ANNONS
Annons

Canon 4.0L + IS eller Canon 2.8L utan IS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Samuel Eketorp

Aktiv medlem
Hej alla. Jag sitter i lite funderingar kring vilket av objektiven EF 70-200 jag skall införskaffa.
Jag utesluter 2.8 + IS versionen pga det höga priset. Men vilket ger mig bäst prestanda? 2.8 utan IS eller 4.0 med IS? Jag har förstått att 2.8:an väger en hel del och kanske att man kan spara vikt genom att välja med IS och att denna funtion kan kompensera såpass att man ändå kan använda de slutartider som man kan komma ner i med 2.8? Priserna på begagnat marknaden på dessa objektiv förefaller ju ligga rätt nära varandra.

Jag avser använda objektivet främst för flygfoto och frågan är om man använder 2.8 särskillt ofta i det läget. För att få lite större marginal i skärpedjupet har jag ofta gått upp i bländare så det kanske är overkill at ha 2.8?

Jag resonerar som så att om man för skärpedjupets skull går upp i bländare och väljer kanske 10.0 och har ett objektiv med IS och ett utan, vilken kommer leverera den skarpaste bilden om man har vissa vibrationer förknippade med själva flygningen? Jag fått förklarat för mig att den som har minsta bländare 2.8 är den ljuskänsligare, även om man använder en mindre bländare och därmed kan använda en kortare slutartid? Stämmer verkligen det här? Jag har själv svårt att köpa det resonemanget, men om någon är villigt att förklara för mig hur det förhåller sig så vore jag tacksam!

mvh/ Samuel Eketorp

Samuel Eketorp skrev:
Jag fått förklarat för mig att den som har minsta bländare 2.8 är den ljuskänsligare, även om man använder en mindre bländare och därmed kan använda en kortare slutartid? Stämmer verkligen det här?
Nej det stämmer givetvis inte (du menar för övrigt största bländare f/2.8), exempelvis f/4 ska ge samma slutartid oavsett vilken den största bländaren på objektivet är.

Fördelen du får med att ha f/2.8 när du kör f/4 är att sökaren blir något ljusare och att AF kan fungera något bättre, vilket givetvis kan vara trevligt.

Om jag inte skulle använda f/2.8 så skulle jag tveklöst köpa f/4L IS.

Senast ändrad:
Ja, självfallet, största bländare 2.8...
Jag försöker rannsaka mig själv. När använder man egentligen 2.8? Vid olika typer av porträtt. Vid landskapsfoto använder man väl sällan en så stor bländare som 2.8 och med tanka på att flygfoto är en sorts landskapsfoto så är det väl kanske tveksamt om man behöver 2.8. Men jag tänker mig in i andra situationer där man kommer att använda objektivet. T.ex sportfoto (surf, skidåkning osv) Då kanske det är motiverat med 2.8 istället för 4.0?

/Samuel Eketorp

f/2.8 skulle jag inte rekommendera till porträtt, då skärpedjupet blir väldigt kort, inte så kul om bara nästippen blir skarp :D
Men visst, ibland kanske man vill ha att enbart ögonen är skarpa och vill ha kort skärpedjup, inget jag använder särskilt ofta dock.

Vid sport/action kan man givetvis därimot ha stor nytta av f/2.8, i de fallen kan man ju oftast inte få nog av ljus och snabba slutartider.
Det är ju då ofta viktigare att undvika/minska rörelseoskärpa(n) än att få långt skärpedjup.

Jag gillar kort skärpedjup som 2,8 ger. Sigma är ett bra alternativ om Canon är för dyrt. Kolla denna!!! Sigma 70-200mm/2,8 @ 3,5

VR eller IS kan aldrig ersätta bländarstorleken vad gäller skärpedjup.

Ursäkta en avstickare, men är inte tänder och ögonvita lite väl grå på den bilden?
Tjusigt kort skärpedjup för övrigt.

sagan skrev:
Ursäkta en avstickare, men är inte tänder och ögonvita lite väl grå på den bilden?
Tjusigt kort skärpedjup för övrigt.

Kanske det? Men eftersom verkligheten överträffar bilden så spelar det inte så stor roll :)

Innan jag kom fram till att det var ett EF 70-200 L av någon sort kikade jag på ett fast objektiv Sigmas 150 mm Macro men dömde ut det pga avsaknad av flexibilitet i användningsmöjligheterna. Jag har alltså gått upp i prisklass rätt rejält och frågan lyder om man ska pina sig till det extra tusenlapparna för att få både 2.8 OCH IS... Denna konsumption av prylar, jag blir helt tokig. IS känns som ett måste i flygfotosammanhang med de brännvidderna och att välja bort något (2.8) när man ändå lägger ut så mycket pengar känns som en orimligt stor kompromiss.

Tänker jag helt galet? Snälla säg att det är ett 2.8 IS jag ska ha så jag kan sova gott inatt :)

/Samuel

(Max, snygg bild förresten...)

Tänker jag helt galet? Snälla säg att det är ett 2.8 IS jag ska ha så jag kan sova gott inatt :)

/Samuel

De e ett 2,8 L IS du ska ha.

Hälsn. Tobbe

Samuel Eketorp skrev:

/Samuel

Nej, Samuel, det är inte ett 2.8 IS du ska ha. För dina behov tror jag ett 4 IS räcker mer än väl.

F:4 vid 200mm genererar ganska kort skärpedjup, även det.

Tänk också på att 4 IS har en nyare generation IS än 2.8, så vid dina flygfoto på kanske F:8+ så har du större nytta av det.

I dina kläder hade jag tveklöst valt 4 IS.

/4 IS passar ditt behov bäst skulle jag tro men fasta gluggar är annars vad jag skulle gå på

85/1,8 + 135/2 + ev 1,4x extender vore mitt val i det omfånget

Finns det några belägg som säger att 4.0 skulle vara skarpare än 2.8:an? Enligt butikspersonalen på en av stockholms fotobutiker verkar så vara fallet? Någon som har konkreta bevis för eller emot detta påstående?

/Samuel

fridhamre skrev:
/4 IS passar ditt behov bäst skulle jag tro men fasta gluggar är annars vad jag skulle gå på

85/1,8 + 135/2 + ev 1,4x extender vore mitt val i det omfånget

Så hans köp av objektiv med viss brännvidd ändrades helt plötsligt till de där?

Tack Damoor för länken. Det är ju faktiskt skillnad tycker jag. Jag har brottats med mig själv och kommit fram till att jag förmodligen inte behöver 2.8. Om jag märker att jag gör det får jag väl helt sonika byta upp mig den dagen den sorgen...

/Samuel

Damoor skrev:
Så hans köp av objektiv med viss brännvidd ändrades helt plötsligt till de där?

till vad då? jag rekommenderade honom att köpa 70-200/4 IS eftersom jag tror att det skulle passa honom bäst av de han funderade på

och sedan berättade jag vad mitt val för samma typ av fotografering skulle vara och inom samma omfång 85, 135, 190mm fast med fasta gluggar

va fan är det för fel med det? en ny infallsvinkel är väl aldrig fel - eller?

Jag ser verkligen inget fel med ditt inspel fridhamre! Mycket uppskattat att få så mycket infallsvinklar till problemet som möjligt. Lätt att snöa in på bara en lösning. Och faktum är att de flesta som kör denna typ av foto har fasta gluggar. Jag känner dock att jag vill ha en zoom för att bli lite mer flexibel (och kanske spara in någon krona).

mvh/ Samuel

fördelen är skärpan och ljusstyrkan men å andra sidan kanske det är skönt att slippa behöva byta gluggar när du flyger ;)

vad gäller skärpan har jag dock fått för mig att /4 IS ska vara en riktigt skarp glugg precis som butikspersonalen sa och länken Damoor postade visar och på den har du bildstabilisering som kompensation för bländare 4 när det väl skulle behövas arbeta på full glugg

flyger och fotograferar du enbart under dagtid eller är det även aktuellt att fotografera under sämre ljusförhållanden samt på natten?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar