Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 400D eller Pentax K10D

Produkter
(logga in för att koppla)
Valet mellan 400D och K10D verkar bli K10D
Men nu har ju 30D blandat sig in i striden, även om den är c:a 2k dyrare.

Troligtvis kommer jag inte köpa Kitobjektivet, utan istället någe lite vassare.

Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro till Pentax.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=18-50macrope

Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Asp IF Macro till Pentax
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=300629

Vid vilka ljus förhålladen är f2,8 nödvändigt ? (om det går att fråga så)

Hur stor skillnad gör 6 MP och 10Mp om man vill trycka sina bilder ?
Hur stor kan man trycka dessa två upplösningar ?
Kanske räcker med en Pentax K100D ?? och istället lägga pengar på bra gluggar ?

Senast ändrad:
Vid vilka ljus förhålladen är f2,8 nödvändigt ? (om det går att fråga så)

Hur stor skillnad gör 6 MP och 10Mp om man vill trycka sina bilder ?
Hur stor kan man trycka dessa två upplösningar ?
Kanske räcker med en Pentax K100D ?? och istället lägga pengar på bra gluggar ? [/B]

Skall du fota inomhus utan blixt så är 2.8 eller bättre verkligen användbart och snudd på "nödvändigt".

Utomhus "måste" man ju sällan ha 2.8 däremot är det i vissa situationer väldigt trevligt med ett kort skärpedjup vilket en stor bländare ger.

A3+ är inga problem med 6MP för amatörbruk - det är förvånande hur stora bilder man faktiskt kan skriva ut på relativt få pixlar.

Detta sagt - det finns dock situationer där du inte kommer tillräckligt nära motivet och i efterhand tvingas beskära bilden för att få ett vettigt utsnitt. Om du t ex vill använda ett utsnitt som bara är 30% av originalbilden så kan skillnaden mellan en 10 resp 6 mp originalfil göra skillnad om du vill skriva ut i t ex A3.

Jag kanske helt enkelt lär mig mer om fotografering om jag väljer en K100D.
Köper till gluggen:
Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Asp IF Macro till Pentax
Eller har ni bättre förslag på en normalzoom-glugg i den prisklassen ?

Om man siktar på ett hus för c:a 5k.
Vad är skillnaden mellan Pentax K100D och Canon 350D ?
Väger Pentax anti-skak-system i huset upp mot att 350 har 8 Mp istället för 6 Mp

Eller finns det något annat hus i den prisklassen som jag missat ?

Tack för all hjälp och förslag!

Det låter som en smart och prisvärd kombination. Om du väljer K100 i stället för k10 så tror jag den största upplevda skillnaden är att k100:an är långsammare än den betydligt snabbare k10:an (seriebild autofokus) men mycket prisvärda kameror båda två.

De två extra mpx gör inte någon skillnad i stort sett. Nu i veckan beställde jag en A3 hos ett labb och den blev rikgit riktigt bra. Tagen med K100, 6 mpx.

Bildstabiliseringen i K100 tycker jag är helt suverän! För mig är det inga problem att handhålla 1/8 på 18mm, lite koncentration så går det vägen.

En nackdel med K100 är att det inte finns möjlighet till batterigrepp. Detta skulle jag gärna vilja ha, dels för att bekvämare kunna ta porträtt och dels att hela ekipaget blir en aning stabilare.

Senast ändrad:
sajbermartin skrev:
Om man siktar på ett hus för c:a 5k.
Vad är skillnaden mellan Pentax K100D och Canon 350D ?
Väger Pentax anti-skak-system i huset upp mot att 350 har 8 Mp istället för 6 Mp

Eller finns det något annat hus i den prisklassen som jag missat ?

Tack för all hjälp och förslag!

Pentaxen har bättre/större sökare

Fler fokuspunkter (11 av korstyp)

Spotmätning

Bättre byggkvalité

Något mindre cropfactor

Lägre brus från ISO 200 till ca 1200, över 1200 brusar Canon 350 mindre.

Bättre dynamiskt omfång i raw.

Bättre färgåtergivningn (riktigare)

Canon har lite bättre seriebildsprestanda och 2 extra mp.

Mail-In-Rebate ?

Va just in på www.bhphoto... och kollade lite priser på Pentax K100D.

Såg att det fanns "Mail-In-Rebate" på vissa produkter. Gäller sånt även om man handlar i Sverige ?

håller själv på å väljer o har gjort ett bra tag nu. fick fingrarna på en nikon d50 (pris 5500)härom dagen, verkar som en bra kamera och skönt grepp. k100d har varit mitt initiala val men den var lite liten i greppet för mig.
fasat jag kommer nog vänta in lite mer pengar o köper en k10d. det känns som att jag kommer ha nytta av den i många år framöver. jag gillar att fota med tele så bildstabbing är guld. ett nikon 70-300 (tror jag det var) kostade 6000 spänn med stabilisering. det är ju ett kamerahus! ok att det går att ta bilder utan stabilisering men ju mer avstånd, desto svårare att hålla still. visst ska man ha stativ men det är ju ytterligare nästan 1000:-.
jag hade valt pentax, tror de kommer stort om de levererar bra optik till bra pris.
envisas canon o nikon med hus utan bildstabilisator tror jag de kommer tappa marknad ganska fort...

mitt val: pentax k10d

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar