Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 400d?

Produkter
(logga in för att koppla)

berggren129

Medlem
Tja, jag har ledsnat på min kompaktkamera och tänkte inhandla en riktig kamera. finns ju bara så mkt att välja mellan, har varit inne på canon 400d eller att köpa en beggad nikon d70s.
Har hört att det talas ganska bra om pentax och nya sony också.
hjälp mig!! vilken ska jag välja?
priset spelar inte så stor betydelse om det inte rusar över 10 000:-. vill ju ha en rejäl kamera när det ändå ska köpas. :)

/tack

läs trådar..

Hmm.. det finns väl säkert redan 100 trådar i detta ämne.... men den "stora frågan" är om du vill ha bästa möjliga kamerahus ("antiskak") eller prioriterar de två "stora" för deras utbud av ojektiv och (då kanske ffa Canon) möjligheten till att köpa begagnade objektiv.

läs t ex här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=70367

Vad jag menar är att om du vet att du kommer att köpa ett kamerahus med kit objektiv, och sedan kanske max ett eller två objektiv i låg eller mellanklass så ska du absolut titta på "nykomlingarna" Pentax och Sony.
De ger nog mest för pengarna idag.

Men; om du har intresse (och pengar) att bygga på med dyra "topp of line" objektiv (och även ha möjligheten att byta upp kameran till mer avancerad modell map proffs prestanda) så är det nog bara "de två stora" som gäller ännu i ganska många år. (även om Pentax i kraft av sina traditioner troligen ligger bättre till på objektivsidan och "proffshus" än Sony).

Mitt val för ett år sedan blev Canon: jag köpte en 350D som sedan blev en 1D som nyligen blivit en 1D MkIIn och "några" objektiv har det blivit. De flesta köpta här på fotosidan begagnade för bra priser (i snitt ca 60-70% av nypris).

400D är väl inte en "rejäl" kamera även om den (350D) håller mycket bättre än vad den känns i handen (lite plastig). Men Pentax K10D är nog en "runner up". Sedan lär Canon ha nyheter på gång i vår som skall "dräpa" konkurrensen men vad det än är (och Canon har lämnat besvikelse det senaste året i sina "nya" modeller 30D o 400D) så blir det inte levererbart före ca maj månad..

Men, det är ett behagligt problem du har...
:)

P.S.
vill du ha en riktigt "rejäl" kamera.. köp min "gamla Bettan".... till salu här på FS...
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=52390

Senast ändrad:
nu har jag läst mig svettig runt i hela forumet...
har inte blivit klokare för det :)
har fåt upp ögonen för pentax nu k10d är lite väl dyr kanske med k100d känns lite för billig för att få en rejäl kamera för , har jag fel?
vad skulle ni köpa i mitt fall? Canon 400d, Nikon d70s, sony a100 eller pentax k100d?

/ Tack, vet att det finns massa trådar och har läst igenom samtliga :)

berggren129 skrev:
100d känns lite för billig för att få en rejäl kamera för , har jag fel?

Ja man blir nog inte alltid klokare av att läsa argumentationen i vs-tråden ;)

Helt klart tycker jag visst att K100D är en rejäl kamera. Säkert starkare byggd än många konkurenter i prisläget och förmodligen den kamera som har flest grundläggande fotofunktioner som spegeluppfällning, spotmätning, nedbländningn från kamerahuset mm.

Om du plåtar i raw har K100 också ett ruskigt bra dynamisk omfång och en exceptionell färgåtergivning. På minussidan finns tex en liten buffert som snabbt blir full i seriebildstagning

Alla kameror har styrkor och svagheter så vad som är bäst för dig måste du fösöka avgöra själv. Jag tycker att man får mest kamera för pengarna med K100D, men de andra kamerorna är tex snabbare än pentaxen. Den viktigaste funktionella skillnaden är bildstbiliseringen som Pentax och Sony har i huset med som om vill ha till Nikon eller Canon måste köpa speciella objektiv för. Nikons (ibland) medföljande objektiv 18-70 kanske är det som allra bäst och Canongluggen nog den sämsta.

Alla kameror tar bra bilder skillnaderna där är rätt små, det är i så fall viktigare vilket objektiv som sitter på och så klart vem som håller i kameran.

berggren129 skrev:
nu har jag läst mig svettig runt i hela forumet...
har inte blivit klokare för det :)

Nej, personligen tycker jag att det är helt meningslöst att ställa den här typen av frågor (vs, vilken kamera ska jag köpa, etc) som ställs minst en gång per dag här på FS. Det är bara några enstaka personers personliga tyckande man får höra (då är det ju betydligt bättre att gå in på recensionssidorna här på FS där det åtminstone är betydligt flera åsikter även om dessa är subjektiva). Inget fel med subjektivitet (tusen flugor kan inte ha fel, ät bajs), problemet med forumet är att även om samma fråga ställs varje dag så är det ändå samma enstaka personer som svarar på frågorna. Forumet fungerar bättre när det gäller andra typer av frågor.

Nej, jag tycker det är bra mycket mer givande att läsa medlemmarnas subjektiva recensioner av sina kameror i fotosidans recensionsdel, samt de något mer objektiva expertrecensioner i tidningar och seriösa sajter. Då slipper man också denna ständiga Canon vs Nikon vs Pentax vs Sony debatt som det nästan alltid leder till.

Bara en tanke.

Mvh

David

berggren129 skrev:
k100d känns lite för billig för att få en rejäl kamera för , har jag fel?

Där har du nog fel. Själv valde jag på 400D och K100 men Canonen gick bort för att den kändes plastig och greppet va för litet och obekvämt. Däremot så tycker jag att K100 nästan, nästan som juten i handen. Men jag har också inte några jätte labbar. Och kvalite känslan är mycket bättre i K100 än 400D enligt mitt tycke, den känns välbyggd och ordentlig, till skillnad från 400D.

Priset på K100 är ríktigt bra just nu, du får mcyket kamera för pengarna. Såg nu senast att dom tog 5999:- med 18-55 kitet på både Elgiganten och PC-City.

Nu när jag har K100 blir man lite sugen på K10 framförallt pga av avsaknaden till batterigrepp till K100. Detta finns till 400D vilket gör att den blir lite stabilare. Sen skulle jag gärna sett lite mer dedikerade knappar som på K10, där har man tex reglage för ljusmätningsmetod och knapp för raw mm. Detta skulle jag gärna vilja ha på min K100D också.

Tror nog att detta är minst den 3:e tråden jag skriver i angående K100 vs. 400D denna veckan. Men men, det är kul att hjälpa till.

berggren129 skrev:
tack ska du ha, skulle sitta fint med en k10d men lite dyr tyvärr, kanske sjunker den i pris nu efter jul för den är ganksa ny va!?
'

Efter Jul sjunker den säkert i pris, men förmodligen inte på länge ;) Efterfrågan på K10 är större än tillgången och priset är satt otroligt lågt redan från början.

papi skrev:
'

Efterfrågan på K10 är större än tillgången och priset är satt otroligt lågt redan från början.

Jaa, jag måste ju säga att man får väääldigt mycket kamera för pengarna. Både bildstabilisering i huset och sensorrengörin + 10mpx är inte dåligt. I 10kkr klasse är K10'an mycket svårslgagen.

jag tycker att du ska ta och känna på alla kamerorna i en affär. du behöver ju inte köpa dom där men de flesta affärer har ju sony a100, canon EOS 400d, nikon d80 (och vissa har väl fortfarande d70s), pentax vet jag inte riktigt men de finns säkert de också... efter det så tycker jag du ska överväga detta en gång till, och ta hänsyn till ergonomin osv, det är mycket avgörande senare, det lär du märka efter några månader, att du stör dig de tillfällena du måste in i menyn och ändra någonting...

David Appelgren skrev:
Nej, jag tycker det är bra mycket mer givande att läsa medlemmarnas subjektiva recensioner av sina kameror i fotosidans recensionsdel, samt de något mer objektiva expertrecensioner i tidningar och seriösa sajter. Då slipper man också denna ständiga Canon vs Nikon vs Pentax vs Sony debatt som det nästan alltid leder till.

Bara en tanke.

Mvh

David

På den här japanska siten finns användarbetyg med betydligt fler kriterier än här på FS.

Den här länken går direkt till K100D men det går bra att klicka sig runt bland modellerna och se vad folk tycker om allt från handanavde till bildkvalité.

http://babelfish.altavista.com/babe..._en&trurl=http://kakaku.com/item/00502110995/

Nån som har en Pentax k10d och tycker att det klart är värt dom extra pengarna istället för att köpa en k100d?
Har för mig att jag läste någonstans att det inte finns batterigrepp till k100d har jag fel?

Om man inte är en van systemkameraanvändare så tror jag de flesta skulle uppfatta skillnaderna ungefär så här:

K10D vs K100D

Större och tyngre.

Snabbare autofocus

Betydligt större buffert (fler bilder i serie utan att kameran behöver pausa)

Mer brus på högre ISO.

100 inställningsmöjligheter som man inte har en susning om vad de betyder.

Om det börjar regna behöver man inte gömma kameran innanför jackan.

Är man däremot en rutinerad användare kan K10 ofta vara ett bättre val men det beror igen på vad som är viktigt för just dig. Man kan också invända att man får en hel del för de extra pengarna med K10 men kommer man behöva det och klara man av att utnyttja det? Det går förståss också att bra att plåta i enklare lägen till en början så det är inte så att kamera är svårskött.

Edit

Det stämmer, inget batterigrepp till K100D

Har du inte plåtat med system för så tycker jag nog att du bör satsa på K100 till att börja med. Lägg pengarna imellan på bättre optik istället. Sen när du känner att du behöver ett bättre och större hus slår du till på K10.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar