Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 300D vs nya 350

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik_L

Aktiv medlem
Jag tänkte köpa en ny kamera till våren, och amatör som jag är har jag inte den blekaste aning mer än rekommendationer och jämförda bilder. Det jag har kommit fram till är att för det pris jag tänkte ge (runt 10 000) så var canonc 300D bäst. Jag ska bara visa bilderna på nätet...

Frågan är dock, är det värt att lägga om riktning och köpa nya 350D. Jag läste förhandstitten och blev bombad med en massa tekniska termer jag itne begriper nåt alls om. Nån som vet råd?

tack på förhand

350d kommer kosta ca 9000 inklusive objektiv, så dina 10000 kr kommer räcka bra. 350d är en mycket snabbare kamera med högre upplösning och mindre format.
Bildkvaliteten kommer antagligen vara lite bättre än 300d, mindre brus i bilder tagna med hög ljuskänslighet och så, men skillnaden kommer inte synas i bilder du lägger ut på nätet.
300d kommer att gå ner kraftigt i pris också, så om du inte behöver det allra senaste, så kan du nog få en 300d för runt 6500 kr snart när 350d kommer ut, vilket ju inte är så dumt.

Är kostnaden inget problem och/eller du behöver extra finesser - skaffa 350d. Annars, gör ett kap och skaffa 300d.

så summerat behöver jag inte nya 350 om jag bara tänker lägga ut biler på nätet? jag menar man ser ju jättestor skillnad på bilder tagna med andra kameror och 300D

det vete sjutton faktiskt :) 300 som verkar så superbra och tar så fina bilder och som dessutom nyss kostat över 10 000 emd två objektiv. ska den sjunka så drastiskt bara för en ny modell kommit? om det sen inte syns nån skillnad alls på en dataskärm....

jag tror det blir som i datavärlden.

Om du dessutom kan köpa en ny för ca:6000-6500, så skulle jag aldrig betala mer än 4000 för en begagnad (utan objektiv)

Henrik_L skrev:
så summerat behöver jag inte nya 350 om jag bara tänker lägga ut biler på nätet? jag menar man ser ju jättestor skillnad på bilder tagna med andra kameror och 300D

Ja, det blir ju bättre bilder med en systemkamera oftast. Men skillnaden mellan 300d och 350d handlar mest om upplösning och brusnivåer, något som inte kommer synas särskilt mycket efter att du förminskat bilderna för publicering på nätet.

Kolla här t.ex:

Vilken är 350d och vilken är 300d?

39996117.IMG_4591.jpg

39996120.IMG_4612.jpg

Bägge bilder tagna i ISO 1600.

det vete sjutton faktiskt :) 300 som verkar så superbra och tar så fina bilder och som dessutom nyss kostat över 10 000 emd två objektiv. ska den sjunka så drastiskt bara för en ny modell kommit? om det sen inte syns nån skillnad alls på en dataskärm....

Japp :) Tur för dig.

Senast ändrad:
Den stora skillnaden mellan 300D och 350D är inte bildkvalitén, utan hastigheten och inställningsmöjligheterna.

Skillnaderna mellan 6Mp och 8Mp och brusnivåer saknar betydelse om du inte ska göra stora papperskopior (men det kanske du vill göra nån gång iofs :D):

erik, tack så mycket! länkarna funkade inte desvärre men jag fattar galoppen. äntligen nåt positivt som händer för mej :)

Jag köpte nyligen en begagnad 300D med objektiv och 256 mb minne för 6000:-, och är än så länge mycket nöjd med köpet!

Nikon

Nu när priset är sänkt på Nikon D70 så skulle jag kolla mina valmöjligheter innan jag slänger mig på Canons 350D om du tänker lägga ut ~10000:-

350d billigare!

350d är ju billigare än 300d. Och om nu 350d är snabbare och har fler inställningsmöjligheter är det väl självklar vilken man köper. Huset till en 350d kostar 7500kr på www.jmedata.se och 300d kostar 8700kr. Lite konstigt man tycker ju att 300d borde vara bättre då!

jag har heller inte fattat det där. man måste väl ha ett bra objektiv oxå...nån som har en aning om vad dom kostar?

Jag har beställt 350d med kitobjektivet från Webbhallen för 8395:-.
Köper canons 50mm 1.8 och ett extreme III-kort i New York (B&H)
Senare kommer jag nog att skaffa ett
Sigma 18-125 3.5-5.6 eller
Sigma 18-50 2.8.....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar