Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
JanOlofHärnström skrev:
Jag tror nog att Canon kommer med en riktig dräpare. APS-C formatet med prisvärd kompakt optik tar över racet mer och mer.
Jag vill också ha en ny kompaktkamera med APS-C sensor på 10 MP och en lins på 28-105/2.8-3.5 att stoppa i fickan och som komplement till min 5D. Gärna med utfällbar och vridbar monitor och naturligtvis Digic III chip och RAW-format. Har den sen separat printknapp och Face Detection så att bilderna blir bra, så får de gärna döpa den till 40D. ;-)
 
Snellu skrev:
Hej!

Hittade detta:

From the same spanish reliable source (Rafa Irusta Blog site: En busca de la Luz) that did revealed the specs of the 400D and the MkIII before get the official announcement (and match them !!), here are the specs:

* Sensor 1,6x - 10 Mpx
* Self cleaning sensor
* 3 "LCD
* LiveView
* Formats JPG, RAW and sRAW
* ISO 100 to 1600 in steps of 1/3
* Shooting speed 6,25 fps, 75 JPG or 17 RAW
* Available grip BG-E2
* 18-55mm lens renewed
* No weather sealing
* Possible DIGIC3


Possible launch date: around August 23th, Thursday ...

http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?p=3614835


Mvh Matias

Prestandan verkar ju i alla fall realistisk.
Men för att jag ska hoppa på en sådan kamera så måste även autofokusen vara bättre. Framförallt mer följsam i servoläget. Så det behövs nog en betydligt kraftigare processor än i 30D för AF.
Autofokusen får mycket gärna även fungera vid f:8. (1D Mark III använder mittsensorn vid f:8)
1/3 ISO-steg är ju bra.

Ny optik tackar vi inte nej till.
Gärna en budget (utan IS) ljusstark standardzoom med stort omfång. EF-S 18-125 f:2,8-4 i kompakt utförande. Med bra skärpa som kan matcha sensorn.
Men det är nog en utopi.
 
Får inte 40D betydligt större sökare än 30D har dom gjort bort sig i mina ögon. Inget i de här specifikationerna får mig att lockas byta upp mig från 30D. Och om bildkvaliteten "bara" blir som på 400D har ju Canon knappast plockat fram en Nikon D80/D200-killer i 40D. Märkligt i så fall eftersom de kamerorna har ett respektive två år på nacken nu.

Canon borde allvarligt försöka att återta ledningen även i klasserna instegs- och semipro/entusiastsystemkameror genom att ge "proffsfunktioner" även i de billigare kamerorna. Det är i de här klasserna som volymerna (de flesta fotograferna) finns. Visst kan man leva ganska länge på att ha varit marknadsledare eftersom många investerat i optik med tidigare modeller, men det kommer till nya köpare hela tiden som ska välja system, och är man inte bäst i instegsklasserna kan man få problem på sikt.

Men det kan ju finnas andra fördelar med kameran som inte syns i de här ganska magra specifikationerna som dessutom antagligen är spekulationer. Men det blir spännande att se hur som helst. Säkert är en ny kamera på gång i alla fall.
 
Senast ändrad:
Japp.
Det behövs nog en ny konstruktion av hela kameran. Inte en ny uppgradering av 20D.
Varför ska nya köpare välja en kamera enligt ovan före 400D?

Gärna större sökare. Det kan också ha betydelse för tilltänkta nya köpare. Intrycket av en kamera när man känner på den beror till stor del på sökaren.

Även om sökaren är liten på 20D så tycker jag inte att det är några problem att ställa skärpan. Nu använder jag AF så ofta jag kan för den är väldigt exakt och pålitlig.
Men bättre följsamhet med motiv som rör sig mot kameran skulle vara guld värt tycker jag.
 
När man har provat 1D Mark II ett tag och fått smak på suverän autofokus och fin sökare så vet man vad Canon kan.

Men... vågar Canon göra en dräpare med 40D. Eller är de tvingade att hålla ett respektavstånd till 1D och 5D? Det är nog det som avgör hur den nya kameran kommer att se ut.
Tekniken och kunnandet har de definitivt.

Eller är jag fel ute?
 
Nej, jag tror att du är rätt ute. Konkurrensen har aldrig varit hårdare och det är nu när så många köpare byter från kompaktkameror till systemkameror som slaget står. Om några år kommer boomen att stagnera och marknaden sjunka tillbaka. Många kommer inte att orka släpa på systemkameror utan tröttnar och byter tillbaka till kompaktkamera. Många systemkameror kommer att samla damm i garderoberna om fem, sex år tror jag. Dessutom kommer nyttan av att byta upp sig i modell stagnera i takt med att kamerorna blir bättre.
 
Hmmm.

Kompaktkamerorna är populära och utvecklas väldigt fort. Så de blir mer och mer ett alternativ för många "avancerade" amatörer. Det finns ju faktiskt en hel del fördelar med kompaktkamerorna.

Men systemkamerorna utvecklas också och framförallt blir de mer och mer prisvärda.
400D och konkurrenternas budgetmodeller är ju bra exempel. De är också kompakta, i alla fall om man väljer kompakt optik till kameran.

Canon kanske är tvingade att göra en dräpare trots allt. En ny kamera som är så pass bra att gamla Canonister blir förbannade (fast de förtränger det). En kompetent kamera som gör bastarden 1D Mark II/III ganska överflödig för de allra allra flesta fotografer.
Annars är väl risken stor att Canon tappar mark till framförallt Nikon men även de andra märkena som gör fina kameror.
Kanske är det ett önsketänkande.

Mvh J O
 
Slowfinger skrev:
Får inte 40D betydligt större sökare än 30D har dom gjort bort sig i mina ögon. Inget i de här specifikationerna får mig att lockas byta upp mig från 30D.

Håller med.
Knappt att jag skulle byta från min 20D.
Autofokusen och sökaren är vad jag vill ha förbättrat.
 
Då håller vi tummarna för stor sökare, bättre autofokus - och helst bildkvalitet i klass med EOS 1D Mk3 fast i behändigare förpackning...
 
Jag förstår inte varför Canon inte satsar på vädertålighet även på APS-C-husen.

Pentax K10D har det, Nikon D200 har det. Canon har det bara på sin dyra 1D-serie, så har kunskapen hur man bygger dem.

Dessutom har de ju redan en lineup av objektiv och numera även blixt, som är väderskyddade!

Jag är helnöjd med min 20D, och gillade även min gamla 300D. Men, om jag hade köpt nytt system idag hade jag - för mina behov - med största säkerhet skaffat en K10D/D200 istället, och jag är säkert inte ensam.

Personligen hade jag helt klart föredragit en väderskyddad 40D, framför t.ex mer FPS, bättre AF och (ännu) lägre brus.
 
Canon har väl valt policyn att vädertäta endast 1D-serien.

Nikon och de andra har inget som motsvarar 1D-serien och måste ju vädertäta någon av sina modeller i alla fall.

Om Canon fortsätter med sin klassificering som tidigare:
300/350/400D
10/20/30D
5D
1D/1Ds

Så riskerar de väl att förlora väldigt många nya och tom. gamla kunder som ser klasskameror hos konkurrenterna.
I alla fall om hypotesen 40D bara är en försiktig uppgradering av 30D.
 
Om dom där specarna stämmer och Digic 3 processorn orkar med autofokusen bättre, så kommer jag sannolikt att uppgradera mitt andrahus från 20D till 40D. Gillar att ha en FF kamera och en 1,6 croppare, dom kompletterar varandra bra speciellt när jag jobbar med två hus samtidigt.

Det blir en bra sportkamera i så fall och resekamera tillsammans med någon EF-S zoom.
Har den sedan fått ärva brusegenskaperna från nya mk 3 så blir det perfekt.

Får jag välja så ser den ut som en 20/30/5D med knapparna där jag är van.

Vädertätning i all ära, men jag har haft min 20D i alla möjliga väder under två och ett halvt år och det har den tålt. Jag har inte tänkt att bada med kameran.
 
Det där att Canon har beslutat sig för att inte vädertäta sina billigare/mindre modeller är ett aber i mina ögon. Jag har använt min 20D professionellt sedan jag köpte den i april 2005 och är i det stora hela otroligt nöjd med kameran som är en riktig slitvarg. Jag har levererat massor med bilder till alla möjliga slags kunder och aldrig fått några klagomål på bildkvalitén. Med rätt objektiv och rätt kunskap kommer man hur långt som helst med en 20D eller motsvarande.

Däremot har jag själv haft problem med att kameran inte tål väder och vind då jag gjort många jobb i rätt påfrestande miljöer med regn, blåst, smuts och damm. Att i en situation när man borde plåta för fullt tvingas stå och torka bort vatten eller skydda kameran under jackan är frustrerande - lindrigt sagt.

Så nu när kameran börjar bli lite smått sliten och jag funderar på att byta upp mig så uppstår naturligtvis en del tankar. Jag har spanat in Canons flaggskepp och det är väl egentligen en sådan kamera jag borde köpa i så fall. Men jag tycker de är för stora, bulkiga och allmänt otympliga. Jag har inte lust att släpa omkring på kameror som är som tegelstenar. 20D är tillräckligt stor redan den. Och varför lägga 100 000 spänn på kamera och objektiv när kunderna är fullt nöjda med de bilder jag redan levererar med en utrustning för halva priset?

Så ur mitt perspektiv hade det verkligen varit en höjdare om Canon hade släppt en något robustare "semiprofessionell" kamera med vädertätning. Jag behöver ingen penisförlängare, jag behöver ett funktionellt verktyg som inte känns som ett ankare.

/Joakim
 
Förvirrande att funktionerna har bytt plats på knapparna ovanför LCD-displayen. De har väl varit oförändrade på 10D, 20D, 30D och 5D? Verkar lite skumt...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.