ANNONS
Annons

Canon 350d för en total nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sallejr

Aktiv medlem
Hej, jag och min bror funderar på att gå ihop och köpa oss en begagnad digital systemkamera.

Vi är ju bara barn och självklart helt nybörjare när det gäller fotografering. Viktigt är ju då självklart att det ska vara lätt att få till bra bilder direkt ur kameran utan alltför mycket inställningar och efterarbete med bilderna.(ja, jag vet att det är viktigt vid systemkameror)

Jag tänkte försöka få tag på en så billig som möjligt med standard objektiv (ca 4-5000kr). Räcker standardobjektivet (18-55), hörde att det eventuellt inte var det bästa iaf till 350d:an???
Finns det några alternativ? Nikon d40 är det ju många som har?

Det var allt tror jag!

/Anton
 
Fråga er först varför ni just vill ha en systemkamera. Vad skulle fördelen vara.
Systemnkamera köper man i regel för att man vill kunna göra egna inställningar istället för att låta kameran bestämma.

Kompaktkameror levererar i regel bra bilder direkt ur kameran utan att man behöver ställa in nåt.
 
Du köper ju in dig i ett system så du bör tänka långsiktigt. Kitoptiken fungerar, men jag är övertygad att du kommer att vilja byta ut det efter ett tag.
 
Tycker det later som ett utmärkt val. Jag började med en analog Canon kamera med billigaste optiken och det fungerade utmärkt för mig. Bytte senare till en 350D och bytte sedan upp mig till lite bättre optik.

Tycker att manga av mina gamla foton med den billigare optiken inte är sämre än med mina nytagna foton. Särskilt inte om de är tagna i bra ljus, dagtid.
/Conny
 
Ett bra val ! Kitobjektivet är inte jättedåligt utan duger bra i början. Ett alternativ till kittoptiken är Sigma 17-70/2.8-4.5 för ca. 3000 kr. Extern blixt (ex. Canon speedlight 430 EX) och stativ är också bra grejer att ha från början.

/ Erik
 
Grejen är den att det börjar dra iväg så mycket i pris om man ska ha fler objektiv, ja menar om själva kameran med standardobjektiv går på runt 4000 begagnat så känns det inte värt att köpa ett till objektiv för nästan lika mycket...
 
Just därför är det praktiskt med kompakt kameror ( inga objektiv att fundera på ).

Jag har 350d själv och körde länge på kitobjektivet. Det är mycket bättre än sitt rykte.
Jag köpte ett Canon 50mm 1.8 ( kostar en tusenlapp ) för mina modellbilders skull då jag behövde bättre skärpa i kanterna.
Alla mina bilder är tagna med 350d.
 
Jo, det är sant ! Den som tror att ett systemkamera köp stannar på 4000 kr misstar sig kraftigt. Mitt system är uppe i 40 000 kr ! Dock kan man köpa lite då och då när man har råd så det blir inte så dyrt om året.

/ Erik
 
Åh jag är fundersam om jag verkligen kommer tycka att fotografering är så kul att man kan lägga ut 4000kr på det...?
 
Jo, den kan ju även ersätta familjens 5 år gammla kompaktkamera då denna ändå börjar bli utkonkurrerad av mobilkamerorna :p
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.