Annons

Canon 35mm f/2 vs. 50mm f/1,8

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för alla svar! Övervikt för 35mm verkar det som. Det är klart att det finns andra objektiv som är bättre avseende byggkvalité osv. Men för mig i dagsläget är min övre prisgräns i paritet med 35mm och då begränsas naturligtvis urvalet. Det finns alltid ett objektiv som är bättre om man lägger på en tusenlapp till ;) Jag kan hålla med om att 50mm på en 1,6 blir lite mycket tele inomhus, men... Samtidigt kan man ju nästan inte låta bli att köpa ett sådant billigt objektiv som ändå levererar bra bilder.. 35:an känns som en mer användbar brännvidd, så jag får väl se vad tomten kan hitta på :)

Ja autofokusen på 35:an låter en del.
När jag testar eller leker med den så att den får jaga skärpa, så surrar det på. Ett vasst rappt ljud.
Men vid vanlig fotografering, så stör det inte mig. Tvärtom märks inte så mycket i vanliga miljöer med lite normalt surr omkring.
Annars så tycker jag att autofokusen är ganska snabb och har lätt för att hitta skärpan. Den jagar inte mycket.
Den har som sagts några år på marknaden kom år 1991 har jag för mig.
O visst vore det trevligt om Canon med flera daterade upp sina små fasta objektiv. Med usm, snyggare bokeh och IS i optiken.

Har du kollat på: www.photozone.de/8Reviews/index.html
www.pixel-peeper.com

på pixel-peeper får man en massa ex.bilder tagna med olika objektiv. Kolla hur det ser ut på stora bländare som 2.0 och jämför med andra alternativ.

kolla också lite ägar recensioner T.ex: www.fredmiranda.com/reviews eller här på fotosidan.

Lycka till.
Greger.

...Jag har tillsvidare uteslutit andra alternativ därför att jag tycker att dessa två verkar väldigt prisvärda i förhållande till prestandan. Jag behöver alltså inga tips om objektiv som kostar 10000kr. Vad har ni för erfarenheter? Hur ska jag tänka? Helst vill man ju att ett inköpt objektiv ska räcka betydligt längre än huset. [/B]

Jag tycker iofs att 50mm 1,4 USM är mycket prisvärt i förhållande till prestandan. Det är min personliga favorit som jag förmodligen aldrig gör mig av med, och det kostar en tusenlapp mer än de två du nämner. Absolut inte plastig heller.

Å andra sidan kan det bli lite väl tajt inomhus ibland med 1,6x men det är super i övrigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar