Annons

Canon 300mm f/2.8L IS USM + 1.4x conv

Produkter
(logga in för att koppla)

qraw

Medlem
Hej!

Har har varit ute o fotat lite djur med kombinationen 300mm f/2.8 IS + 1.4x converter.
Men jag upplever det väldigt svårt att få nån skarp bild. Direkt jag tar bort convertern så är det inga problem alls med skärpan. Kan det vara så att convertern måste "justeras" om det nu är möjligt?

Nån annan som upplever samma problem?
Jag har testat med och utan stativ med stabilisatorn på.

MVH Jocke

Fokusera manuellt via live view på någonting. Använd kort slutartid.
Blir det inte skarpt då heller är något fel på utrustningen.

Kör du med AF kan det vara den som blir fel när teleförlängaren sitter på.

Canon 300 mm f/2,8L IS USWM + 1,4x conv

Hej! Känner igen problemet från egen motsvarande utrustning. Har Du AF Mikrojustering på kameran? Troligen ligger Du fel med justeringen för denna när konvertern är med. Du skall ha nära samma fina skärpa med som utan konvertern (för det är väl en Canonkonverter?) . Inställningen kan vara rätt så olika för objektivet utan och med förlängaren. För Canon 50D och 1D MkIV hittar Du AF Mikrojustering på C.Fn III på rödbruna menyavsnittet längst till höger. Man kan ställa mikrojusteringen i steg, upp till +/- 20 enheter, Det är viktigt att kolla upp detta. Använd t.ex. en vägg med vertikala linjer, fotografera i sned vinkel när Du har något litet föremål att ställa skarpt på och se var skärpan faller jämfört med var Du ställt skarpt någonstans. Har Du inte justeringsmöjligheten på Ditt kamerahus kan säkert serviceverkstaden ställa in mikrojusteringen rätt.

Det bör inte vara någon större skillnad i skärpa.

Vet inte om nedanstående kan hjälpa dig, men det kostar ju inget att skriva några rader.

Helt nyligen så lämnade jag in min 7D ihop med mitt 300/2,8 för fokusmatchning, när jag sedan testade objektivet med min 1,4 extender så frontfokuserade den rejält, inte en skarp bild.

Det jag inte visste då var att vid fokusmatchning mellan kamera och objektiv så måste man även ta med sina extendrar, så det var bara att lämna in grejorna igen. Canon RCC, Mölndal, fixade detta på en arbetsdag utan extra kostnad.

Så har du, eller en ev tidigare ägare av utrustningen haft inne kameran och objektivet för fokusjustering utan att ha med extendern, så skulle detta kunna vara en förklaring till dina fokusproblem.

mvh Stefan J

Tänk också på att kombinationen fokuserar lite långsammare än en "naken" 300 och allting är 1,4 x förstorat så risken för fokusfel med rätt inställd mikrojustering är större. Du bör absolut testa kombinationen på ett stilla föremål på ett stadigt stativ i AF läge och se om det hamnar rätt. Har du mikrojustering i kameran skiljer ju den på en "naken" 300 och 300+1,4.

Detta använder jag.

Canon 7D, har ej rört nån mikrojustering men det var bra att det nämndes.
Canon 1.4x II orginalet så klart
Canon 300mm f/2.8 med is

Har ej lämnat in för detta problem men om det är så rejält fel i fokus måste jag skicka in det.
Ska testa alla varianter ni nämner så återkommer jag med resultatet.

Tusen tack för visat intresse!

Sådär nu har jag testat lite

Det är 4 bilder på samma objekt, min läderhandske.
Länkar till min flickr för lättast kunna se i större format.
3 första bilderna är tagna med stativ + trådutlöst. Sista bilden är handhållen
Skriver ner EXIF under varje bild.
Testade fram och tillbaka med AF/MF och sedan IS on/off. Ingen skillnad vad jag märkte med blotta ögat. Vet ej vad jag gjort för fel med mina andra bilder som blivit så oskarpa men jag antar det är för att AF inte hänger med lika snabbt som utan converter. När jag fotade berguv i flykt så blev ingen bild riktigt skarp o det förstörde allt :( Har ej använt convertern sen dess men nu ger jag mig in i fighten med den igen.

http://www.flickr.com/photos/joakimericsson/sets/72157625449138825/

MVH Jocke

ANNONS