Annons

Smidig och billig blixt till Canon 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

m_f

Medlem
Jag har just köpt mig ett större objektiv, vilket gör att den interna blixten ger en skugga längst ner på bilden eftersom objektivet hamnar i vägen. Mycket irriterande. Nu behöver jag iallafall en blixt som är billig men också smidig och ba. Nissin DI622 ska ju ge mycekt för pengarna, men den verkar så otroligt stor och klumpig. Finns det inget mindre som är bra för ungefär samma pengar (max 1500 kr)? Alla tips mottages!

Svårt att hitta en riktigt bra blixt som skall vara "liten", de dom du kallar större har en del inställningsmöjligheter och sen även denna vinklingsbarhet åt de flesta håll, 430exII riktigt trevlig blixt men kostar lite mer än den budget du laggt och är lite större, dock om man kikar på alternativen så sunpack har en billig och liten som kan vinklas vertikalt, men tror det är lite som med mycke annat man får inte mer än man betalar för, du tappar en del funktioner, kvalitetsmässigt har jag ingen kommentar på denna blixt men kika lite på recensioner här på sidan och se vad folk tycker.

Svårt att hitta en riktigt bra blixt som skall vara "liten", de dom du kallar större har en del inställningsmöjligheter och sen även denna vinklingsbarhet åt de flesta håll, 430exII riktigt trevlig blixt men kostar lite mer än den budget du laggt och är lite större, dock om man kikar på alternativen så sunpack har en billig och liten som kan vinklas vertikalt, men tror det är lite som med mycke annat man får inte mer än man betalar för, du tappar en del funktioner, kvalitetsmässigt har jag ingen kommentar på denna blixt men kika lite på recensioner här på sidan och se vad folk tycker.

Ja det är väl så. Ska kika på den. Men om man bortser från att den ska vara liten och smidig... Vad finns det då för grejer i denna prisklassen?

Glömde förresten säga att jag kör med ett 10-20mm-objektiv. Har det någn betydelse när man väljer blixt?

Senast ändrad:
Ja det är väl så. Ska kika på den. Men om man bortser från att den ska vara liten och smidig... Vad finns det då för grejer i denna prisklassen?

Glömde förresten säga att jag kör med ett 10-20mm-objektiv. Har det någn betydelse när man väljer blixt?

Ja, inte alla blixtar kan zooma ut så mycket att det fungerar vid 10mm. 14mm är inte helt ovanligt även med skiva som minsta brännvidd där blixten lyser ut helt.

Ja, inte alla blixtar kan zooma ut så mycket att det fungerar vid 10mm. 14mm är inte helt ovanligt även med skiva som minsta brännvidd där blixten lyser ut helt.
Okej, det var ju värre. Finns det någon blixt som klarar 10mm då?
Läste om Di622:an: "Illumination angle 24mm- 105mm." Då är den helt meningslös till mitt 10-20-objektiv, eller?

Nja, man kan sätta på extra vidvinkelskivor, slå blixtar i tak, väggar och annat fantasifullt, men det är svårt att få jämn blixtbelysning så kraftig vidvinkel onekligen. Jag har försökt få till det med 8mm fisheye, men det var inte lätt vill jag lova och jag fick det heller aldrig helt bra, men det finns säkert andra på forumet som har lyckats bättre.

Med Nissin Di622 så kan du ta av blixten och köra den som slav. Så får du två st blixtar som avfyras samtidigt. Då kan du rikta den som du vill.

Har själv 10-20 mm. Funkar bra med Nissin.

PS. Köp en blixt för framtiden och inte för stunden. DS.

/Rommél

Okej, det var ju värre. Finns det någon blixt som klarar 10mm då?
Läste om Di622:an: "Illumination angle 24mm- 105mm." Då är den helt meningslös till mitt 10-20-objektiv, eller?
Blixten kan förmodligen förmodligen ändra utlysningsvinkel motsvarande bildvinklar för brännvidder mellan 24mm och 105mm på en småbildskamera. På din 400D motsvarar det att den lyser ut för brännvidder mellan 15mm och 66mm, så helt meningslös blir den inte med ditt 10-20-objektiv. Mellan 15 och 20mm kommer den att lysa ut hela bilden.

Nja, man kan sätta på extra vidvinkelskivor, slå blixtar i tak, väggar och annat fantasifullt, men det är svårt att få jämn blixtbelysning så kraftig vidvinkel onekligen. Jag har försökt få till det med 8mm fisheye, men det var inte lätt vill jag lova och jag fick det heller aldrig helt bra, men det finns säkert andra på forumet som har lyckats bättre.
Okej. Jag har hittills kört med den inbyggda blixten, och för det mesta fått två resultat. Ibland har det bara blivit ljus "i mitten" av bilden, och det antar jag beror på att blixten inte är tillräcklig för att belysa en såpass vid vinkel. Andra gånger har jag, som jag skrev i första inlägget, fått en skugga efter objektivet.

Med Nissin Di622 så kan du ta av blixten och köra den som slav. Så får du två st blixtar som avfyras samtidigt. Då kan du rikta den som du vill.

Har själv 10-20 mm. Funkar bra med Nissin.

PS. Köp en blixt för framtiden och inte för stunden. DS.

/Rommél
Okej, man kan alltså använda både den inbyggda och Di622:an? Det är inte antingen eller som gäller då? Det är ju positivt isåfall. Är det inte svårt att få bilden jämnt belyst då?

Jag tar en hel del bilder i mörka miljöer, men det gör inte alltid så mycket om ljuset är centrerat på bilden. Men man vill ju kunna välja det själv och inte vara begränsad till det.

Men det funkar bra med Di622:an alltså?

Blixten kan förmodligen förmodligen ändra utlysningsvinkel motsvarande bildvinklar för brännvidder mellan 24mm och 105mm på en småbildskamera. På din 400D motsvarar det att den lyser ut för brännvidder mellan 15mm och 66mm, så helt meningslös blir den inte med ditt 10-20-objektiv. Mellan 15 och 20mm kommer den att lysa ut hela bilden.
Aha okej, jag har aldrig förstått vad de olika formaten innebär eller hur man räknar om mellan småbildsformat och det andra (vad det nu kallas?). Men det är väl inte svårt att lära sig antar jag.

Jag tror att det är i fullformat man menar med 14mm det betyder att 10mm i crop ska funka utmärkt. Någon kommer rätta mig om jag har fel :)

Di622 utlöses genom avfyrningen av blixten från kameran.
man kan styra styrkan av både den interna och den externa Di622:an.
Dessutom har Di622 två st bra inbygda diffusrar som möjgliggör att blixten studsar på tvä ställen (pappskiva).

/Rommél

Tack för svaren. Har även tittat på Sigma EF-530. Någon som har erfarenhet av den? Tillsammas med vidvinkel?

Du kan ju slå blixten i taket/väggarna också. Eller en omnibouncer som skickar ljuset i flera riktningar, finns för typ 3 dollar på ebay inkl frakt. Det liksom tak kostar ljusstyrka - och nyttan beror på vad du fotar och hur det ser ut runtomkring. Men bättre blir det.

En beg 430EX kanske skulle passa.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto