Annons

Canon 430 EX , kan den ha gått sönder? Går denna blixt lätt sönder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Strappo

Medlem
Hej!

Ny här på Fotosidan, verkar vara en helskön sida!

Har dock en fråga om min nya blixt , 430 EX som jag använder ihop med en EOS 400D.

I all hast imorse när jag skulle plocka upp blixten tappade den otroligt klantigt gjort i trägolvet från ca en halvmeters höjd!

Jag som är pedant med mina prylar har gått och oroat mig hela dagen om något kan ha gått sönder i blixten!

Den tar fina bilder och jag kan nog inte se att den har förändrats något tror jag men jag undrar om blixtar lätt kan gå sönder? Är det något som brukar gå på en gång vid stötar?

Tack på förhand och gott nytt år!
 
Brukar ju oftast vara mekaniska ting, exempelvis leden på vridbara aggregat eller blixtfoten, om de sitter monterade på en kamera. Fast det gjorde väl inte din, om jag förstår dig rätt.
 
Brukar ju oftast vara mekaniska ting, exempelvis leden på vridbara aggregat eller blixtfoten, om de sitter monterade på en kamera. Fast det gjorde väl inte din, om jag förstår dig rätt.

Nej precis! Ja uttryckte mig en aning otydligt.

Nej men jag får väl hoppas att allt är som det ska då!

För lite glapp har det varit i leden på blixten hela tiden..
 
jo den kan gå sönder, been there done that. tappade min i gatan en gång, från knapp höfthöjd och displayen bak på gick åt skogen. halva displayen är svart och halva visar (i princip) inget.

men så länge de funkar så funkar det. Har kastat en annan blixt i backen då var det "glödlampan"/urladdningsröret som gick av.

Kan man köpa lösa delar till blixtarna? om man vill reparera själv alltså..

/FLiP
 
jo den kan gå sönder, been there done that. tappade min i gatan en gång, från knapp höfthöjd och displayen bak på gick åt skogen. halva displayen är svart och halva visar (i princip) inget.

men så länge de funkar så funkar det. Har kastat en annan blixt i backen då var det "glödlampan"/urladdningsröret som gick av.

Kan man köpa lösa delar till blixtarna? om man vill reparera själv alltså..

/FLiP

okej! Då får ja väl vara glad att de funkar!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.