Annons

Canon 350D Blixtkabel till det?

Produkter
(logga in för att koppla)

MejaCopah

Aktiv medlem
Hej

Ja jag har kollat runt på alla trådar om detta men fattar inte :p

Har en 350D och har tänkt att beställa en Canon 430EX blixt till den, vilket verkar bra?

Om jag förstår rätt så slavstyr man den med den inbyggda blixten?

Nu vill jag också kunna köra den med Blixtkabel. Vad behöver jag, jag vill inte ha någon kort kort canon kabel för tusen spänn.
Blixtsko?
Synkkabel?
Finns det ingång på blixten för kabeln eller?

Gör mig en lista på kabel saker så jag förstår =)

Tack så mycket
Johan
 
Det finns säkert fler alternativ också, men här är några förslag:

1. Canon ST-E2. Sändare du sätter på kameran, blixten behöver ingen mottagare. Tillåter ETTL-mätning.

2. Pocketwizard. Du behöver en sändare till kameran och en mottagare till blixten. Du får köra blixten i manuellt läge.

3. Cactus transmitter (eller vad den nu heter). Budgetalternativ till Pocketwizard. En sändare + en mottagare behövs. Manuellt läge.


Av dessa har jag bara testat ST-E2, den fungerar klockrent inomhus, men inte klockrent utomhus.
 
MejaCopah skrev:
Hej

Ja jag har kollat runt på alla trådar om detta men fattar inte :p

Har en 350D och har tänkt att beställa en Canon 430EX blixt till den, vilket verkar bra?

Om jag förstår rätt så slavstyr man den med den inbyggda blixten?

Nu vill jag också kunna köra den med Blixtkabel. Vad behöver jag, jag vill inte ha någon kort kort canon kabel för tusen spänn.
Blixtsko?
Synkkabel?
Finns det ingång på blixten för kabeln eller?

Gör mig en lista på kabel saker så jag förstår =)

Tack så mycket
Johan
Nej ! Den inbyggda går inte som sändare (som skrivigts tidigare). Det är Nikon, Pentax och Sony/Minolta (kanske någon mer) som har den funktionen. Canon kör med egen IR-kod för överföring. Förutom IR-sändaren kan man använda 580 EX som sändare.

350D har ingen PC-synk kontakt utan det är adapter på blixtskon som gäller. Jag har den gamla, 420 EX, så om 430 EX har utag för PC-synk vet jag inte, annars behöver du en sådan också. Sök under blixttillbehör hos någon butik (ex. cyberphoto eller scandinavian photo).

/ Erik
 
Det finns trådlösa lösningar på t.ex. kaffebrus.com. En dosa sätter du i blixtskon på din kamera, den andra fäster du blixten i. Inga kablar, inga synkkontakter behövs (finns förresten inte heller på 350D och inte heller på 430EX).

Håkan
 
Så "billigare" blixtar säljs bara för att man ska ha dom på kameran?
Varför görs det inte så man kan använda blixtkabel på alla systemkameror för, det är ju inte en nackdel precis. Vi lever på 2000 talet man ska inte behöva köpa 100 extra saker bara för att kunna styra blixten med en sladd emellan.Dåligt..
 
MejaCopah skrev:
Så "billigare" blixtar säljs bara för att man ska ha dom på kameran?
Varför görs det inte så man kan använda blixtkabel på alla systemkameror för, det är ju inte en nackdel precis. Vi lever på 2000 talet man ska inte behöva köpa 100 extra saker bara för att kunna styra blixten med en sladd emellan.Dåligt..

tyvärr "suger" Canons blixtar... Ingen kabel längre än 90cm.... trådlös som fungerar bra innomhus men dyrt och fungerar "så där" utomhus. Ingen styrning med inbyggda blixten...

Ingen möjlighet att styra med slavsändare ens i manuellt läge...


Tyvärr måste jag säga att Nikon har bättre tänk för blixtfoto....
 
Canon skulle klarat men dom är så jävlä dumma att dom vill ha maximal vinst och låser alla blixtar för pirat inte ska funka.
 
Jag var ute efter samma sak som du en ång och sprang inom scandinavianphoto.
De letade upp en 3 meter lng sladd och några små "sockerbitar" en till kameran och en till blixten, Man kopplade ihop dessa och det funkade utmärkt.

Numer använder jag pocketwizards.

Du kan få köpa sunkkabeln om du vill, jag behåller dock den ena sockerbiten.
 
Tar ett inflik här.. =)

om du är ute efter lite mera kräm ur blixten + att få alla funktioner som 580:in har + lite till så kan du ta pengarna som du tänkte lägga på en ev 430:i + blixtsynkkabel och köpa en Metz Blixt som finns på denna länk! (för pengar runt 3000:- spänn du kan kolla fler butiker med )Har provat och den är riktigt bra.

Enda minuset är lite "seg tilt upp och ner och lite rörigare menyer" än 430ex:n ....

Har själv en 430:i men nästa blir en metz... (den kan styra canons blixtar med) Med E-TTL... finna massa fakta om du googlar lite .... spana lite vetja.

Hadé
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.