Annons

Canon 350D blixtproblem!

Produkter
(logga in för att koppla)

Kristoffer N

Ny medlem
Jag lyckades tappa min kamera i backen för första gången, och självklart så la min blixt av.

Jag hade kameran på stativet som sedan välte omkull, tog upp och provade kameran och allting funkade utom blixten.

Jag kan inte fälla upp den med knappen och kameran fäller inte upp den automatiskt heller. Och om man tar upp den manuellt så funkar den ändå ej, går ej att använda den kort och gott. Någon som har varit med om samma problem?

Och vad kan det kosta att reparera den tro?
Köpte den på dustinhome och har 1års garanti där, men frågan är om garantin täcker detta.

Tacksam för svar
 
Vad jag hört kostar det nästan lika mycket att köpa en extern blixt! Min rekommendation, ta det på hemförsäkringen dvs om du har en drulleförsäkring! Den täcker plötsliga och outförsedda händelser!

Lycka till!
 
Kristoffer N skrev:
Jag lyckades tappa min kamera i backen för första gången, och självklart så la min blixt av.

Jag hade kameran på stativet som sedan välte omkull, tog upp och provade kameran och allting funkade utom blixten.

Jag kan inte fälla upp den med knappen och kameran fäller inte upp den automatiskt heller. Och om man tar upp den manuellt så funkar den ändå ej, går ej att använda den kort och gott. Någon som har varit med om samma problem?

Och vad kan det kosta att reparera den tro?
Köpte den på dustinhome och har 1års garanti där, men frågan är om garantin täcker detta.

Tacksam för svar

skicka in den om den inte har synliga skador
så fixar dom den

självrisken kostar 1500:- om man ska ta genom hemförsäkring
 
Ett alternativ är att du lever med det och köper en extern blixt... resultatet blir mkt mkt bättre och du får den ju nästan gratis eftersom du i annat fall ändå var tvungen o laga kameran :)
 
Tråkigt när det händer olyckor med egna och andras prylar.

Reparerar eller inte är frågan? Garantierna omfattar fabrikationsfel och liknande och det är ju inte direkt på verkstadsgolvet den har åkt i backen.

Jag skulle bäga behovet av den inbyggda blixten och kostnaden för en reperation mot att köpa en extern blixt t ex en Sigma EF-500 DG Super II. En blixt som är betydligt nyttigare än kamerans inbyggda och gör skäl för namnet.
 
En vanlig anledning till att den inbyggda blixten inte fungerar på canons kameror är att de microbrytare i blixtskon som indikerar att det sitter en extern blixt där har fått sig en törn. De är mycket enkla att justera. Sök runt lite i fotoforum så finns det bra beskrivningar av hur man gör. Kan ju vara värt att testa innan du börjar sprida pengar.
 
man kan inte springa runt med externblixt hela tiden

allt går på garanti bara den inte har synliga eller fuktskador
 
Tack för alla svar!

Det är inga synliga skador alls på kameran.
Ska försöka söka runt och kolla om jag hittar nått, men jag vill inte precis pillra sönder kamrean, har övervägt att köpa en extern Sigma 500 tidigare så detta kanske är tiden att göra det =P

Men jag ska försöka komma in till en fotoaffär och kolla om man kan få prova en extern först, är orolig att något rejält skall vara trasigt så att ej den externa kommer fungera hellre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.