Annons

Canon 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

tobbe_lobbe

Aktiv medlem
Hej!

Har tänkt att införskaffa mig en 350D.
Är absolut en amatörfotograf har fotat med en Canon ixus 40 innan. Men har tänkt att utveckla intresset som finns!

Den "enkla" optiken som följer med hur är den? Några säger att den ska "kastas" och köp endast huset och några säger att den fungerar helt ok!

Vad tycker ni som testat?

Motiven jag kommer fotografera är absolut bland annat med tanke på att jag är nybörjare :)

Må gott!
 
Anledningen till de olika kommentarerna till kitobjektiven är ju givetvis att de har kommenterats av fotografer med olika krav och ur olika synvinklar. Vissa kanske tycker det är dåligt direkt bara genom att titta ljuskänsligheten eller annan specifikation.

Med tanke på att du är en amatör och precis ska "skutta upp" en nivå till systemkameravärlden så finns det ruskigt mycket att lära.

Jag är en absolut nybörjare själv och köpte en 350D för typ 1.5 månad sedan och valde ett annat objektiv då men jag håller fortf på att lära mig grunderna. Anledningen till att jag valde ett annat objektiv var inte för att jag läst att kit-gluggen var dålig utan för att det jag valde hade fått så bra recensioner på www.fredmiranda.com.

Kontentan är att du mycket väl kan använda kitobjektivet som inkörsport för att sedan välja att bättre senare när du har mer kunskap och egna krav och förstår mer av vad andra säger när de rekommenderar bättre objektiv :)

Happy shooting!
 
Senast ändrad:
Har man råd så är det ju bra att lägga pengar på ett bättre objektiv, men som "start" så är kitoptiken riktigt vettig faktiskt. Den är utan tvivel bra för pengen. När du fotat ett tag med den märker du om du vill ha mer och isf kan du sälja den för 500-600kr om du vill. Annars behöller du ju den bara. :)
När du väl fått smak för kvalitetsoptik kommer du åxå att säga att kitgluggen är "värdelös" dock. :)
Det beror ju på, som Joel sa, vilka krav man har.
 
köp kit-gluggen. skulle du sakna ngt så vet du det sen (ljusstarkare? mer tele? mer vidvinkel? IS? osv) då du vet vad du fotograferar. tror inte du växer ur den i första taget. det är alltför mkt "nej du _behöver_ ngt bättre" bland folk. trams. kitet är helt okej och mkt bättre än din ixus.


/anders (som ska köpa sigma 18-50 2,8)
 
Jag köpte kitobjektivet till min 350D som funkar alldeles utmärkt. Nu kan jag börja fundera på vad jag vill införskaffa senare. Jag köpte dessutom ett Canon EF 50mm f/1.8 II som är väldigt billigt och bra. Har bättre ljusstyrka så du kan bl a få kortare skärpedjup än med kitgluggen.

Lycka till, du kommer garanterat bli nöjd...

/ Christian
 
Rekommenderar att köpa nya "FOTO"-tidningen. Där testas 6 olika objektiv grundligt och de har mäts upp av Hasselblad.

Objektiven är:

Canon EF-S 10-22/3.5-4.5 USM
Canon EF-S 18-55/3.5-5.6 II (kitoptiken)
Canon EF-S 17-85/4-5.6 IS USM
Sigma AF 18-125/3.5-5.6 DC
Sigma AF 18-50/2.8 EX DC (favoriten)
Tamron AF 18-200/3.5-6.3 XR Di II

Tidningen kan nog hjälpa dig i ditt val.
 
när du växt ur glaset kan du börja använda det som slit och släng som jag gör... köp med kitzoomen... den kostar ändå så lite mer.
 
Då kitobjektivet inte kostar så mkt så skulle jag köpa med det om jag vore du. Tills du vet vad du behöver istället. Jag har haft min 350D i några månader nu och vet fortfarande inte vad jag skulle ersätta den med. Bra billig o lite allround som när jag byter upp mig till nåt bättre får vara den vardagsoptik som jag inte behöver vara så extremt rädd om.

Men inte är den väl nån superduper optik kanske rent optiskt men du kommer ändå tycka att det blir ett lyft.
 
Då är den inköpt!

Den ligger i skåpet här på jobbet.
Blir en spännande kväll med tryckande och läsande av instruktionsbok :)
 
tobbe_lobbe skrev:
Då är den inköpt!

Den ligger i skåpet här på jobbet.
Blir en spännande kväll med tryckande och läsande av instruktionsbok :)

då är vi nog lika nybörjare
har själv en Olympus C765 o en Ixus 40
tänkte byta ut min C765 mot en 350D

skicka gärna bilder så man ser
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.