Annons

Canon 3D 7D och 9D Känner någon igen det ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har jag väntat med uppgradering av min 20D tills nu kan jag nog vänta ett år till innan jag gör slag i saken...kanske?

Kan bara halla med, jag kopte min 20D i juni 2005, och det ar forst nu med 50D som jag kanner att det vore vart att uppgradera. 20D fungerar fortfarande bra for mig dar min 5D inte riktigt racker till : http://portfolio.dune.se/Rolex24-2009/

Men, jag har fler objektiv pa inkopslistan forst, sa jag kommer nog vanta ett ar.
 
I alla fall skulle det vara kul med en ny canon för yrkesfolk som inte är allt för dyr.
Jag lyckades inte tejpa in http adressen så jag satte den som rubrik. Du får gärna titta.
MVH
Henrik

EOS 5D MkII är en ny Canon, för bl.a. yrkesfolk som inte är alltför dyr. Alltså finns redan kameran.

Northernlights tillhör en av de sajter där det spekuleras hej vilt om nya Canon-kameror och det handlar mest om att sparka in redan öppna dörrar.
 
Kan bara halla med, jag kopte min 20D i juni 2005, och det ar forst nu med 50D som jag kanner att det vore vart att uppgradera. 20D fungerar fortfarande bra for mig dar min 5D inte riktigt racker till : http://portfolio.dune.se/Rolex24-2009/

Men, jag har fler objektiv pa inkopslistan forst, sa jag kommer nog vanta ett ar.

Ja även om 50D med bättre brushantering, 3" VGA skärm verkligen retar köp-tarmen, kommer nog 60D snabbare än man tror (bara en lång och härligt foto-sommar till). En grundlig rengöring av trotjänaren 20D och ett par 1000 bilder till så vips så är man väl framme vid julen 2009....
 
Inte ofta jag slänger mig in i dessa spekulationsdebatter, men det slog mig en tanke när jag läste Jeppes inlägg någonstans i början.

Han spekulerar i att efterföljarna kommer heta 1Ds mark IV och 1D mark IV, om detta säger jag inget, dom kommer säkert heta så. MEN...

Varför har canon 2 olika modeller av en till synes identisk kamera?

Den ena har en crop sensor och snabbare serietagning. Den andra är lite lugnare med fler megapixlar och större sensor. vad skiljer mer? vad jag vet är det inte så mycket mer, i grunden är det samma kamerahus med samma typer av finesser och robusthet.

Anledningen som jag ser det till dessa 2 olika hus är helt enkelt teknikens begränsningar. kameran med stora sensorn tilltalar inte vissa typer av fotografer som kräver snabbheten och den som inte har samma krav på snabbhet vill då kompenseras med fler megapixlar. Där av dom olika husen.

Nu kommer då det stora M:et.... MEN, tänk om tekniken snart har kommit så långt att processorerna klarar att skyffla den stora datamängden som dessa megapixlar genererar? tänk om inte detta blir en flaskhals längre, då kan inte jag se behovet av cropkameran längre (läs för proffs).

En sportfotograf säger ju inte nej till 30 megapixlar för sakensskull utan för att kameran då blir för långsam, men skulle även en sådan maskin kunna spotta iväg 10-15 b/s med stora buffertar ja då borde det inte längre finnas en marknad för en 1D kamera... enbart 1Ds.

Min poäng är alltså att Vi skall nog inte ta förgivet att nästa modell heter just 1Ds/1D... teknikens revolution kan nog ändra på detta och enabrt ge oss 1 värsting maskin!
 
Varför har canon 2 olika modeller av en till synes identisk kamera?

Anledningen som jag ser det till dessa 2 olika hus är helt enkelt teknikens begränsningar. kameran med stora sensorn tilltalar inte vissa typer av fotografer som kräver snabbheten och den som inte har samma krav på snabbhet vill då kompenseras med fler megapixlar. Där av dom olika husen.

Nu kommer då det stora M:et.... MEN, tänk om tekniken snart har kommit så långt att processorerna klarar att skyffla den stora datamängden som dessa megapixlar genererar? tänk om inte detta blir en flaskhals längre, då kan inte jag se behovet av cropkameran längre (läs för proffs).

Varför lanserade Nikon inte D3X direkt, med samma prestanda istället för att gå omvägen via D3? Nej, du har naturligtvis helt rätt i ditt tänk Kalle. Men och nu till det stora M:et...

Tekniken kan idag inte hantera det dataflödet som kamerorna skapar snabbare. Det hela kan förklaras ganska enkelt. En Nikon D3 har 12.1MP, den klarar 11 bps som mest (MF). 11x12.1 är 133MP per sekund. En D3X klarar 5 bps i 24x36. 5x24.5 är 122.5MP per sekund. Förmodligen är gränsen för vad processorerna i kameran klarar att skyffla just runt 135MP per sekund, just nu.

Canon har sagt för några år sedan att så länge det finns behov för två olika modeller så kommer Canon att tillverka dessa. Jag antar att Nikon har resonerat precis lika. Den stora skillnaden just nu är väl att Nikon har 24x36mm i båda sina kameror medan Canon har en APS-H och en 24x36. Det är ju ungefär samma upplösning D3 vs 1D MkIII, och sensorstorleken har ju ingenting att göra med datamängden.

Men jag instämmer fullt ut med dig att när det väl kommer en kamera som klarar att dra iväg 30MP i 10 bps så kommer vi förmodligen att ha en modell istället för två. Men det kommer att kräva en del utveckling. Idag klarar D3x 22 bilder i bufferten innan den är full, det är 6 mer än vad Sony A900 med samma upplösning klarar. När jag testade A900 så fick jag ut 35MB/s i överföringshastighet mellan buffert och minneskort. Vilket innebär att det enda som idag sätter gränsen, är storleken på buffertminnet. En snabb hårddisk med SATA300 interface klarar i praktiken runt 100MB/s som mest och när (inte om) vi får detta i kameran så innebär det att vi kan skriva 3-4 bps direkt till minneskortet. Men det är fortfarande bildprosessorn som sätter gränsen för hur många bps framtidens kameror kommer att klara av.
 
5 D Mark II ej allt för snabb.

EOS 5D MkII är en ny Canon, för bl.a. yrkesfolk som inte är alltför dyr. Alltså finns redan kameran.

Northernlights tillhör en av de sajter där det spekuleras hej vilt om nya Canon-kameror och det handlar mest om att sparka in redan öppna dörrar.

Den främsta anledningen till att Canoin skulle komme med en billigare yrkeskamera kvarstår även efter lanseringen av 5D II.
Kameran saknar den prestanda som behövs, dvs. bilder per sek i frammatning. + Lite mer, tex autofokus.
Därmed inte ont sagt om 5D mark II. Tvärtom är det en mycket fin kamera för de som arbetar med höga krav men inte behöver snabbheten.
( Det är i alla fall så resonemanget går på sidorna, men det finns precis som du sa, en enorm uppsjö av ideér. )
Vi får se. det går ju aldrig mer än att spekulera. Jag trodde på ryktet för att 50 D i vissa rcensioner nått gränsen. Kan en pro consumer FF lösa de problemen.

MVH
Henrik
 
Canon uppger själva att det skiljer på autofokusalgoritmerna mellan 1D Mark III och 1Ds Mark III. De har samma sensor och annat, som är knutet till autofokus, men i 1Ds är algoritmerna för Servo AF anpassade till att de bara behöver fokusera fem gånger i sekunden, inte tio.
 
I SAOL står det såhär om censor:
cens|or substantiv -n -er [-o´r-] • förhandsgranskare t.ex. av filmer; övervakare; <hist.> romersk ämbetsman

Beträffande sensor står det förresten:
sens|or substantiv -n -er [-o´r-] • apparat inrättad att reagera på fysisk stimulering, t.ex. av elektromagnetiska el. akustiska vågor, avkännare

Skärp dej gosse ..
Nu snackar vi Canon ..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.