Advertisement

Annons

Canon 450D, 55-250 IS samt konverter

Produkter
(logga in för att koppla)

Wiking 1

Aktiv medlem
Jag har två frågor som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

Fråga ett: Jag vill få lite längre brännvidd. Är det ett bra eller dåligt val att skaffa en konverter till mitt Canon 55-250 IS objektiv?

Fråga två: När jag letar runt så hittar jag t ex denna konverter, men det verkar inte fungera tillsammans med mitt objektiv. Vilken konverter borde jag använda/leta efter? http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1556578

Att köpa ett objektiv med längre brännvidd för 4 eller 5 siffrigt belopp är uteslutet.

Soligor 1,4x PRO Digital AF telekonverter Canon EOS.
1590 kr på cybephoto har läst att de är bra o för det priset så kan man ju testa

Fråga ett: Jag vill få lite längre brännvidd. Är det ett bra eller dåligt val att skaffa en konverter till mitt Canon 55-250 IS objektiv?
Ett ganska dåligt val. AF kommer inte att funka, om du inte tejpar konverterns kontakter. Men även om du gör det blir AF osäker, långsam och kommer att jaga en hel del. Och resultatet blir sådär även om kameran sätter skärpan. Jag har själv en konverter som jag testat på 40D och 100-400, men använder den nästan aldrig numera.

Tack för kommentarerna. Stor tveksamhet alltså, eller kanske ett inte helt lyckat alternativ med konverter.

Finns det några fler som har erfarenhet på mina frågor?

Jag har två frågor som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

Fråga två: När jag letar runt så hittar jag t ex denna konverter, men det verkar inte fungera tillsammans med mitt objektiv. Vilken konverter borde jag använda/leta efter? http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1556578

Att köpa ett objektiv med längre brännvidd för 4 eller 5 siffrigt belopp är uteslutet.

Ditt 55-250 är ju ett skarpt objektiv, det är det fina, det kan gå att få en och annan ok bild...

...men resten när vi snackar telekonverter till 55-250:an är inte lika kul:

Du tappar (i stort sett iaf) autofokus, och du tappar ljusstyrka.Skärpan lär inte bli enastående heller...inte i närheten av det du är van vid från 55-250 som den är utan konverter.,

Slutsats:
Ska du fota stillastående motiv (med ett rejält stativ under kamera/optik), då kan du ha iaf någon användning för konvertern.

Annars:
Skippa tanken.
Var noga med fokusering & stadig hand, så kan du istället delförstora och med det uppnå iaf något av det du skulle kunna få med en konverter, kanske tom bättre...

Tyvärr är det nog så att många överskattar telekonverterns kvalitéer. T ex finns det ju en anledning till att Canons egna bara funkar på vissa, noga utvalda objektiv... På fasta, ljusstarka teleobjektiv av hög kvalité kan konverter ge bra resultat, men inte på så många andra konstruktioner.

Tyvärr är det nog så att många överskattar telekonverterns kvalitéer. T ex finns det ju en anledning till att Canons egna bara funkar på vissa, noga utvalda objektiv... På fasta, ljusstarka teleobjektiv av hög kvalité kan konverter ge bra resultat, men inte på så många andra konstruktioner.

Precis...

"Förr i tiden" var ju konvertrar en vanlig och ganska OK billiglösning mkt pga av att det då som regel även av amatören användes fasta hyggligt ljusstarka objektiv.
Det vill säga vid tiden innan en eller ett par "kitzoomar" blev "standard".

En fast 50mm/1,4/1,8/2,0 (och dito 100/135:a med oftast 2,8) hade nästan "alla" i väskan, som regel skarpa saker som kunde fungera med en 1,5x / 2x konverter.

Inte heller då var det en optimal lösning, men numera med ljusstyrkan nere på 3,5-5,6 och ibland lägre samt autofokussystem som kräver en hel del ljus för sin funktion blir det så att idag har normalamatören (vem det nu är) som regel inte så mkt att hämta med konverter.

"Förr i tiden" var ju konvertrar en vanlig och ganska OK billiglösning mkt pga av att det då som regel även av amatören användes fasta hyggligt ljusstarka objektiv.
Framförallt ställde vi inte lika höga krav på skärpa då som i dessa pixelpeepande tider.

Framförallt ställde vi inte lika höga krav på skärpa då som i dessa pixelpeepande tider.

Hehe...menar du det? ;-)

Visst är det en annan femma att idag "plocka fram luppen" för varenda bild och nåde den bild som inte klarar kanonskärpa i 100% på skärm...hehe.

Man kanske skulle kunna låsa datorn så det bara gick att kolla i 50%, typ...

Tack för kommentarerna. Stor tveksamhet alltså, eller kanske ett inte helt lyckat alternativ med konverter.

Finns det några fler som har erfarenhet på mina frågor?

Du har en hög pixeldensitet redan på 450D och ett (visserligen bra) lågpris zoomobjektiv så nej - det kommer inte att fungera något vidare bra.EF 70-200 f/4L USM (IS) EF 300 f/4L USM (IS) och liknande objketiv fungerar det bra med 1,4XTC på, men just eftersom du med ditt objketiv och TC hamnar på fel sida av gränsen där AF fungerar så nej - undvik.

Ditt objektiv är ett EF-S-objektiv. Innersta linsen och övriga "attiraljer" i objektivets innersta del sticker djupare in i kamerahuset än EF-objektiven. Av det skälet tror jag inte att det finns någon converter som passar till det. Convertrarnas yttersta lins sitter så till att objektivet helt enkelt inte kommer tillräckligt djupt in i convertern för att kunna fästas i bajonetten.

Notera dock mitt "tror jag". Det kan mycket väl finnas nån pirat som knåpat ihop en converter som passar EF-S. Men innan du köper nåt så kolla upp det noga!

Jag har själv en Soligor 1,4x som jag emellanåt använder och visst ger den en skärpeförsämring! Men så vaddå! Alla tillsatser, converters, långzoomar och vad man nu kan hitta på är kompromisser. Billigt sätt att nå längre brännvidd - men man gör avkall på skärpa och ljusstyrka.

Även fasta objektiv är faktiskt kompromisser. Man gör då avkall på frihet i val av brännvidd till förmån för bättre detaljåtergivning, skärpa och färger.

Mitt budskap: Låt dej inte avskräckas av alla pixelperfektionister! En teleconverter är ett roligt tillbehör att använda emellanåt! Vill du ha en så köp!

En kommentar om autofokus och converters: Din kamera kommer att vägra ens försöka använda autofokus om objektivets ljusstyrka är f/8 eller svagare. 1,4x converter på ett f/5,6-objektiv gör att du landar på nästan f/8 (1,4x5,6=7,8). Nu kan man täcka över lite kontaktstift (om man bara vet vilka) och lura kamerahuset att fokusera ändå men det funkar lite osäkert. Jag tror att det var nån annan här i tråden som var inne på det...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar