Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 40D Bangkok

Produkter
(logga in för att koppla)
Gården skrev:
Nja Lars. Du pratar Canon och jag är en Nikonian :)
Nu hade jag en sån röta, att en jag känner åkte till USA igår. Hittar han någon Fotobutik där han kommer att vara,så köper han objektiv,blixt,och trådutlösare åt mig. Då klarar jag semesterresan,och kan köpa mer godis i Hong Kong på vägen hem.

Men mina svar var givetvis till Mikael som startade tråden. Han var intresserad av en 40D och 17-55 IS.

Jag tror inte han vill lägga ner sin Canon tråd för att du använder Nikon :)

Ja, jag såg att dom fått in 40D och paketet med 40D. Jag har även kikat på 17.55. Jag har läst någonstans här på forumet att Canon har ingen världsgaranti på kamerorna och det har jag även läst på Canons sida. Men några har skrivit att på canons objektiv så är det världsgaranti...men det har jag inte lyckats läsa någonstans på canons sidor. Någon som har någon länk till något som kan styrka detta? Någon som vet hur garantierna gäller om man köper en blixt t ex canons 430?

Ja där är världsgaranti på objektiven. Du får också ett extra år som bara gäller i Thailand när du köper den där. Första året garanti i hela världen och andra året bara i Thailand

Om man köper det i Thailand och tar det till Sverige måste man väl tulla det. Men för att det ska bli billigt som privatperson struntar man i tullen? Men som företag kan man göra det för man slipper ändå momsen?

Tull eller inte?

ode_88 skrev:
Om man köper det i Thailand och tar det till Sverige måste man väl tulla det. Men för att det ska bli billigt som privatperson struntar man i tullen? Men som företag kan man göra det för man slipper ändå momsen?

Tidigare gällde följande, jag kan inte se att ngn ändring skett;

- köper du under utlandsresa ex.vis fotoutrustning för eget (privat) bruk och den används under resan är det personligt resgods och behöver inte klareras (förtullas/momsas) vid hemkomsten. Som resgods betraktar nog inte tullen 4 40D hus.

- köper du som företagare samma utrustning är det import och skall klareras vid utresa från inköpslandet (för att slippa omsättningsskatter mm) samt klareras vid införsel till sverige. Du debiteras då s.k. införselmoms och denna är avdragsgill under förutsättning att din 40D används i skattepliktig (momspliktig) verksamhet, annars inte.

Obs att andra regler gäller vid köp inom EU.

Re: Tull eller inte?

Skarpis skrev:
Tidigare gällde följande, jag kan inte se att ngn ändring skett ...
Fast det är väl snarare så att du inte ens tittat efter ...

Tullens webb är kanske ett lämpligt ställe att kolla?
Tänk också på att om du reser till ett tredje-land så får du inte ta med dig varor som du köpt under resan till ett värde som överstiger 1.700 SEK avgiftsfritt. Detta oavsett om du använt dessa varor eller inte.

Beloppet 1700 kr gäller alla varor sammanlagt man köpt utanför EU. Jeansen, objektivet, spriten och vad det nu är.

Det som handlar om företagare låter däremot rimligt.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar