Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 300D, Elements 6 + Raw?

Produkter
(logga in för att koppla)

johste

Ny medlem
Hej!

Har börjat fota i raw efter flera år med "jpeg"-fotograferande. Använder mig av Photoshop Elements 6 och Camera Raw (version?) och laddar upp mina Rawbilder tagna med min Canon 300D.

Saken är den att jag efter att ha tittat på instruktionsfilmen från Moderskeppet som följde med i Fotosidans Magasin/ tidning, så känner jag inte igen mig?

Nu undrar jag helt enkelt om den avsaknad av funktioner beror på:
1. En tidig verison av Camera Raw installerad. Kan ju som sagt inte se vilken det är men jag installerade den samtidigt som Elements 6.
2. För dålig kamera. 300Ds Raw är helt enkelt inte tillräcklig.

Något som vet?

Tackar!

Stefan

Hej. Jag har upplevt samma sak men jag tror att det hela beror på att instruktionsfilmen visade CS4:as Camera Raw och inte Elements 6. Jag saknar vissa funktioner som verkade trevliga, bland annat ta bort dammprickar. Jag hoppas någon ser detta och kan verifiera. Benny

Mycket riktigt så är RAW-pluginen lite begränsad i Elements-serien (gäller även nya 8:an).

Men de reglagen som finns där är mycket bra, i synnerhet om man väger in prisskillnaden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar