Annons

Canon 3D 7D och 9D Känner någon igen det ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vingklipt ängel

Aktiv medlem
Hej !

Jag har tittar runt på webben och hittat en sait där det fins uppgigter om att canon skall ha tre nya fullformatare på g.
3D skall ha en censor med 12 mp 7D 14 resp 9D 16 mp.

Har någon mer hört talas om det här eller är det rena vilda rykten.
När om om, tror ni då de kommer till Sverige ?

En som för alltid älskar canon.
 
Det är ett gammalt rykte, men länka gärna dit du hittat dessa rykten så är det enklare att avgöra trovärdigheten på källan. Jag tvivlar....
 
Ja, eller hur.. Högst troligt rykte.

Nästa modeller blir 500D, 1D MkIV och 1Ds MkIV

500D kommer i höst och har 15MP
1D MkIV kommer även den i höst 16MP (5D MkII sensor i 1.3x format)
1Ds MkIV kommer 2010 och kommer att ha 30-35MP
 
Ja, eller hur.. Högst troligt rykte.

Nästa modeller blir 500D, 1D MkIV och 1Ds MkIV

500D kommer i höst och har 15MP
1D MkIV kommer även den i höst 16MP (5D MkII sensor i 1.3x format)
1Ds MkIV kommer 2010 och kommer att ha 30-35MP


Du låter säker, men jag är inte lika säker.

Jag tror att modellerna kan komma tidigare än så. 500D kan mycket väl komma snart liksom 1D mark IV. Ingen anledning att vänta om man vill ge Nikon en match (vilket framstressade 50D var ett bevis på).

Jag funderar också på om 1D mark IV kommer att få 1,3x-sensor eller småbild. Med dubbla snabba processorer skulle Canon kunna ha sensorn från 5D mark II men ge fler bilder per sekund. Då ersätter den kameran både 1Ds mark III och 1Ds mark III.
Canon borde ha lärt sig läxan att det inte går att tävla om bildkvalitet med en mindre sensor.

Sen till hösten kan 1Ds mark IV komma med 30 megapixel...

Jag bara spekulerar, men kvalificerade gissningar kan ligga nära sanningen ibland.
 
Vart tror ni smärtgränsen går för upplösning på småbild?
30mp låter lite maffigt.
 
De kanske menar en sensor som inte tar med hela bilden?

sensor = FF
censor = APS-C :)
I SAOL står det såhär om censor:
cens|or substantiv -n -er [-o´r-] • förhandsgranskare t.ex. av filmer; övervakare; <hist.> romersk ämbetsman

Beträffande sensor står det förresten:
sens|or substantiv -n -er [-o´r-] • apparat inrättad att reagera på fysisk stimulering, t.ex. av elektromagnetiska el. akustiska vågor, avkännare
 
En annan fråga: Är det bara slarv när folk skriver "censor" istället för sensor eller är det nysvenska?

Tyvärr tror jag att det är nysvenska, ofta är det någon form av svengelska där ordet inte är rättstavat i något av språken. Såg för bara några minuter sedan hur ordet "kod" stavades "cod", exempelvis :(
 
Vart tror ni smärtgränsen går för upplösning på småbild?
30mp låter lite maffigt.

Nya Canon 50D verkar ju vara i gränslandet för vad objektiv klarar av, och den har 40MP i motsvarande FF-format.
Objektivens upplösning ligger då gissningsvis på 8-40 MP beroende på ett objektivs optiska egenskaper.

Så tar vi i med kanske 60 MP är det ALLTID objektivet som sätter gränsen för upplösningen. Det vi kan uppnå då, är att vi kan ta bort A-filtret helt eftersom det inte kan bli moiré längre.
DET vore faktiskt inte helt fel.
 
Lite spånande på mim fråga....

Ja, eller hur.. Högst troligt rykte.

Nästa modeller blir 500D, 1D MkIV och 1Ds MkIV

500D kommer i höst och har 15MP
1D MkIV kommer även den i höst 16MP (5D MkII sensor i 1.3x format)
1Ds MkIV kommer 2010 och kommer att ha 30-35MP


Nu har jag spenderat en hel kväll med att rota bland olika webbsidor i jakten på sanningen bakom de inlägg jag skrev och det verkar finnas en logisk förklarning.
Den sk. 3D modellen kunde spåras till en gammal förfrågan om att canon skulle marknadsföra en kamera som var likadan som eos 3 fast digital.
Modell 4D 6D och 7D verkar har varit olika namn spekulationer angående den nya 5D, som senare fick namn 5D mark II, istället för namnen ovan.

Däremot modell är modell 9D svårare att bedömma. Här finns t.o.m. uppgifter som styrker att det finns en sensor beställd från sony och det finns också uppgifter på att modellen skulle ha en matningshastighet på 6 till7 bilder i sekunden.

Nu vet man inte om uppgifterna är tillförlitliga. Jag har ingen möjlighet att kolla källan. Bl.a. finns bilder på en kamera som senare visade sig vara photoshop dokument......
Men vi får väl se....Har dom en på g. vill dom väl i alla fall sälja den så småning om.
 
Däremot modell är modell 9D svårare att bedömma. Här finns t.o.m. uppgifter som styrker att det finns en sensor beställd från sony och det finns också uppgifter på att modellen skulle ha en matningshastighet på 6 till7 bilder i sekunden.

Kan omedelbart omkullkasta det ryktet. Varför skulle Canon, som är en av de få som har egen sensortillverkning helt plötsligt vända sig till Sony?

Canon har sedan en tid tillbaka en helt komplett produktlinje. Nya modeller som kommer är rena ersättare till befintliga modeller. Canon har valt att använda versioner på modellbeteckningen på toppmodellerna och därför tror jag inte vi kommer att få se en 9D inom en överskådlig framtid.

Konsumentmodellerna kommer att ticka på med 500D, 550, 600 osv och 60, 70, 80D.

I varje rykte finns ett uns av sanning, men det är fortfarande ett rykte och ALLT är rena gissningar och skribenternas våta drömmar om hur just de vill att kameran skall se ut och vilka specifikationer som den kommer att ha.
 
www.northlight-images.co.uk/cameras/Canon_3d.html

Kan omedelbart omkullkasta det ryktet. Varför skulle Canon, som är en av de få som har egen sensortillverkning helt plötsligt vända sig till Sony?

Canon har sedan en tid tillbaka en helt komplett produktlinje. Nya modeller som kommer är rena ersättare till befintliga modeller. Canon har valt att använda versioner på modellbeteckningen på toppmodellerna och därför tror jag inte vi kommer att få se en 9D inom en överskådlig framtid.

Konsumentmodellerna kommer att ticka på med 500D, 550, 600 osv och 60, 70, 80D.

I varje rykte finns ett uns av sanning, men det är fortfarande ett rykte och ALLT är rena gissningar och skribenternas våta drömmar om hur just de vill att kameran skall se ut och vilka specifikationer som den kommer att ha.


Blöta ryckten...... kanske inte vad jag tänker på när jag hör talas om kameran......
Jo jag gogglade bilder också och jag har fått upp en mängd med bilder på EOS 3D men ryktena har levt under flera år. Enligt teorin skulle Canon villa marknadsföra en bra yrkeskamera till ett bättre pris än 1DS mark III.
Jag funderar mest på om det kan komma en pro conumer med FF sensor. Det verkar ju som om dom gått i väggen med 1,6 formatet. Men det finns också rykten om att den skulle ha den mindre sensorn på 1,6.
I alla fall skulle det vara kul med en ny canon för yrkesfolk som inte är allt för dyr.
Jag lyckades inte tejpa in http adressen så jag satte den som rubrik. Du får gärna titta.
MVH
Henrik
 

Bilagor

  • Canon_eos3d_4[1].jpg
    Canon_eos3d_4[1].jpg
    9.1 KB · Visningar: 550
60D rykte (som ska tas med en nypa salt).

"The camera is to be launched in the fall of 2009 and on sale for Christmas"

"You can expect it to be branded “7D” the source says. The “xxD” moniker is going away"

15.1mp (apparently it will be the same sensor with some internal upgrades)

DIGIC V (DIGIC IV a stopover to a big advancement in processing)

New 13 Point AF

1080p Movie Mode

8fps

3″ VGA LCD

98% VF

New Battery

Weathersealing

Ergonomic Upgrades

1x Compact Flash and 1x Secure Digital Slots


Har jag väntat med uppgradering av min 20D tills nu kan jag nog vänta ett år till innan jag gör slag i saken...kanske?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.