Annons

Canon 350D - Svartvit fotografering.

Produkter
(logga in för att koppla)

emji

Aktiv medlem
Hej!

Min fråga är:
Jag fotar i RAW format med "Parameter 1". Bilden visar sig passa bäst som svartvit.

Vore utgångsläget bättre om kameran var inställd på "Svartvitt" kontra "Parameter 1"
Eller kan jag fota i "Parameter 1" för att senare konvertera bilden till svartvitt?

Vi åker till Prag denna veckan. Tråkigt om jag kommer hem med ett flertal "Parameter 1" fotografier, men de passar bäst som svartvita.
Hoppas någon kan reda ut detta för mig :)

Ps. Jag ska givetvis försöka fotografera i både färg & svartvitt på samma objekt.
 
Konvertera till Sv/v i efterhand, då har du större kontroll och får även både färg och sv/v av samma exponering.
 
Om du väljer Parameter B/W (Svartvitt) och att du vill spara både som jpg och RAW, då borde du få se resultatet i sökaren som sv/v och få jpg-n direkt i sv/v, men fortfarande ha möjligheten med färg via RAW och göra sv/v finjusteringar direkt från RAW, med möjlighet till färgfilter mm.

Tycker själv det är bättre att konvertera från en färgbild i Photoshop eller liknande, när man har full koll och kan laborera med färgkanalerna, men att se sv/v kortet direkt på displayen i kameran är mycket lärorikt.
 
Jag kör alltid RAW+JPG och när det är svart-vitt som gäller så samma sak men JPG i svart-vitt. Ofast med grönfiltret då jag plåtar människor en hel del. Då är grönfiltret i kameran nästintill ett måste

Tänk på att parametrarna inte påverkar RAW-filen utan endast JPG-filen.
 
ANNONS