Annons

Canon 450D --> Canon 5D - Bra uppgradering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Druffsen

Medlem
Hej allihopa!

Jag har som ni säkert förstår en 450D som jag haft i ungefär 2-3 år.
Känner väl att det är en bra kamera i sig men vill kunna ta lite bättre bilder nattetid.

Har nyligen köpt lite nya objektiv som jag kan länka här så ni kan se ifall de passar, om ni har tips till ett kamerahus som jag borde byta till men funderar på en 5D mk II iallfall, vad tror ni om detta?

Dessa objektiv är de jag äger, plus orginal samt ett Tamron 70-300, minns inte mer om det dock.

Canon EF 50mm f/1.4 USM
Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM
Canon EF 70-200mm f/4L USM
 
Canon 450D --> Canon 5D - Bra uppgradering?

Hej allihopa!

Jag har som ni säkert förstår en 450D som jag haft i ungefär 2-3 år.
Känner väl att det är en bra kamera i sig men vill kunna ta lite bättre bilder nattetid.

Har nyligen köpt lite nya objektiv som jag kan länka här så ni kan se ifall de passar, om ni har tips till ett kamerahus som jag borde byta till men funderar på en 5D mk II iallfall, vad tror ni om detta?

Dessa objektiv är de jag äger, plus orginal samt ett Tamron 70-300, minns inte mer om det dock.

Canon EF 50mm f/1.4 USM
Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM
Canon EF 70-200mm f/4L USM

Vill ju gärna att alla objektiv ska passa till min nya kamera. Någon som vet ifall EF-S passar till 5D?

Mvh
 
Okej finns det något liknande kamerahus i kvalité för ljust fotografering i mörker som mäter sig med 5D och som klarar EF-S?

EF-S passar endast på APS-C kameror och ej på fullformat (eller APS-H). Eftersom det är just fullformategenskapen som gör 5D överlägsen i mörka förhållanden så finns det nog inget lämpligt alternativ.

Den "bästa" Canon-kameran du kan sätta EF-S-objektiv på är som nämnts ovan 7D. Eftersom den har samma sensorstorlek så är det endast sensorgeneration den har som fördel över din nuvarande kamera vad gäller mörkeregenskaper (brusegenskaper).

Jag skulle kunna tänka mig att nyast möjliga sensor är att föredra då brusegenskaperna vanligtvis blir bättre för varje generation. Canons nyaste EF-S-kompatibla kamera är väl 650D men jag tror den har samma sensor som 7D (samt 550D, 600D och 60D).

/P.
 
7D är en rejäl uppgraderng mot 450D och hög ISO egenskaperna är bättre. Det är dock ingen enorm skillnad så om mörkerfoto utan blixt är högt prioriterat så är tanken på en fullformatskamera riktig.

Ett alternativ är ju att sälja ditt fina 17-55 EF-S 2.8 IS och ersätta den med något som passar på fullformat. Om du köper begagnat så bör du kunna "byta" utan att det kostar alltför mycket.

Jag har nyligen gått över till FF och jag ångrar det verkligen inte.
 
Jag har bytt bort min 450D och har idag en 60D och en 7D. Jag skulle vilja påstå att mörkerkapaciteten från en 450D är snudd på enormt stor. Det går att hissa upp ISO bra mycket högre än på den gamla 450D. Det var en aha-upplevelse för mig.

Kollar man testet på www.dpreview.com mellan en 5D mk II och en 60/7D vad gäller ISO-prestanda så visar det att det inte är någon skillnad alls nästan. I praktiken kanske ni upplever det annorlunda? Samtidigt beskriver de att bildkvaliteten på RAW-filer är ett skutt bättre så jag har lite svårt att tolka testet.

En Canon 5D mk III däremot...
 
7D är en rejäl uppgraderng mot 450D och hög ISO egenskaperna är bättre. Det är dock ingen enorm skillnad så om mörkerfoto utan blixt är högt prioriterat så är tanken på en fullformatskamera riktig.

Jag kanske borde nyansera mitt inlägg lite. Min erfarenhet är från 400D (och 40D) och skillnaden mot en 7D är inte så enormt stor vid ISO 1600.

Går man över det, ja då har 7D en klar fördel så visst är det en klar förbättring.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.