Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon 30d/snabba motiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
hej, jag funderar på att köpa en canon 30d, fotar lite allt möjligt men satsar lite extra på sportfotografering som hästhoppning, och annat inom hästsporten. Vill kunna ta brusfria bilder med snabba slutartider över hinder bl.a för att fånga rörelser. Skulle det funka med en 30d? tacksam även för andra förslag av kameror som skulle funka.

/Malin
 

Bilagor

  • dscn536122.jpg
    dscn536122.jpg
    33.1 KB · Visningar: 584
Snabba hästar....

Hej Malin!
5 bilder i sekunden er OK nog, men åxå at 20D/30D har mkt. lägt brus ved ISO 800 er med på å gi dig snabba slutartider. Ofta nödvendig i ridhallar o.l. med svagt ljus. Et rimelig ljusstarkt objektiv (< = f:2.8) hjälper självfallet på detta.
Jo, 30D är et godt valg til detta.
Lycka til, mvh Erik J
 

Bilagor

  • elephant.gif
    elephant.gif
    6.5 KB · Visningar: 517
En 30D är ett jättebra val för detta.
Om du ska fota hästhoppning och inte kan stå så långt ifrån så är ju en vidvinkel bra. Står du långt ifrån är en zoom bättre.

Det du bör tänka på, som redan sagts här, är att du köper ljusstarka objektiv som klarar av snabbheten och framförallt det svaga ljus som ofta förekommer i ridhus.

Lycka till!
 
subject_to_change skrev:
tackar mkt för bra svar :)

någon som har tips på bra ljusstarka zoomobjektiv?

OJ... det beror så mycket på hur mycket du kan satsa på gluggarna :)

En glugg jag varmt kan rekommendera, som jag själv inte haft råd med än... det är ju Canon EF 70-200/2.8 L IS USM. Där har du även bildstabilisatorn som hjälper dig i vissa situationer. Den är också snabb och vass i sportsituationer.

Sigma har ju motsvarande variant för en bråkdel av priset, och den är också jättebra!!. Skillnaden är stabilisatorn som inte finns på Sigma.
 
subject_to_change skrev:
tackar mkt för bra svar :)

någon som har tips på bra ljusstarka zoomobjektiv?
Hej igän Malin!
En super mellan-zoom som sitter ofta på min 20D är Sigma 70-200/2.8 EX HSM. Prisvärd, skarp, ljusstark. Den greiar åxå fint en evt. telekonverter 1.4X. Den kombinasionen är bra på litt längre avstånd. Innomhus i ridhallar kan Tamron 28-75/2.8 vara ett bättre alternativ, den tacvjlar åxå konverter med glans.
Det finnas sjelvf. andra; men dessa har jag själv och kann anbefala dig.
Båda toppklass till "rimelig" pris.
Är du rik.....har ju Canon mängder av goda greier...........
Hopp, hopp, mvh Erik J
 
Här kommer ett starkt budgetalternativ

Köp i stället en begagnad 20D för cirka 8000 och till den Sigma 70-200/2,8 gärna med konverter 2.0 då har du ett stort register till ditt förfogande.

Om du sedan också köper Noiseware PRO plugin 4.01 till Photoshop från Imagenomic.com så kan du fota på 1600 ISO ja t.o.m. 3200 ISO och få lika brusfria bilder som vid ISO 400. Då kan du fota snabba förlopp inomhus i dåligt belysta ridhallar med perfekt resultat.
 
Re: Här kommer ett starkt budgetalternativ

Christer1 skrev:
Köp i stället en begagnad 20D för cirka 8000 och till den Sigma 70-200/2,8 gärna med konverter 2.0 då har du ett stort register till ditt förfogande.

Om du sedan också köper Noiseware PRO plugin 4.01 till Photoshop från Imagenomic.com så kan du fota på 1600 ISO ja t.o.m. 3200 ISO och få lika brusfria bilder som vid ISO 400. Då kan du fota snabba förlopp inomhus i dåligt belysta ridhallar med perfekt resultat.
En Tamron 28-75/2.8 på det så har du det mesta du behöver till hästhoppning. En 50/1.8 kan även den vara suvve att ha när ljuset tryter & du kan gå lite närmare.

Dessa två är billiga, antar att du får dessa två & Sigman Christer nämner billigare än enbart Canonzoomen (70-200/2.8) som nämndes...
 
Du får splittnytt 20D hus om du hör av dig till skandinavianphoto för 9000:- ny garanti o allt!
De har fått in en sändning nu efter påsk där kartongerna hade blivit skadade.(strykande åtgång)
Köpte även mitt 70-200 2,8 där fast har inte stabilisaorn den betalar man några tusenlappar till för. De är lång väntetid på vissa objektiv de tar bara in ett visst antal i sverige. Se balett bilderna i mitt galleri snabba röreser i mycket mörk sen de är tagna med Cannon 300d (den skrutten) iso 1600 de tål en A4 utan att skämmas, objektivet är super fast det inte var stabilisator.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.