Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 350D ägare, vill ev. köpa Canon 20D.

Produkter
(logga in för att koppla)

emji

Aktiv medlem
Hejsan!
Finns det någon äger en Canon 350D och en Canon 20D? Jag funderar på att köpa en Canon 20D och det hade varit intressant att se två likadana motiv tagna med dessa två kamerahus och veta vad som skiljer.

Finns det någon som kan "övertyga" mig :) Jag är nöjd med min Canon 350D som ett förstagångs systemkamerahus, men nu märker jag vilket enormt fotointresse jag har och vill därför eventuellt "hoppa upp ett trappsteg".

Tack på förhand!
Hälsningar Michael Jönsson

Ps. Jag har läst Canon's produktinformation om dessa två kameror. Jag vill gärna höra ert egna tycke :)
 
emji skrev:
Hejsan!
Finns det någon äger en Canon 350D och en Canon 20D? Jag funderar på att köpa en Canon 20D och det hade varit intressant att se två likadana motiv tagna med dessa två kamerahus och veta vad som skiljer.

Finns det någon som kan "övertyga" mig :) Jag är nöjd med min Canon 350D som ett förstagångs systemkamerahus, men nu märker jag vilket enormt fotointresse jag har och vill därför eventuellt "hoppa upp ett trappsteg".

Tack på förhand!
Hälsningar Michael Jönsson

Ps. Jag har läst Canon's produktinformation om dessa två kameror. Jag vill gärna höra ert egna tycke :)


20D är snabbare i bildfrekvens, har större buffert för bildserier.
Större (& bättre ) att hålla för många...lite klumpigare för andra.
Fler customfunktioner samt mer snabb-/lättmanövrerad ang inställningar då 350D kräver menydribblande för väldigt många av inställningarna.

AF är 95% till 100% likvärdig, bildkvaliteten är likvärdig.Inte ens Canon påstår annat...
Jo, brus vid höga ISO är aningen lägre på 20D, men där är det inte mkt som skiljer ändå.
Alla Canon har ju lågt brus vs andra, och är ju lite softa istället...

Jag har köpt 350D med greppet, utan det känns den lite för tanig...

Men jag hade köpt 20D om jag tyckt jag kunnat motivera pengen för mitt behov, vilket jag inte kunnat, men visst är den mer "perfekt i handen".

Jag fotar i praktiken inte nåt action, så rent prestandamässigt saknar jag "inget" eller iaf väldigt lite...och när greppet levereras då kommer jag säkert tycka "combon" sitter klart bra i handen.

Inte kommer en "duell" med en bild av samma motiv från dessa två att ge dej skäl byta såvida vi inte snackar action ¨å..

Kanske 20D skulle ge dej "en kick" att fota mer och bättre, kanske dess utformning skulle vara nog att ge köplust...(skulle jag förstå iaf!)
...men rent bildkvalitetsmässigt borde pengen ligga bättre på optiksidan eller på annat...eller sparas ;-)
 
Senast ändrad:
Har själv en 20D men har en nära släkting som har 350D så jag har fått tillfälle att prova båda. Det som skiljer mellan 20D och 350D är i stort sett storlek, hur den är att använda och lite i snabbhet. Bildkvalitén är i stort sett identisk, gjorde ett rätt noggrant test i svåra ljusförhållanden och skillnaden var inte stor.
Är du nöjd med 350'n så tror jag att det bästa är att behålla den ett tag till och om du märker att du vill ha mer då satsa på 20D alt. efterträdaren till 20D. Känns lite onödigt att byta upp sig redan, framförallt om du är nöjd med den du har.

/Micke
 
Hej Niclas Vestman!

Tusen tack för ditt svar.

Jag skriver adrig ut större än A3 och enligt Svenska Canon är det ingen skillnad i bildkvalitet upp till det formatet.

20D tar några fler bilder per sekund i en bildserie (t.ex. bra för sportfoto).

Men den största skillnaden bör väl vara känslan när man håller kameran i handen. Där känns förmodligen Canon 20D mer "gedigen". Den är ju inte gjord i plast.

Hrmm... Idag ska jag går ner till YFO och känna på 20D. Det hade varir intressant om laddade upp upp en bild tagen med dessa två kamerahus, så jag kunde se skillnaden.

Trevlig sommar Niclas!
 
Hej Micke Andersson!

Kloka ord från dig. Jag ska ta mig en funderare.... Det kanske även hade varit värt att köpa en Canon EOS 1D Mark II (http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=5338) men det är ju sjukt mycket mer pengar.

Som sagt det får nog bli 350D denna sommaren om inget kan övertyga mig att köpa en 20D.

Trevlig sommar! Och fota masssssor :)
 
Den enda skillnad du kommer att se i bildkvalitet är bruset på kanske från 800 och på 1600. Denna skilland ser du på: www.dpreview.com.
Gå in under "Cameras"->"Reviews" och sök upp 350D. Kolla på Reviewsidorna "Compared to" och "Photographic tests".
 
Hej Niclas Vestman!
Riktigt bra dikussioner i de länkarna. Tack så mycket och må bäst i sommar!

Hälsningar,
Michael Jönsson
 
Hej Mats Neander!
Tack för ditt svar. Jag har printat ut det och idag ska jag läsa ditt och de andra svaren i lugn och på stranden ;)

Ha en trevlig helg!
 
Jo, en 1D Mark II hade inte suttit fel, men som du säger så är den ju rätt dyr, svårt att motivera den kostnaden ;o) Men kanske nån gång...

/Micke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.