Annons

Canon 30D vs Nikon D80 och Pentax k10d

Produkter
(logga in för att koppla)

baggebus

Medlem
Har inte sett någon vs-tråd på dessa kameror än så här kommer den :)

Har ett tag varit inne på att köpa en Canon 30D som min första systemkamera. Fast nu på senare tid har det ju kommit flera intressanta modeller så nu är jag helt förvirrad...

30D är ju lite dyrare än de andra men prisskillnaden är inte såpass stor så jag bryr mig om den så värst mycket. Vill bara ha "bästa" kameran... (vad nu det betyder :) )

Har varit och känt på både 30D och D80.
30D:
+ 5 fps
+ lite rejälare att hålla än D80
+ lågt brus (enligt alla tester och forumtrådar jag läst)

D80:
+ Bättre/större sökare?? (tyckte mig kunna ana det när jag jämförde men vad vet jag)
+ Bättre autofokus? (se tråden "Autofokus 30D")
- lite mindre än 30D (men tyckte att designen var lite trevligare än 30D i övrigt)

Kommer fota en del klättring och en del annat också. Har tänkt att kameran ska ersätta min ixus helt utom för fest-fotograferande då jag tröttnat väldigt på bristerna och begränsningarna i ixusen.

Eller ska man invänta pentax k10d?
Vilken skulle ni välja? Tänker jag fel? De kanske inte tillhör "samma segment" (skulle ju förklara varför det är så dåligt med jämförelser mellan 30D och D80)?
 
Har du tid bör du invänta tester på Pentax k10d, imellan 30D och D80 skulle jag välja D80, mest för den bättre sökaren, ergonomin samt den bättre autofokusen, 30D är bättre byggd och har något snabbare fps, men det är väl det enda den är bättre på.

Du kan läsa ingående tester på 30D och D80 på DP-Review http://www.dpreview.com/

/kent.
 
baggebus skrev:
D80:
+ Bättre/större sökare?? (tyckte mig kunna ana det när jag jämförde men vad vet jag)
Jag A/B-jämförde sökaren i min D200 mot polarns EOS 20D, och dessa kameror har precis samma sökare som 30D och D80. Canonkameran har klart mindre sökare, men den är ändå rätt mycket bättre än D50/D70 och EOS 350D/400D. Acceptabel, kan man väl säga, men inte lika bra som i D80.
 
Intressant tråd, jag står i precis samma funderingar då prisskillnaden mellan dessa inte är speciellt stor. Dock har jag även 400D med i spelet just för att den är mycket billigare men ändå prestandamässigt jämförbar med de nämnda tre. Själv väntar jag med spänning på K10D.

Sedan är det inte bara en fråga om att välja en kamera, man väljer dessutom system, vilket kan vara viktigt att tänka på inför framtida ev. uppgraderingar, objektivköp mm.

Mvh/Pär
 
Tja ... inte lätt det här ...

Tack för svaren!

Jag har idag varit en runda till och klämt mycket och länge på 30D och D80. Det jag har kommit fram till är att jag nog är en rätt irrationell konsument ... :) Lite tankar kring detta nedan...

Testade sökaren i D80 och 30D sida vid sida och jag tyckte inte att det var så stor skillnad trots allt. Visst, sida vid sida så kommer man fram till att D80 är något större men det är inte sån milsvidd skillnad som jag fått intryck av efter att läst vissa recensioner av d80. Hade jag inte haft kamerorna sida vid sida så hade åtminstone jag haft svårt att märka någon markant skillnad, så för mig känns sökaren inte längre som en avgörande skillnad mellan kamerorna.

Jag utgår från att båda kamerorna prestarar tillräckligt bra i fråga om bildkvalité för att en lekman som jag inte ska kunna märka någon skillnad.
Såå... vad ska man gå på då?

Något som jag upplevde som stor skillnad mellan kamerorna var "känslan" i greppet/huset. Där tycker jag 30D vinner lätt. Metallskalet känns både genom den förtroendeingivande tyngden i huset och annars också. Greppets utformning gillar jag också aningens bättre på 30D. Detta är ju väldigt subjektivt så jag antar att någon annan kan komma fram till raka motsatsen :)

Så om jag skulle välja idag så hade det blivit en 30D, trots att jag inser att D80 nog är ett bättre köp. Särskilt om man räknar in skillnaden i pris (även om det är svårt att räkna med skillnaden i pris på objektiven). Det känns lite fånigt att något så subjektivt som känsla i material och grepp ska fälla avgörandet men hatar man plast så gör man ... :)

Jag har dock tänkt invänta en riktig test på k10d innan jag köper nåt för den verkar väldigt intressant. Något som dock talar mot Pentax är att man som nybörjare tycker det är rätt skönt att det är så lätt att hitta info och recensioner om Canon/Nikon. Har tyckt att det jämfört med Canon/Nikon har varit riktigt svårt att exempelvis hitta tester av Pentax objektiv. Har man tur så hittar man en (men sällan två). Så om inte Pentax lyckas helt klockrent med k10d så ser det ännu så länge ut att bli 30D i det valet också...

Jaja... det var ett långt inlägg. kul om ni orkat läsa hit ... :)
 
Re: Tja ... inte lätt det här ...

baggebus skrev:
....

Något som jag upplevde som stor skillnad mellan kamerorna var "känslan" i greppet/huset. Där tycker jag 30D vinner lätt. Metallskalet känns både genom den förtroendeingivande tyngden i huset och annars också. Greppets utformning gillar jag också aningens bättre på 30D. Detta är ju väldigt subjektivt så jag antar att någon annan kan komma fram till raka motsatsen :)
Intressant det du skriver för har inte canon fått kritik just på greppet eller gäller det bara 350/400d?


[/i]
Jag har dock tänkt invänta en riktig test på k10d innan jag köper nåt för den verkar väldigt intressant. Något som dock talar mot Pentax är att man som nybörjare tycker det är rätt skönt att det är så lätt att hitta info och recensioner om Canon/Nikon. Har tyckt att det jämfört med Canon/Nikon har varit riktigt svårt att exempelvis hitta tester av Pentax objektiv. Har man tur så hittar man en (men sällan två). Så om inte Pentax lyckas helt klockrent med k10d så ser det ännu så länge ut att bli 30D i det valet också...[/QUOTE]

Klokt att vänta in Pentax men som du skriver så finns det inte mycket tester på objektiv till Pentax, sen har det framkommit att det är lite glest med objektiv i omfånget över 70 till Pentax. Men å andra sidan har de anti-skak i huset om det nu är en fördel eller nackel. Canon/Nikon har ju sina i objektiven och hävdar att det funkar bättre.
 
Om man skall lyfta fram några speciella egenskaper hos K10D så är väl följande kanske det man först tänker på.

Vädertätning, tål lätt regn och damm.

Bildstabilisering upp till 4 steg längre slutartid.

Möjlighet att RAW konvertera i kameran och att plåta i DNG.

22-bitars AD-omvandlare vilket sägs kunna ge bättre dynamiskt omfång.

11 AF punker varav 9 av korstyp.

Sedan är ju sökaren i samma klass som tex D80.

Med K10D inför Pentax också sitt första USM-system vilket förklara att en hel del teleoptik ersätts med nya tätade USM-gluggar med början från våren 2007. Vilkem kamera som sedan passsar ditt behov bäst kan du nog bara avgöra men den unika specen för K10D gör att man nog kan säga att den står i en klass för sig just nu.
 
papi skrev:
Om man skall lyfta fram några speciella egenskaper hos K10D så är väl följande kanske det man först tänker på.

Vädertätning, tål lätt regn och damm.

Bildstabilisering upp till 4 steg längre slutartid.

Möjlighet att RAW konvertera i kameran och att plåta i DNG.

22-bitars AD-omvandlare vilket sägs kunna ge bättre dynamiskt omfång.

11 AF punker varav 9 av korstyp.

Sedan är ju sökaren i samma klass som tex D80.

Med K10D inför Pentax också sitt första USM-system vilket förklara att en hel del teleoptik ersätts med nya tätade USM-gluggar med början från våren 2007. Vilkem kamera som sedan passsar ditt behov bäst kan du nog bara avgöra men den unika specen för K10D gör att man nog kan säga att den står i en klass för sig just nu.

Tjenare Patrik undrade just när du sklle komma in och pucha för pentax;-) :-D hehe.......djupt förvånande eller hur:)
 
FILM) (Linkan71 skrev:
Tjenare Patrik undrade just när du sklle komma in och pucha för pentax;-) :-D hehe.......djupt förvånande eller hur:)

Tja, det är väl ungefär lika förvånande som att du är här och ifrågasätter bildstabilisering i huset i bästa Canonanda.
 
Re: Tja ... inte lätt det här ...

baggebus skrev:

Jag utgår från att båda kamerorna prestarar tillräckligt bra i fråga om bildkvalité för att en lekman som jag inte ska kunna märka någon skillnad.

Det känns lite fånigt att något så subjektivt som känsla i material och grepp ska fälla avgörandet men hatar man plast så gör man ... :)

Du kan lungt utgå från att alla modellerna har i stort sätt lika bra bildkvalitet. Visst finns det skillnader men för de allra flesta (förutom pixelpeepare) är de helt negligerbara.

Varför är det fånigt med känsla? Varför tror du att BMW och Mercedes lägger ner så pass mycket pengar i att få till rätt känsla?. Att fraktas runt fungerar lika bra i en Kia eller Hyndai men det KÄNNS mycket bättre i en "finare" bil. (ingen vs tråd om bilmärken nu tack, det vara bara några exempel tagna ur luften)

Samma sak med fotografering. Har du pengarna och möjligheten anser jag att du ska välja den modell som känns bäst och samtidigt uppfyller dina absoluta krav, ie bildkvalitet, hastighet eller vad det nu kan vara. Det blir helt enkelt roligare att göra det med "rätt" känsla.

mankan

ps. Om man sätter på ett IS objektiv, som tillåter 3 ggr längre slutartid, på en Pentax med inbyggd IS som tillåter 4 ggr längre slutartid - får man då 7 ggr bättre bilder tagna på ISO 12800 på stativ....:)
 
Är det någon som har känt på D80 med vertikalgrepp? Tycker nog att D80 är lite för liten för mig, vill ha lite mer att hålla i.
Men än har jag inte hittat något fotobutik med greppet inne.
 
Re: Re: Tja ... inte lätt det här ...

FILM) (Linkan71 skrev:
Intressant det du skriver för har inte canon fått kritik just på greppet eller gäller det bara 350/400d?


[/i]
Jag har dock tänkt invänta en riktig test på k10d innan jag köper nåt för den verkar väldigt intressant. Något som dock talar mot Pentax är att man som nybörjare tycker det är rätt skönt att det är så lätt att hitta info och recensioner om Canon/Nikon. Har tyckt att det jämfört med Canon/Nikon har varit riktigt svårt att exempelvis hitta tester av Pentax objektiv. Har man tur så hittar man en (men sällan två). Så om inte Pentax lyckas helt klockrent med k10d så ser det ännu så länge ut att bli 30D i det valet också...


Klokt att vänta in Pentax men som du skriver så finns det inte mycket tester på objektiv till Pentax, sen har det framkommit att det är lite glest med objektiv i omfånget över 70 till Pentax. Men å andra sidan har de anti-skak i huset om det nu är en fördel eller nackel. Canon/Nikon har ju sina i objektiven och hävdar att det funkar bättre.
[/QUOTE] Ja det gäller bara deras mindre modeller, just för att de är små. Greppets utformning på ex en 350D är det nog inget fel på bortsett storleken. Vad gäller 30D så har den inte mycket övrigt att önska sett utifrån ergonomi. Det är en solid och stadig kamera rakt igenom med skönt och lagom stort grepp.
 
Roligt att den här gamla tråden fortfarande lever. Skulle bara säga att det blev en 30D till slut och jag är såååå nöjd!! :) Har inte ångrat mig en sekund. Inser nu efter några månader hur viktigt det är med grepp och såna saker. Mesta tiden håller man ju trots allt bara i kameran ... ;-)

Fick ofrivilligt prova tätheten på den i helgen också. Var i fjällen och fotade och jag lyckades få hela baksidan där hjulet och displayen sitter helt igentryckt med snö som smälte rätt snabbt eftersom huset var lite varmare från mina händer. Var riktigt skraj att jag redan pajat kameran men det var inga problem. Bara lägga den ovanför elementet när jag kom in och låta den torka. Så helt otät är den nog inte trots att den inte är vädertätad. Fotade lite i -20 och kraftig vind också med kameran på stativ och även det funkade fint.
Ville bara berätta det... :)
Mvh,
//Alex
 
ludvigbergander skrev:
Är det någon som har känt på D80 med vertikalgrepp? Tycker nog att D80 är lite för liten för mig, vill ha lite mer att hålla i.
Men än har jag inte hittat något fotobutik med greppet inne.

Har en vän som äger en d80 med vertikalgrepp, och jag kan inte säga annat än att jag tycker att greppet är riktigt trevligt.
 
Hääärligt, har faktiskt ochså funderat på både D80 och Pentax heta K10D.
Har sett foton samt nya tester på K10D. Funderar skarpt på denna. Ang mp mellan dessa skiljer det ju inget men funktionerna är otroliga på både K10D och D80. Vilken ska man satsa på? - BTW Otroligt off i K10D.

Mvh Marcus Olofsson
 
Marcus Olofsson skrev:
Hääärligt, har faktiskt ochså funderat på både D80 och Pentax heta K10D.
Har sett foton samt nya tester på K10D. Funderar skarpt på denna. Ang mp mellan dessa skiljer det ju inget men funktionerna är otroliga på både K10D och D80. Vilken ska man satsa på? - BTW Otroligt off i K10D.

Mvh Marcus Olofsson
Jag kan inte K10D något vidare men tror att den skall prestera bra. vad göller ergonomi och känsla så är Pentaxmodellen ett kliv upp på skalan. Fullt jämförbar med ex D200. jag skulle vilja påstå att K10 tom är mer genomtänkt i de rent fysiska detaljerna. Känns faktiskt mer välgjord helt enkelt. Af var också väldigt snabb på K10D. Kändes minst lika snabb som på D200. Byggkvaliten jämfört med D800 är stor till Pentax fördel.
 
men objektiven då?

Nu kommer jag här, inhoppande lite på sladden. Jag har länge funderat över dessa kameror, men nu när det börjar närma sig köp tycker jag det är dags att bestämma mig. Jag har känt lite som hastigast på alla utom K10D, men fotoaffären skulle få hem den nu i veckan så jag skulle få prova den.
Efter att ha läst hela denna diskussionen lutar det ganska brant åt K10:an, men hur är det med gluggar till den? Kollade lite på Scandinavian photo, men blev inte klok på vilka som var väderskyddade. Eftersom sigma gör passande gluggar är det ju inget stort problem, men vad jag vet är det bara pentax själva som tätar dem, och man vill ju kunna använda kameran i lite rusk om man nu har möjligheten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.