Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 350d till sportfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har faktiskt haft sån tur att jag fixat årskort på sittplats men längst upp utan någon bakom mig+ att det finns plats för mig att stå upp sidan om min plats och fota. Dvs det sitter ingen varken bakom eller på ena sidan.:)
Har ca 25m till planen, det måste väl räcka med ett 300mm objektiv?
Har kollat in även D70 men jag tror det lutar år 350D. Stort plus för att den verkar väldigt behändig. Är nog det som gör att jag väljer den framför Dynaxen.
 
Om spelaren befinner sig 25m bort så behövs det ca 400mm för att fylla ut hela bilden med spelaren (1.8m lång, stående format). Och vanligtvis är väl spelarna längre bort. Vill du "bara" fylla ut bilden i liggande format så räcker det med 220mm @ 25m.
 
ZlatanI skrev:
Ursäkta en dum fråga, men får man plats om man har 70-300 på huset?
Mest tänkt och ha en så liten väska som möjligt då jag tänkt foto på matcher, från åskådarplats.

Jag kom på att jag aldrig har testat med 70-300 på. Men det gick precis! Det blir inte för trångt. Jag har kameran ståendes med objektivet nedåt. Kitobjektivet står då brevid med en löstagbar vägg emellan.

Jag gillar att väskan är så liten men att jag ändå får plats med de saker jag vill ha med. Jag hade en ryggsäck från Canon ett tag, men tyckte inte alls den var lika bra.
 
När du säger 400mm, har du räknat med de 1,6x förtoringen jämfört med 35mm kamera?
Eller är det 400mm på 35mm kamera?:)

300mm motsvarar väl ca 480mm på en 350D , eller?
 
ZlatanI skrev:
När du säger 400mm, har du räknat med de 1,6x förtoringen jämfört med 35mm kamera?
Eller är det 400mm på 35mm kamera?:)

300mm motsvarar väl ca 480mm på en 350D , eller?

Jag räknar med brännvidden 400mm. Brännvidden är densamma oavsett sensorstorlek (bara förstoringen ökas). Så jag har räknat på 35mm kan man säga då. (men det är inte jag som har räknat utan f/calc)
 
qvirre skrev:
Brännvidden är densamma oavsett sensorstorlek (bara förstoringen ökas).
Ska man vara riktigt petig så är faktiskt förstoringsgraden den samma, den enda som ändras är hur mycket man får med på bild, d.v.s. utsnitet.
 
sagan skrev:
Ska man vara riktigt petig så är faktiskt förstoringsgraden den samma, den enda som ändras är hur mycket man får med på bild, d.v.s. utsnitet.

Ja, petig ska man vara :) Utsnitt är bättre ord för det jag menade.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.