Advertisement

Annons

Canon 450d eller Nikon D3000? Snälla hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Ipen

Medlem
Hejsan :) Det är så att jag ska köpa min första systemkamera. Jag är inte helt nybörjare inom fotografering och sånt men absolut inget proffs. Jag skulle behöva lite hjälp med vilken kamera jag ska välja? :) Jag funderar på:

Canon 450D eller Nikon D300?

Någon som har något tips, råd eller erfarenhet att dela med sig av? Kanske någon som har någon av dessa kameror som kan berätta lite om dem?

Vad ska man satsa på för objektiv till dessa?

Skulle vara jättejättesnällt om någon svarade :)

Inte lätt att svara

Det är ju inte så lätt att svara på en sådan fråga utan att känna till just dina behov. Du menar väl EOS 450D vs Nikon D3000 o inte D300? Men efter din beskrivning av dig tycker jag det lutar mot Canon 450D. D3000 är väl en kamera för den näst intill okunnige (ursäkta alla ni som köpt en), men jag fick intrycket att du kan mer än så. Jag har nu ingen 450D utan en 400D som är föregångaren, skillnaderna är förutom en del nya funktioner i 450D inte så särskilt stora. Jag uppskattar verkligen kameran, den har ju många funktioner som Nikons enklare modeller saknar, man växer inte ur den lika fort (eller aldrig) som med Nikons instegsmodeller, de är väl ifs. bra men att "gräva i menyerna som man får göra med dem skulle åtminstonde få mig att bli irriterad.
Lycka till med ditt kommande köp.

Tack för svaret :) Altså jag har ingen tidigare erfarenhet av systemkamera, förrutom att jag hållt på en del med kompisars och så, men jag har fotat mycket med kompaktkamera, så på så sätt är jag inte helt nybörjare.

Det jag fastnade för hos Nikon d3000 (det var mycket riktigt den jag menade) var att den har 11 AF punkter istället för 9, som hos Canon. Men vad är det Canon eos 450d har som gör att man inte växer ur den lika lätt som Nikonkameran?

Tacksam för svar!

Tack för svaret :) Altså jag har ingen tidigare erfarenhet av systemkamera, förrutom att jag hållt på en del med kompisars och så, men jag har fotat mycket med kompaktkamera, så på så sätt är jag inte helt nybörjare.

Det jag fastnade för hos Nikon d3000 (det var mycket riktigt den jag menade) var att den har 11 AF punkter istället för 9, som hos Canon. Men vad är det Canon eos 450d har som gör att man inte växer ur den lika lätt som Nikonkameran?

Tacksam för svar!

Gå till en butik och känn på båda modellerna. Den du tycker ligger bäst i dina händer är den du kommer att fota mest med. När du vet vad du har får du reda på vad du saknar! Det är aldrig för sent att uppgradera senare i livet. Det är lite som att välja partner man kanske hittar en som man kan leva livet ut med eller en som man skiljer sig från efter ett tag...

EOS 450vs D3000

Det är en hel del som skiljer mellan de två kamerorna hanteringsmässigt till Canons fördel de 11 fokuspunkterna hos D3000 mot 450D:s 9 har mycket liten praktisk betydelse, själv använder jag nästan uteslutande endast en punkt. Den något högre upplösningen hos 450D har ringa betydelse men "Utsnittsmätningen" som Canon har är mycket användbar i svåra ljussituationer, som t.ex ett korfönster i kyrkan vid ett bröllop, den är betydligt mer lättanvänd än den snäva "spotmätningen" som kräver stor erfarenhet. Möjlighet att fälla upp spegeln vid stativtagning minskar risken för skakningsoskärpa. Med 450D har man tillgång till skärmsökare, vilket D3000 saknar, det går ju att fortsätta uppräkningen, men hanteringsmässigt ser jag inte att D3000 är något alternativ till 450D. Nikons enklare kameror är mer "kompaktkameralika", men det är väl för att komma ifrån kompaktkamerans begränsningar man köper och "släpar" på en systemkamera. Många reagerar på Canons försiktiga skärpning o färgmättnad i standardninställning där Nikon istället, i mitt tycke, överdriver. Det går dock att i båda fallen justera med inställningar i kameran, i Canons fall med olika "Bildstilar" där "Landskap ger de klaraste färgerna. Bildstilar finns också att ladda ned från Canons hemsida, vidare kan man ganska enkelt själv ändra efter eget önskemål. Så får man heller inte glömma att med en Canon medlevereras betydligt bättre programvaror, Nikons är i jämförelse mycket torftiga.
Men bildmässigt går det ju att ta mycket bra bilder både med dessa två liksom med de övriga fabrikaten, det är ju mest på hanteringegenskaperna det skiljer vilket väl får anses vara bra då vi därigenom kan välja det som passar oss personligt bäst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar