Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 350D - Blixt, sändare, mottagare?

Produkter
(logga in för att koppla)

thobiastt

Ny medlem
Hejsan!
Har precis köpt min första system kamera ever.
Det blev en Canon EOS 350D.
Jag har inte fått hem kameran ännu men den bör komma i veckan.
Köpte även till 2st close up filter. ett +2 samt ett +10.
Ville ha ett macro 70-90mm men det var mycket för mycket pengar för mig bara för att testa på det.

Nu till frågan.

Jag ska fota akvariefisk och behöver därför en blixt som kan användas externt.
Den ska läggas ovanpå akvariet så ljuset från blixten träffar fisken uppefrån.

Nu vet inte jag om 350n stöder trådlös blixt. nån som vet?
Jag köpte till en Nissin speedlite Di466.

Om den inte gör det så behövs en sladd mellan kamera och blixt har jag sett.
Vad exakt heter den sladden , som ny har man ju inte en aning om vare sig märken eller vad sakerna heter, hehe.

nån som har tips på hur jag ska gå tillväga?

all hjälp mottages varmt och uppskattas verkligen.

Mvh Thobias
 
Tänk på att kameran inte har synkuttag, så du måste ha en kabel med adapter eller nåt, så att den kan utgå från blixtskon på kameran.

350D har inte stöd för någon extern blixt med Canons blixtstyrsystem, men det hade du nog inte velat använda ändå. Då avfyras ju en styrblixt från kamerans inbyggda blixt, så du hade fått problem med reflexer i glaset i alla fall.
 
Tack för hjälpen!

om man kör eos 350d , då är det alltså sladd som gäller? det finns ingen trådlös variant som funkar?
 
Jo, men då måste du ha någon form av sändare på kameran. Optisk eller radio, vad som nu passar för dig. Vill du undvika reflektioner i glaset är väl radio att föredra, även om avståndet förmodligen inte alls är för långt för optisk.
 
Om du är villig att ställa in blixten manuellt så finns det trådlösa sändare/mottagare på eBay för ca 100kr.
 
Om du är villig att ställa in blixten manuellt så finns det trådlösa sändare/mottagare på eBay för ca 100kr.


Och som nybörjare är det lika med omöjligt kan jag tänka mig för att få bra resultat?

Lutar väl åt att det blir med kabel , vissa kameror har väl en inbyggd sändare till blixt?
Men det kanske eos 350d inte har?

Som sagt så är jag helt nollställd på det här området men jag försöker lära mig så mkt jag kan så insuger all information jag bara kan. :)
 
Och som nybörjare är det lika med omöjligt kan jag tänka mig för att få bra resultat?

Lutar väl åt att det blir med kabel , vissa kameror har väl en inbyggd sändare till blixt?
Men det kanske eos 350d inte har?

Som sagt så är jag helt nollställd på det här området men jag försöker lära mig så mkt jag kan så insuger all information jag bara kan. :)

350D har ingen trådlös blixtstyrning.
Kabeln kallas TTL-kabel och finns ibland begagnat runt 300 kr och vissa piratmodelller finns där ute. Här är Canons variant.

Vill du köra trådlöst så kan du köpa en ST-E2 men då triggas det optiskt vilket har många nackdelar gentemot radio.
Vill du köra med radio och fortfarande vill bibehålla TTL måste du titta på lite dyrare alternativ. Pixel King finns, vilka kan gå för 2000 från Kina, eller ett set Pocket Wizard TT5 + Mini TT1, vilket kan ligga runt 4000 nypris i sverige.
 
TTL-kabel är ju ett relativt enkelt alternativ, dessutom billigt
ST-E2, eller den kinesiska kopian som använder vanliga AA-batterier, vore ju ett enkelt trådlöst alternativ.
Det skulle också fungera att använda en master-blixt på kameran i kombination med kompatibla blixtar (t.ex. en 550EX på kameran och en mix av 420EX, 430EX, 550EX, 580EX löst).

Om du kan tänka dig att klara dig utan E-TTL, och är det en studiosituation borde du överväga att undvika automatiken, finns det ett stort antal billiga radio-sändare/mottagare att välja på, men du skulle också kunna använda enkla optiska slavtändare, med eller utan en enkel IR-sändare monterad på kameran (jag har använt den inbyggda blixten med optiska slavar och utlöst förblixten manuellt så att den varit dold för slaven. kommer inte ihåg om det är FEL-knappen man använder för det? Iaf, så länge den hålls intryckt får man bara huvudblixten, utan den lilla mätblixten före)

I princip har du samma vägar att gå som om du hade haft en kamera i 1-serien, med den skillnaden att du inte har en pc-kontakt inbyggd (å andra sidan har den väl egentligen spelat ut sin roll).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.