Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 300D / S50 ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Sara-i-Norge

Aktiv medlem
Tänk att man kan fundera sig gråhårig, det har gått så långt att jag børjat drømma mardrømmar om kamerorna i valet och kvalet *s*!

Har idag en Canon Powershot S50 som jag är jättenøjd med... MEN jag børjar känna att jag vill "utvecklas" lite mer, møjlighet till val av objektiv och extern blixt tex.

Nu har jag blivit erbjuden 4000:- før min S50, ska jag sälja den och satsa på en Canon 300D eller kommer jag att ångra mig!? Tror knappast chansen att få S50'n såld før 4000 återkommer..

Helst skulle jag vilja ha både ock, men det går inte min äkta hälft med på ;) .

Har en analog EOS 300 med två sigma objektiv. Kan jag använda dem på 300D'n eller är det bara skräp (har fått det intrycket...)?


Vad tror ni, bra eller dålig affär? Førdelar resp nackdelar?
 
Hejsan!

Gjorde precis som du nu funderar på och har inte ångrat mig en sekund. Sålde min S45 för 4000 och köpte en 300D + Kitobjektiv för 10.500:-. Sedan kan du använda dina EF-objektiv också. Klockrent. Har du pengarna så kör!
 
Ett varningens finger här dock !
Gamla sigma objektiv (äldre än från år 2000) fungerar inte ihopa med en 300D såvida inte en omchippning sker på obejktivet.

Är det ett bra /finare objektiv gör sigma(zeiger i sverige) detta gratis, men det tar lång tid.

Annrs tror jag inte alls du kommer ångra dig om du går från en S50 till en 300D snarare tvärt om !
 
Hej!

Mitt råd: sälj (S50) och köp (300D)

dock......

Jag har haft problem med min 300D, dels med error 99 på mitt gamla Sigma objektiv (som du redan vet efter ett annat svar) och med en total krasch.
Den är nu på rep och har varit så i mer än en månad.

Du bör kanske också följa diskussionen kring underexponerade blixbilder innan du bestämmer dig.

Kolla på 300D-forum på http://www.dpreview.com/

Lycka till!


Kjell
 
kjellolsson skrev:
Jag har haft problem med min 300D, dels med error 99 på mitt gamla Sigma objektiv (som du redan vet efter ett annat svar) och med en total krasch.
Kjell

Fick du problem pga att du använde felaktiga Sigma objektiv på 300D-huset? Kan jag på något vis førsäkra mig om att mina objektiv är kompatibla eller är det nog tror du med att jag køpte dem i år 2002? Vill ju inte rikera att førstøra huset...
Tack før svaret!
 
Tror nog inte Kjell fick problem med sin kamera pga att han använde ett Sigma objektiv.

Tror inte heller att det skall vara något problem att använda dina sigma objektiv till en 300D eftersom de är inköpta 2002, om du vill försäkra dig helt om detta så kan du gå in på sigmas sida och kolla vet att de hade en lista på objektiv som skulle fungera ihop med de nya DSLR kamerorna, kan dock inte adressen till den sidan nu.

Annars kan du alltid skicka ett maila till dem och fråga om dina objektiv är kompatibla med en 300D.
 
Hejsan!

Jag tycker att du ska köpa en 300D, har en själv och den är mycket bra. Dina gamla gluggar kan du förhoppningsvis använda, men det blir en viss brännviddsförlängning. 1.6 ggr dvs. en 28mm = ca 45mm. Gör som Johan säger, gå in på en butik som säljer kameran o testa om det fungerar, sedan köper du den på det billigaste stället...hehe

Jag köpte min kamera på Expert Fridhemsplan här i Stockholm för två månader sedan och nu har dom kampanjpris på kamera + 18-55mm objektiv för 9995kr, lite snopet, önskar att jag väntat tills nu, men så är det, man kan inte veta allt i förväg.

Maila mig gärna om du undrar något, eller vill veta mer om själva kameran och kvaliteten. Har några bilder på min sida som är fotad med den.


Mvh P-O Bergström
 
Scheel skrev:
Är det ett bra /finare objektiv gör sigma(zeiger i sverige) detta gratis, men det tar lång tid.

Bra? Finare? Dom tar alla sina objektiv som ger ERR99.
Lättast om man inte vill skicka själv är att man lämnar dom till en Experthandlare som dom ju har samarbete med så skickar dom iväg det åt en.
 
Det är en sanning med modifikation Benny...

De tar inte in vilka objektiv som helst och chippar om dem, jag är ett levande bevis på det,

I vilket fall som helst så kan man maila Sigma om man har frågor om det, mer om kompabiliteten med det gamla Sigma objektiv och DLSR:en kan man få här

Tror Sara kan sitta rätt säker här dock eftersom objektivet är från 2002.
 
Befinner du dig lite längre ner i Norge (Oslo) i nära framtid, så hör av dig, så får du leka med min 300D och se hur det känns, och så får du testa dina Sigma-linser på den också.

/James
 
jag har en 300d och har provat ett sigma 28-105 från 1999 och det funkar fin fint..


annars så tycker jag att du ska köpa 300d, inget att klaga på


mvh fred
 
Med viss risk för att dra tråden utanför det egentliga ämnet...

De tar inte in vilka objektiv som helst och chippar om dem, jag är ett levande bevis på det,
Jag skickade in ett Sigma 28-80 av ett billigare slag igår efter att ha haft lite mailkontakt med Zieger Teknik. I första mailet till dem nämnde jag både den exakta betckningen på objektivet samt det faktum att AF är trasigt, men det var inget de reagerade på utan föreslog att jag skulle skicka. det till dem för åtgärd.
 
edovan skrev:


Jag skickade in ett Sigma 28-80 av ett billigare slag igår efter att ha haft lite mailkontakt med Zieger Teknik.

Har någon adressuppgifter/hemsidesadress till Zieger Teknik?
Har ett rätt hyfsad Sigmaglugg från 1990, som fungerat en stund på 300D, men ger sedan error 99.
Vad kostar en uppgradering/omchippning?


Hälsningar
Kjell
 
Tack før era synpunkter och

kommentarer!
Är inte speciellt bevandrad i objektivärlden, detta är den info jag hittar på kartongen med objektiven:

Tele & Standard zoom set for Canon AF
28-80mm F3.5-5.6 Mini Zoom Macro
70-300mm F4-5.6 DL Macro Super

Kan man från den infon se om de är kompatibla med 300D'n eller behøver jag fler uppgifter?
 
Har en polare som har 300D + 70-300mm F4-5.6 DL Macro Super..fungerar fint på hans kamera iaf.
 
Sara-i-Norge skrev:
Har idag en Canon Powershot S50 som jag är jättenøjd med... MEN jag børjar känna att jag vill "utvecklas" lite mer, møjlighet till val av objektiv och extern blixt tex.
Nu har jag blivit erbjuden 4000:- før min S50, ska jag sälja den och satsa på en Canon 300D eller kommer jag att ångra mig!? Tror knappast chansen att få S50'n såld før 4000 återkommer..
Nej, jag tror inte chansen finns kvar så länge med dagens utveckling och sjunkande priser. Försöker själv bli av med en S50. Det är en mycket gedigen kamera men du har definitivt större möjligheter att utvecklas med en digital systemkamera, vare sig det är en NIKON eller NIKON, förlåt, Canon.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.