ANNONS
Annons

Canon 450D eller 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
Halloj alla!

Står i begrepp att uppgradera min gamla Canon S3 IS (s.k. superzoom - ej SLR men som jag tycker, väldigt bra kamera) till en riktig system. 450D kommer släppas vilken vecka som helst och 40D kom förra sommarn. Budget är viktigt men inte helt avgörande. Hatar oskarpa bilder och kommer kliva på IS tåget direkt, tar många bilder i farten, men också andra mer planerade. Blir det en 450D så kommer jag skaffa ett 17-85 IS och antagligen börja med samma objektiv om det blir en 40D.

Mitt fotograferande är "varierat" men jag gillar gå runt i såval stan där jag bor (Södermalm/G:a Stan) och plåta hus eller människor, men också skogen/landet (Sörmland) där jag gillar sjöar och skog och gamla torp t.ex. Dessutom har jag en extremt fotogenisk son på 4.5 år :) Är hyffsat bevandrad i begrepp som skärpedjup, ISO-tal, skakoskärpa, brus o annat som berör varje nedtryckning av avtryckarn. Är en stor fan av CameraRAW och Photoshop CS3 som fått mitt fotointresse att vakna till liv igen sen drygt ett år.

Såsåningom, men inte direkt, tänker jag köpa både blixt och bra IS tele om intresset håller i sig.

Skulle bli jättetacksam över kommentarer vilken jag borde välja och vad som eg. skiljer dom åt. Tack på förhand!

Hej!

Du kan läsa på tråden jag startade häromveckan: Forum/Handla/Köpråd/400D/450D/40D + kit/sigma/annat?

Tekniskt sätt är det mycket lite som skiljer kamerorna åt, samma processor etc. 40D har robustare hus med metallchassi (450D bara plast), bättre sökare, bättre grepp men är betydligt tyngre. Just pga tyngden valde jag en 450D, vill orka släpa med den överallt. Men som kille kanske det spelar mindre roll. Tror även du skulle gilla greppet bättre på 40D. Du måste nog känna på dem ordentilgt innan du bestämmer dig.

Mvh, Annett

Man får nu oxå 140 Euro i cashback på 40d.Vilket betyder ca 8600:- för huset.

Det jag var rädd för var ev mer brus i lågdagrarna på 450d, så det blev en 40d för mig. Vi får väl se vad testerna på dpreview säger sen.

jonna72 skrev:
Just pga tyngden valde jag en 450D, vill orka släpa med den överallt.
Personligen tycker jag kanske inte att 250 g borde avgöra vilken kamera man köper. Men, visst, jag är kille. ;-)

Jag skulle vilja föreslå William att gå till en bra kameraaffär och känna ordentligt på kamerorna med aktuellt objektiv. Ddet gjorde jag själv för några månader sedan. Då stod det visserligen mellan 400D och 40D, men det tog inte många sekunder att bestämma sig.

Har själv en a700 men stod valet mellan 40d å 450d så hade de blitt 40d alla dagar i veckan, den känns mycket rejälare!!!!

jonna72 skrev:
Hej!

Du kan läsa på tråden jag startade häromveckan: Forum/Handla/Köpråd/400D/450D/40D + kit/sigma/annat?

Tekniskt sätt är det mycket lite som skiljer kamerorna åt, samma processor etc. 40D har robustare hus med metallchassi (450D bara plast), bättre sökare, bättre grepp men är betydligt tyngre. Just pga tyngden valde jag en 450D, vill orka släpa med den överallt. Men som kille kanske det spelar mindre roll. Tror även du skulle gilla greppet bättre på 40D. Du måste nog känna på dem ordentilgt innan du bestämmer dig.

Mvh, Annett

Tack, bra tips och läsning! Jag tycker det är en fördel med en mindre kamera, går ju från en S3 IS som är mindre än en 450D, så även den kommer kännas som en gigant i mina händer (och väskor).. Men ska gå och klämma på dom helt klart. Många skriver att dom tekniskt inte skiljer sig så mkt, och att det är bättre fokusera på objektiven.

wfrank skrev:
Förresten, har 40D mindre brus än 450D - alltså givet samma objektiv?

Det är mycket liten skillnad mellan Canons alla nyare modeller. Det är bara pro-modellerna som är snäppet bättre men alla tillhör top of the line i resp klass.
/Leif

elbe skrev:
Det är mycket liten skillnad mellan Canons alla nyare modeller.
Nja, nog är det ganska stor skillnad på 40D och 450D. Kanske inte just när det gäller brus, men definitivt när det gäller t ex sökaren och handhavandet.

Var och klämde på kamerorna idag. Kungsholms foto på Kungsholmen. 40D är iofs snabbare (6 bilder/sek mot 3.5), men i övrigt undrar jag om det är så mkt som skiljer. Säljaren (som verkade kunnig) sa att det inte är så stora skillnader när jag ställde frågor om brus så var "det lika". När det gäller sökaren så var dom väldigt lika. Liveview fungerar identiskt (om man nu tänker använda det). För mig är det bättre med en mindre kamera, 40D ser ju nästan ut som en dinasaurie i jämförelse ;-). Men men, min utgångspunkt är ju en superzoom som är mindre än 450D, och jag vill att kameran ska vara tillräckligt liten för att kunna hänga med "nästan jämnt", precis som min S3 IS.

Däremot så är jag inte alls säker på optiken längre. Trodde 17-85 IS var given, för det ska vara skarpare (och i övrigt bättre) än kitets 18-50 IS. Säljaren däremot talade sig varm för en "testvinnare", Sigma 18-50 2.8. Två bländarsteg bättre jämfört med Canon, och genomgående bättre skärpa. Saknar alltså IS, men eftersom det är 2 ljussteg snabbare så kompenserar det i praktiken bort Canons IS - har jag tänkt rätt nu? Och billigare än 17-85, men ok lite mindre brännvidd. Runt 3600 kostar det. Ska fortsätta läsa om olika objektiv här på forum, och om nån har mer input kring objektiv eller så svara gärna här!

Jäklar va svårt det är att välja... :eek:)

wfrank skrev:
Var och klämde på kamerorna idag ... När det gäller sökaren så var dom väldigt lika.
Däremot så är jag inte alls säker på optiken längre. Trodde 17-85 IS var given, för det ska vara skarpare (och i övrigt bättre) än kitets 18-50 IS.
Jag har iofs inte jämfört med 450D, men mellan 400D och 40D är det väldigt stor skillnad på sökare, enligt min uppfattning. Vad jag vet har inte heller 450D pentaprisma, men de kanske lyckats bättre med lågpriskonstruktionen nu?

När det gäller optiken så är nog de flesta överens om att 18-50IS är väldigt bra för pengarna. Optiskt bättre än 17-85 (fast plastigare). Köpte jag kamera i dag skulle jag nog inte tveka.

Edit: Den här jämförelsen hittade jag i en annan tråd. Visserligen är den inte rktigt rättvis (olika kamerahus) men jag tycker det är märkbar skillnad.

Senast ändrad:
ErlandH skrev:
Jag har iofs inte jämfört med 450D, men mellan 400D och 40D är det väldigt stor skillnad på sökare, enligt min uppfattning. Vad jag vet har inte heller 450D pentaprisma, men de kanske lyckats bättre med lågpriskonstruktionen nu?

När det gäller optiken så är nog de flesta överens om att 18-50IS är väldigt bra för pengarna. Optiskt bättre än 17-85 (fast plastigare). Köpte jag kamera i dag skulle jag nog inte tveka.

Edit: Den här jämförelsen hittade jag i en annan tråd. Visserligen är den inte rktigt rättvis (olika kamerahus) men jag tycker det är märkbar skillnad.

Tack för detta också. Jag får ändra mig om kitoptiken, nu verkar den plötsligt utmärkt!

450D (bara huset) kostar 6695kr
17-85 IS USM kostar 5025kr efter Cashback
= 11720kr
40D + samma objektiv kostar 10625kr efter Cashback.

Priser från Kungsholms Foto där jag handlade.

Jag valde en 40D när jag köpte kamera förra veckan. Då hade jag dock inte sett 450D i verkligheten men tror inte att jag skulle valt annorlunda om jag hade hållit i båda innan.
Att betala 1095kr extra för att få en 450D tycker inte jag känns som en bra deal iaf (förutsatt att det är det objektivet man nu vill ha).

Som lite bakgrund så är det min första DSLR och jag är väldigt nöjd med min 40D efter drygt 2000 bilder i olika miljöer.

wfrank skrev:
Oj vad bra, tack! Där blev man ju sittande ett tag. Fattade dock inte vilken lins dom använt för de olika kamerorna. Kit-linsen?

Jag undrar samma sak, men om man går in under respektive kameras test så ser man vilket objektiv de har använt. Man kan t o m kolla på EXIF info för varje bild...

Apropå skillnader mellan dessa hus, så kan jag upplysa om att det faktiskt är en liten skillnad på "live view"-funktionen i dessa hus. 450D:n har du till skillnad mot 40D:n två olika sätt att autofokusera. Dels genom att släcka displayen och fokusera som vanligt eller genom att mäta kontrasten på bilden precis som på de flesta kompaktkameror. En liten skillnad, men nu vet du i alla fall =)

Jag skulle säga att resultatet av vilken kamera du föredrar att hålla i och hantera ska väga väldigt tungt, och då låter det ju som att det är 450D som gäller för dig.

Kitobjektivet som säljs till 450D:n kan jag intyga är riktigt grymt för att vara så billigt. Bra optik och bra bildstabilisator. Om du är sugen på att ha lite tele också, så kan jag rekommendera EF-S 55-250, som även det är grymt bra objektiv för pengarna. Detta kommer dessutom att säljas i kit tillsammans med 450D och 18-55-objektivet.

Langby skrev:
450D (bara huset) kostar 6695kr
17-85 IS USM kostar 5025kr efter Cashback
= 11720kr
40D + samma objektiv kostar 10625kr efter Cashback.

Priser från Kungsholms Foto där jag handlade.

Jag valde en 40D när jag köpte kamera förra veckan. Då hade jag dock inte sett 450D i verkligheten men tror inte att jag skulle valt annorlunda om jag hade hållit i båda innan.
Att betala 1095kr extra för att få en 450D tycker inte jag känns som en bra deal iaf (förutsatt att det är det objektivet man nu vill ha).

Som lite bakgrund så är det min första DSLR och jag är väldigt nöjd med min 40D efter drygt 2000 bilder i olika miljöer.

Kanske har du rätt, men jag har helt ändrat ståndpunkt när det gäller 17-85 IS, 18-55 IS är tydligen extermt mkt värde för pengarna (bildkvaliteten - dock inte byggkvalitet tyvärr). Som jämförelse är 17-85 IS "medioker" i de recensioner jag läst nu. För kameran avgör storleken för mig -jag vill ha den med mig "jämt", och när det gäller teknisk kapacitet och bildkvalitet verkar dom ligga väldigt lika.

Det man sa till mig i fotoaffären var att 40D byggdes för att utgöra väsentlig skillnad mot 400D. 450D i sin tur har tagit det mesta därifrån i ett mindre format och utan metallchassi. Om kanske ett år kommer väl en 50D som ska bräda 450D då, men det tänker jag inte vänta på.

Sen kan jag inte låta bli att undra hur du lyckats ta 2000 bilder på en vecka!? :)

indigo skrev:
Apropå skillnader mellan dessa hus, så kan jag upplysa om att det faktiskt är en liten skillnad på "live view"-funktionen i dessa hus. 450D:n har du till skillnad mot 40D:n två olika sätt att autofokusera. Dels genom att släcka displayen och fokusera som vanligt eller genom att mäta kontrasten på bilden precis som på de flesta kompaktkameror. En liten skillnad, men nu vet du i alla fall =)

Jag skulle säga att resultatet av vilken kamera du föredrar att hålla i och hantera ska väga väldigt tungt, och då låter det ju som att det är 450D som gäller för dig.

Kitobjektivet som säljs till 450D:n kan jag intyga är riktigt grymt för att vara så billigt. Bra optik och bra bildstabilisator. Om du är sugen på att ha lite tele också, så kan jag rekommendera EF-S 55-250, som även det är grymt bra objektiv för pengarna. Detta kommer dessutom att säljas i kit tillsammans med 450D och 18-55-objektivet.

Tack Jonatan för inputen om Liveview! Jämfört med kompaktkameror verkar det lite neanderthal, men ok spegeln måste upp innan ljuset kan träffa plattan så jaja, nåt man får leva med :)

Tack också för tipset om 55-250, ska genast läsa lite recensioner eftersom jag sett paket med just dom 2 objektiven under 10.000!

ANNONS