ska fungera. Utbudet zoomar med AF-S är bra, men inte utbudet på fasta ljusstarka objektiv med AF-S (eller motsvarande hos tedjepartstillverkare). Vill du köra med sådana och tycker det skulle vara trevligt att inhandla begagnade objektiv, välj Canon istället.

Viktigare än isotalet är vad objektivet har för ljusstyrka. Är det ljussvagt - ja det är bra om kameran klarar höga isotal (1600-3200) med OK resultat. Det är en egenskap jag själv värderar högt, då jag fotograferar rätt mycket på fri hand och i lite ljussvagare situationer.

Nikon D5000 har alltså helt klart en fördel av att klara iso 3200 med godkänt resultat. Akilleshälen är objektivutbudet, då alla objektiv man vill använda måste ha inbyggd autofokusmotor för att autofokusen ska fungera. Utbudet zoomar med AF-S är bra, men inte utbudet på fasta ljusstarka objektiv med AF-S (eller motsvarande hos tedjepartstillverkare). Vill du köra med sådana och tycker det skulle vara trevligt att inhandla begagnade objektiv, välj Canon istället.

OPS!!!!!
Ännu en sak för mig att utvärdera (autofokusen ett måste i objektiven på nikon).
Kan faktiskt inte bestämma mig då jag om två timmar skall åka till en butik i göteborg och köpa (eller bara kika)på en kamera.
Ett måste är att kameran skall innhandlas denna vecka.Har studerat bilderna här i forumet som finns med nikon 5000 och canon 450 och kan säga att båda ger fantastiska bilder.
Nattkorten som man kan se som är tagna med båda kamerorna är fantastisk bra så därför undrade jag om 1600 iso räcker som canon har då nattkorten är i stort sett lika bra.
OJ VAD SVÅRT ATT VÄLJA (HADE PENTAX K-X ) INTE HAFT VANLIGA BATTERIER SÅ HADE KÖPET BLKIVIT RÄTT ENKELT DÅ DEN HAR SPÖAT BÅDA KAMERORNA I MÅNGA TESTER. Har läst ett tjugotal tester som är gjorda i japan med k-x och dom har gett k-x ett lätt försprång mot 5000 och 450 då dom har gämfört dom mot varandra.Problemet är batterierna som har tyvärr haft stora problem med att fungera.
Men tråden handlade ju ej om pentaxen utan om dom andra märkerna som jag har bestämt mig för att köpa.
Nikon eller canon vem vet vad det blir? inte jag i alla fall för tillfället.
Tror canon till slut drar det längsta strået. Åker snart till scandinavian pphotp och ser vad dom rekomederar.
Skriver tillbaks i forumet och medelar mitt köp.
Vänliga hälsningar johan.

Antagligen är nattfotona tagna med lågt ISO och med stativ, men båda ger likvärdiga i det mesta.

Jag hade föredragit d5000 för jag tror att du får mer kamera för pengarna. Har själv lusläst åt en kompis om d5000 vs andra kamerar (ej 450D dock), men jag rekommenderade d5000.

I Dxomark som rankar kvaliten på RAW filerna (ej handvande, filmning, autofokus etc)
så rankas D5000 som nr16 och 450D som nr54.

Men handhavande är väldigt viktigt så känn på grejerna först.

enligt DxO är D5000 ljusår när det gäller brus jämfölrt med 450D, men då är det pixelpeeping som gäller.

http://dxomark.com/index.php/eng/Im...185|0/(onglet)/0/(brand)/Nikon/(brand2)/Canon

/Stefan

Antagligen är nattfotona tagna med lågt ISO och med stativ, men båda ger likvärdiga i det mesta.

Jag hade föredragit d5000 för jag tror att du får mer kamera för pengarna. Har själv lusläst åt en kompis om d5000 vs andra kamerar (ej 450D dock), men jag rekommenderade d5000.

I Dxomark som rankar kvaliten på RAW filerna (ej handvande, filmning, autofokus etc)
så rankas D5000 som nr16 och 450D som nr54.

Men handhavande är väldigt viktigt så känn på grejerna först.

enligt DxO är D5000 ljusår när det gäller brus jämfölrt med 450D, men då är det pixelpeeping som gäller.

http://dxomark.com/index.php/eng/Im...185|0/(onglet)/0/(brand)/Nikon/(brand2)/Canon

/Stefan

Vad menas med ljusår (bättre eller sämmre brus med nikon) Förklara gärna med lättare ord då jag är ny på området.Har svårt att tolka vilken som är bäst på brus.
JOHAN

Har du dragit till Göteborg än?

Jag tycker själv att Canon presterar bättre, rent generellt, dock tycker jag att Nikon känns mer gedigna, generellt.

450D,, om du har råd så skall du välja en 50D

Den största svagheten jag kan se med kameror över lag är en något för liten LCD med allt för låg upplösning.

De flesta systemkameror från Nikon och Canon presterar väl godkänt! Välj en kamera som har bra upplösning på LCD'n (230000pix är för lite enligt mig)

Vad är det för objektiv som ingår i de där kiten? Om du får ett med stabilisering hos ena eller andra märket hade jag valt det. Om båda (eller ingen) erbjuder detta - välj det billigaste! Som du själv säger, skillnaden är knappt märkbar.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto