Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 40D - Slutaren hakar sig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eszter

Aktiv medlem
Jag har nyligen köpt en Canon 40D. Det har hänt vid ett antal tillfällen att slutaren, liksom, hakar sig, tar en extra halv sekund. Det låter så iallafall. Kikar jag ner på bilden så är den ändå korrekt exponerad. Det är ju två "klick" när man fyrar av ett kort, slutaren öppnar, sen stänger. Det första klicken dröjer en aning för länge.

Vet inte om jag lyckats förmedla detta på ett vettigt sätt. Vill också påpeka att detta är inte buffertproblem, då det hänt vid enstaka exponeringar och inte vid flera i följd. Händer även med korta slutartider upp till 1/1000.

Men som sagt, bilden är korrekt exponerad.....men det låter lite märkligt. Är det nåt fel månne?
Nån som har några ideer?

Gå tillbaka till butiken och be dem testa kameran. Är den trasig får de väl byta ut den åt dig eller skicka den på service. Jag skulle bli vild om slutaren börjar krångla på min nya.

Rogerber skrev:
Gå tillbaka till butiken och be dem testa kameran. Är den trasig får de väl byta ut den åt dig eller skicka den på service. Jag skulle bli vild om slutaren börjar krångla på min nya.

Tricket är ju att det blir så bara ibland, och bilden är det inget fel på. Helmysko. Dessutom har jag köpt den via nätet från UK. Så jag får väl söka upp en Canon verkstad antar jag?

Låter som custom-inställningen "mirror lockup" som gör att spegeln åker upp först och sedan tas bilden vilket resulterar i en fördröjning. Kolla så du inte råkat slå/av på denna feature.

finns det inte en inställning som innebär att du själv väljer när spegeln ska stänga ner igen, att användas vid tillfällen då man vill styra över ljudet ? Kanske nåt med den funktionen?

dudek53 skrev:
finns det inte en inställning som innebär att du själv väljer när spegeln ska stänga ner igen, att användas vid tillfällen då man vill styra över ljudet ? Kanske nåt med den funktionen?
Om det är spegeln, och inte slutaren, som hakar upp sig borde vara lätt att se, eftersom det är helt svart i sökaren så länge spegeln är uppfälld.

Olle

Just det! Så resonerar jag. Vore det nåt fel med slutaren, borde ju inte bilden bli korrekt exponerad......men ljudet gör att jag blir förundrad. Men jag ska kika på den där inställningen "mirror lockup" så fort jag kommer hem. Har inte hunnit igenom alla inställningar än, men jag kan ju ha "kommit åt" nåt utan mening.

Fabriksinställning/defaultinställning kan vara lämpligt, så är du tillbaka på gå. Jag tycker också det ser ut som spegeln, om det vore slutaten så är bilden felexponerad.

/ Erik

Mirror lockup ska alltså vara disabled?

Nu har jag gjort en reset, så får jag se om det återkommer.

Kan bara meddela att jag precis lämnat in min på Canon RCC, 4 veckor där förövrigt, kul!

Error 99, allmänt fel meddelande, fick jag upp på skärmen hela tiden, när problemet började så var det främst vid snabba bildserier. Och slutaren gick igenom hela cykeln, men lät lite märkligt, men var tvungen att lämna in den eftersom man inte kunde ta en ända bild. Får bli analogt för egen del ett tag, STCC här i Göteborg å allt.

Allemyr skrev:
Kan bara meddela att jag precis lämnat in min på Canon RCC, 4 veckor där förövrigt, kul!

Error 99, allmänt fel meddelande, fick jag upp på skärmen hela tiden, när problemet började så var det främst vid snabba bildserier. Och slutaren gick igenom hela cykeln, men lät lite märkligt, men var tvungen att lämna in den eftersom man inte kunde ta en ända bild. Får bli analogt för egen del ett tag, STCC här i Göteborg å allt.

4 Veckor? Seriöst? Jag har nyss skickat min nya 40D på service och jag har INTE lust att vänta 4 veckor. Dom sa ungefär 2 när jag ringde RCC i Göteborg.

Henrik_L skrev:
4 Veckor? Seriöst? Jag har nyss skickat min nya 40D på service och jag har INTE lust att vänta 4 veckor. Dom sa ungefär 2 när jag ringde RCC i Göteborg.

Det var lite semester tider å så då, men det tog totalt 3 veckor å till o med så att den var en vända i Linköping där det troligtvis hade mindre å göra:)

Men men, det bytte ut hela innehållet med slutaren å så, å gjorde en såkallad finjustering haha:) as kul! Nämen kommit underfunn nu med att den inte är finjusterad överhuvudtaget, bilderna blir ljusa på 1/10 av bilden vid 1/8000 sekund å vid 1/6400 sekund blir hälften mörk:)

Well, får tyvärr bli en vända igen för egen del till RCC.

Men det iritirande här är att det blev mörkt även på 1/5000 sekund å det tog ett tag innan jag var med på varför å misstänkte först att det var ngt med ljusmätningen som krånglade, dock blev det en del mörka bilder, som jag å andra gärna skulle sätt ljusa pga sommar minnen.

Eszter hur gick det?
Jag har samma fenomen med min 40D. Ibland så hakar det sig, det blir svart i sökaren i en halv sekund men bilden blir korrekt exponerad. Händer både vid seriebildtagning och vid enstaka bilder.
Har du kommit underfund med vad det beror på?
Jag har köpt min utanför EU så nån garanti kan jag nog inte göra anspråk på¨.
mvh
Peter

Allemyr skrev:
Det var lite semester tider å så då, men det tog totalt 3 veckor å till o med så att den var en vända i Linköping där det troligtvis hade mindre å göra:)

Men men, det bytte ut hela innehållet med slutaren å så, å gjorde en såkallad finjustering haha:) as kul! Nämen kommit underfunn nu med att den inte är finjusterad överhuvudtaget, bilderna blir ljusa på 1/10 av bilden vid 1/8000 sekund å vid 1/6400 sekund blir hälften mörk:)

Well, får tyvärr bli en vända igen för egen del till RCC.

Men det iritirande här är att det blev mörkt även på 1/5000 sekund å det tog ett tag innan jag var med på varför å misstänkte först att det var ngt med ljusmätningen som krånglade, dock blev det en del mörka bilder, som jag å andra gärna skulle sätt ljusa pga sommar minnen.

Fyfan! Jag antar att jag bara ska vara glad att kameran inte pajjade under semesterresan. *suck*

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar