Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 430 EXII eller 3:e partstillverkare

Produkter
(logga in för att koppla)

Lindahl.E

Aktiv medlem
Hej!

Någon som har tips/råd angående blixtar. Har i dagsläget en 580 EXII men vill utöka med åtminstone 2 blixtar till för t ex lite studiofotografering och annan mer fantasifull ljussättning.

Min fråga är vad jag bör satsa på, ska jag köpa två Canon 430 EXII eller två andra t ex
Sigma EF-530 Super eller Metz 58 AF-1C eller Metz 48 AF-1C.

Ska till New York i oktober och förhoppningsvis går de att få lite billigare än i Sverige.

Funderar också på att köpa någon form av sändare för att kunna styra alla 3 blixtar. Någon som har något bra tips på en sådan som stöder E-TTL? Tycker Canons för 2300 är i dyraste laget.

Tack på förhand.

//Erik
 
För mig är valet lätt. Sålde nyss min 500 DG super och köpte en canon 430 ex II, detta är något jag borde gjort för länge sedan.
 
Metz kostar ungefär som Canon. Blixtar brukar vara betydligt billigare i USA än här hemma. Jag köpte 580 EX II för 2240 kronor i USA. Låt vara att dollarn var lägre just då, och dessutom hade de kampanjpris, men i alla fall.
 
Jag har en 580EX II och dessutom två Nissin di622 som jag använder som slavar med stativ och paraplyer, funkar kalas tycker jag som ett billigt och enkelt alternativ när man bara använder det ibland. Kör ju ändå manuellt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.