Annons

Canon 350d tvärdog

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Har en Canon 350d som helt plötsligt slutat fungera. Det händer absolut ingenting när jag drar strömbrytaren till On.

Jag har dubbla batterier till som jag provat ladda, och laddaren lyser grönt så det verkar som att batterierna iaf innehåller ström.

Jag har även provat smörja batteripolerna och även kamerans poler.

Någon som har en idé om vad som kan vara fel?

Tacksam för svar.

Mvh / Erik
 
Kan vara precis vad som helst, men troligtvis något i kamerans spänningsförsörjning. Sådana delar innehåller i regel elektrolytkondensatorer, som har en begränsad livslängd.

Knappast lönsamt att göra något åt en sån kamera heller. Köp nytt!
 
Min har oxå tillfälligt dött, då tog jag av batterigreppet så studsade den igång igen.
 
Tyvärr har jag inget batterigrepp jag kan ta bort.

Trist för kameran har använts ett fåtal gånger och är i övrigt som ny.

Har en polare som tycker det är kul med elektronik, det går inte att byta dessa elektrolyt kondensatorer?
 
Tyvärr har jag inget batterigrepp jag kan ta bort.

Trist för kameran har använts ett fåtal gånger och är i övrigt som ny.

Har en polare som tycker det är kul med elektronik, det går inte att byta dessa elektrolyt kondensatorer?

Du har ingen garanti gissar jag, inget begagnatvärde heller på en trasig kamera. Så det är väl bara att försöka? Inte mkt att förlora! :)
 
På exempelvis Intervision kostar det 650 kronor att få reda på vad det kostar. Undersökningsavgift, kallar de det.

Låna ett batterigrepp och sätt dit. Hjälper inte det kan du ju försöka ta av det igen.
Annars i elektronikskroten med skräpet och köp nåt annat. Det är en för billig kamera för att börja rota i en gammal sådan.
 
Svårt att veta.
Prova att plocka bort minneskortet, startar den då?
Prova att plocka bort back-up batteriet över natten, någon skillnad?
Annars är det nog bara att skruva isär kameran bit för bit och leta efter kontaktdon utan kontakt eller något annat som har släppt.
 
Tack för svaren, jag håller med om att kameran har för lågt värde för att det är värt att lämna in på lagning, och 650 kr för att få veta vad som är fel är det inte värt.

Men lite gratis tips för att slippa köpa en ny kamera för 4000 kr är absolut välkommet.

Hur plockar jag bort minnesbatteriet?
 
Minnesbatteriet brukar sitta under en egen liten lucka under den vanliga batteriluckan. Står ofta CR2016 eller nåt sånt på luckan (det är batteritypen). Jag vet inte på en 350D, men det sitter så på en 400D.
 
Kanske dåliga batterier eller dålig kontakt

Att laddaren visar grönt behöver inte betyda att batterierna innehåller laddning.
Dåliga batterier kan få det att snabbt lysa grönt pga att de nästan inte rymmer någon laddning längre.

Att smörja kontakterna kan vara riskabelt om inte kontakttrycket är tillräckligt högt.
Man smörjer ibland kraftkontakter, batteriskor mm för att hindra oxidering och slitage.

För kontakter i batterihållare, minneskort mm kan det ibland räcka med ett fingeravtryck för att få dålig kontakt.

Är kontakterna oxiderade kan man försöka skrapa bort oxiden, samt undvika fett och fingeravtryck. Man bör inte skrapa så mycket att man tar bort ev ytbehandling som förgyllning eller försilvring.

.
 
Ett vanligt suddgummi är ett lagom starkt slipmedel för de flesta elektronikkontakter. Se till att få bort ev. rester sen, bara. Men ibland är det svårt att komma åt kontakterna.
 
Glasfiberborste är annars vad man brukar använda för göra rent denna typ av ytor och efter borstningen så tvättar man av ytorna med IPA.

Dock - visst raddergumi fungerar och det är något jag också har använt - dock genererar det väl mycket ESD för att vara nyttigt och risk finns att man skadar ansluten elektroniik om denna är väldigt känslig - BÖR inte var något problem, men det är inte heller helt säkert och det är en metod som inte är godkänd i produktion eller service av utrustning som är mission critical.

Jag har annars en gammal 350D utan mattskiva som dock fungerar perfekt i övrigt - den kan jag erbjuda gratis till den som lovar att sätta in 650 SEK till rädda barnen.
 
Byta?

Testa kanske med att köpa nytt batteri och byt ut de.
Min kompis gjorde de me sin pentax , och nu funkar hennes prima
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.