ANNONS
Annons

Canon 400/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Jamespkulle

Aktiv medlem
Hej vill ha lite tips o råd.......angående 400mm 2,8.......har svårt att lägga skärpan med detta tele just när jag fotar fåglar något tips..........
Tacksam för förslag

Svårt att ge bra tips eftersom informationen är något knapphändig. Men ett par generella råd kan jag bidra med.

Använd tillräckligt korta slutartider, för handhållet är nog 1/500 ett max. med din utrustning, gärna ännu kortare. Höj hellre ISO än riskera för långa tider.

Använd ett stadigt stativ eller ta stöd mot något när du fotograferar.

Ev. kan du ha front- eller bakfokus, gör ett fokustest under kontrollerade former. I så fall måste objektiv och kamerahus lämnas in på justering.

//Curt

Jag har samma glugg, det viktiga är att använda stativ. Det fungerar inte utan. Med 5D Mk III blir mina bilder löjligt skarpa, även med extender. Men utan stativ...? Nej!

Okej tacksam för era svar.............låt mig säga så här har fotat med detta optik ca ett halv år hade ett 5,6 innan men var ute efter dröm otiken 2.8....men vad jag lärt mig är att det är inte det lättaste att fota med men när väl man fått fokus så är optiken grymt skarp........... men det korta skärpedjupet gör att jag upplever just 2,8......är en svår bländare att fota med.men tror det beror på ett handhavande fel från min sida......en fråga hur kollar jag om mitt optik och kamera fokuserar fel?

Tacksam för hjälp

Att fota på bländare 2,8 och längre avstånd är ingen "barnlek" då skärpedjupet blir löjligt litet.Ett mkt stadigt stativ och kort slutartid är ett måste då det inte finns IS, samt att t.o.m anv Liveview för att verkligen se var skärpan sitter.

Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar