Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 450D eller Canon 1000D?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Christelle

Medlem
Vad är det som är skillnaden mellan canon 400D, canon 450D och canon 1000D? Vad jag förstår så är det inte alls stor skillnad? Många hyllar ju 450 och 400 men har inte sett så mycket om 1000D. 1000D är ju trots allt 2000 kr billigare än 450D. Är 450D värt dom extra 2000 och isånnafall varför? Som första kamera är vell 1000D typ lika bra som 450D?
Skulle vara jättebra om någon kunde hjälpa mig att reda ut detta :).
 
Jag gick in på Cyberphoto och kollade specarna på kamerorna och det var inte så stor skillnad, 12 vs. 10 Mpixel och några små skillnader i skärm etc. Men så skrev Cyberphoto också så här på 1000D.

"Närbesläktade
Några av skillnaderna mot storebror 450D är:

- Saknar stöd för trådlös fjärr (RC-1 och RC-5)
- 2,5" skärm (som 400D) mot 3"
- Saknar högdagerprioritet
- 7 fokuspunkter mot 9
- 12 bitars tonomfång (som 400D) mot 14 bitar
- 10 Mpixel mot 12
- Saknar spotmätning
- 0,81x förstoring i sökaren mot 0,87x.

Skillnaderna finns alltså där, men det är ingen revolutionerande skillnad modellerna emellan. Storleksmässigt är de också jämförbara."

Om det här är sådant som är värt 2000 kr (ca 30% till) är svårt att säga.

Med mina egna erfarenheter så tycker jag att följande är väldigt viktiga: Förstoring i sökaren (ingen gillar liten och trist sökare, fast ingen är speciellt bra av de två)
Viktiga: 14 bitar, spotmätning och högdagerprioritet
Ointressant: antal pixlar, skärmstorlek, antal fokuspunkter (jag använder nästan enbart centrumpunkten för att veta exakt vad som är i fokus)
 
Om budgeten är tajt, välj den billigare kameran. En sådan sak som en extern blixt, ett stativ eller kanske ett extra objektiv kommer att betyda väldigt mycket mer för dina bilder än de små skillnaderna i kamerahuset. Det kan vara bra att inte spendera alla pengarna på en gång. Efter några månaders fotande brukar man upptäcka vad det är man vill köpa härnäst.

Precis som föregående sagt så är det nog bara den större sökaren som är en avgjord fördel i alla lägen.

De andra punkterna kan vara mer eller mindre viktiga beroende på vad och hur du vill fota.
 
Gå på 1000D som har fått belöning för att vara en kanonbra kamera. Och som AFJ skrev så är extern blixt (ca 2300 kr) något som kan göra bilderna bättre.
 
På pappret är det inte speciellt mkt större skillnad mellan 450D och 50D. Det gamla vanliga: bättre AF, snabbare seriebildstagning, bättre sökare, bättre display, fler MP, några mjukvarufeatures extra, snabbare processor, bättre grepp osv. Ganska lik lista och inte mycket längre, och den är ännu mindre mot tex 40D som inte direkt kan kallas lastgammal.

Men 50D är fysiskt en annan kamera (till skillnad mot 450D vs 1000D som är väldigt lika), men features nedskrivna på papper blir dom alltså rätt lika även där.

Bildkvalitetsmässigt gör dom bra ifrån sig allihop oavsett prisklass. Men dyrare ger som regel större chans fånga fler lyckade bilder och lite mer att växa i om intresset tilltar.
 
tror att 1000d är en väldigt kompetent kamera, men jag, liksom en kompis som tänkte köpa den, tycker att den känns som en plastleksak jämfört med 450d. Och då känns 450d som en leksak jämfört med en 50d
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.