Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 400D visar olika exponering info

Produkter
(logga in för att koppla)

crimsonic

Medlem
Idag fick jag två olika information om exponerings tid i min 400D. Den visade en tid sökaren och en annan bak på skärmen. Jag tror den på skärmen var den som blev exponerad och den blev för mörk. Om den i sökaren hade funkat så hade det troligen blivit rätt. Är detta normalt eller fel på kamearn? Nån som haft samma problem? Nu var det långa tider ( 2-5sek ) men det ska väl inte spela nån roll. Polfilter användes också.

Göran

Om du inte har ögat mot sökaren så ska du sätta dit ett litet lock istället eftersom det annars kommer in ljus ifrån sökaren in till ljusmätaren och det kommer att påverka ljusmätningen.

På din kamerarem finns troligtvis det lilla locket som du kan sätta över sökaren

Det kan vara problemet. Jag får testa i morron om det blir samma exponeringstid då. Tack för tipset!

Göran

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar