Annons

Canon 400D sönder ("taggar" vid minneskortsläsaren)

Produkter
(logga in för att koppla)

Dundercalle

Medlem
För ett eller två år sedan köpte syrran en Canon 400D för 5 lax, som den kostade ny (?). Visserligen fick hon med två objektiv, men kameran visade sig vara sönder. Hon lagade den för knappt 3 lax och har sedan dess använt den ytterst lite.

Ett dåligt köp med andra ord.

Nu var det dock tänkt att kameran skulle användas igen, men självklart gick den sönder igen. När hon satte i minneskortet bröts två "taggar" av som skulle läsa kortet. Hon kom frustrerad till mig och frågade vad hon skulle ta sig till, då det tydligen skulle kosta någon tusenlapp att laga den, och hon har inga pengar just nu.

Finns det något sätt att laga kameran själv på? Hon har ju som sagt ej råd att laga den, så annars måste hon sälja den trasig, och vad kan man få för den då?

*Har kvar "taggarna" om det skulle göra någon nytta*

BILD: http://www.bilddump.se/bilder/20121023144249-92.33.182.234.JPG
 
Det är inte omöjligt att laga den på egen hand. Men eftersom du frågar misstänker jag att det inte är en bra idé. Du behöver montera ned den ganska långt och vara skicklig med lödkolven.

edit: Du skulle kunna testa ett fulhack! Ta ett par knappnålar, klipp av dem i pinlängd (ca 4mm?) inklusive huvudet. Stick in dem i CF-kortet på de platser där det saknas pinnar i läsaren.

Annars är det den här mängden demontering som krävs:
http://www.youtube.com/watch?v=66aF4j6f1IA

edit2: En till sak som skulle kunna vara värd att prova... om du har en kortadapter liggande (t.ex sd-cf) så testa med den. Det är inte alltid de använder alla pinnar och om du har tur fungerar det utan just de två som är trasiga.
 
Det är inte omöjligt att laga den på egen hand. Men eftersom du frågar misstänker jag att det inte är en bra idé. Du behöver montera ned den ganska långt och vara skicklig med lödkolven.

edit: Du skulle kunna testa ett fulhack! Ta ett par knappnålar, klipp av dem i pinlängd (ca 4mm?) inklusive huvudet. Stick in dem i CF-kortet på de platser där det saknas pinnar i läsaren.

Annars är det den här mängden demontering som krävs:
http://www.youtube.com/watch?v=66aF4j6f1IA

edit2: En till sak som skulle kunna vara värd att prova... om du har en kortadapter liggande (t.ex sd-cf) så testa med den. Det är inte alltid de använder alla pinnar och om du har tur fungerar det utan just de två som är trasiga.

Ja, asså antingen säljs den i befintligt skick eller så får jag försöka mig på att laga den. Men både syrran och jag vill använda den. Såg dock ut som ett jävla massa jobb på videon, är det exakt så man ska göra? Får väl försöka mig på det i helgen i så fall, är ganska säker med fingrarna.

Fulhack, ska testa det, återkommer med resultat!

Vad menar du med kortadapter? ska jag prova med fulhacket i den först...?
 
Du behöver en reservdel också, efterforska mer innan du sätter igång med den stora operationen, annars sitter du snart med en död kamera.

Angående fulhacket så har jag aldrig testat själv, men det kan vara värt ett försök. Det måste inte nödvändigtvis vara knappnålar. Att det sitter bra, är lagom långt, och inte kortsluter mot pinnar eller varandra är väl det viktigaste.

Med kortadapter menar jag t.ex: http://www.kjell.com/sortiment/dato...tslasare/minneskortsadapter-cf-till-sd-p68873

Observera att du inte kan vara säker på att det fungerar innan du testat.
 
Du behöver en reservdel också, efterforska mer innan du sätter igång med den stora operationen, annars sitter du snart med en död kamera.

Angående fulhacket så har jag aldrig testat själv, men det kan vara värt ett försök. Det måste inte nödvändigtvis vara knappnålar. Att det sitter bra, är lagom långt, och inte kortsluter mot pinnar eller varandra är väl det viktigaste.

Med kortadapter menar jag t.ex: http://www.kjell.com/sortiment/dato...tslasare/minneskortsadapter-cf-till-sd-p68873

Observera att du inte kan vara säker på att det fungerar innan du testat.

Okej.

Men förstår fortfarande inte vad jag ska med kortläsaren till. Fulhacket ska väl användas i kameran?
 
Okej.

Men förstår fortfarande inte vad jag ska med kortläsaren till. Fulhacket ska väl användas i kameran?

Jaha, då förstår jag vad du inte förstår. Det är två helt olika tips :)

Antingen sticker du in ett par "ersättningspinnar" direkt i ditt cf-kort och stoppar i kameran ELLER så testar du med t.ex en cf-sd-adapter och hoppas att den inte behöver just de två pinnar som är av. Det finns säkerligen dokumenterat vad de används till om du googlar det.
 
Jaha, då förstår jag vad du inte förstår. Det är två helt olika tips :)

Antingen sticker du in ett par "ersättningspinnar" direkt i ditt cf-kort och stoppar i kameran ELLER så testar du med t.ex en cf-sd-adapter och hoppas att den inte behöver just de två pinnar som är av. Det finns säkerligen dokumenterat vad de används till om du googlar det.

Ah, okej, då förstår jag.

Det är den övre och den undre i den 13e raden från höger som är av, samt den nedre i första raden från höger.
 
Bestämde du dig för att inte försöka dig på att tillverka en pinne att sätta i kortet?

I vilket fall så får du gärna berätta hur det går med reparationsförsöken. Lycka till!
 
För er som ska ge er på att laga en Canon 400D rekommenderar jag starkt servicemanualen till kameran. Det står exakt väg för att demontera kameran. Där finns även beskrivning hur man byter ut CF-adaptern, vad som ska lödas loss och hur det ska lödas dit.

Googla på: Canon 400D service manual
Första träffen är bra!

Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.