Annons

Canon 300D/10D/1Ds prissänkningar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja ja. Självklar visste jag det. Men jag undrar varför Canon bara sänker priserna till återförsäljarna i ett land? Man kan ju alltid spekulera... det kan ju knappast vara så att konkurrensen bland digitalkameratillverkarna är större i Kanada än i Sverige. Rent teoretiskt skulle det betyda att Canon tjänar mer (per såld kamera) i Sverige än i Kanada.

Senast ändrad:
rullgrus skrev:
Ja ja. Självklar visste jag det. Men jag undrar varför Canon bara sänker priserna till återförsäljarna i ett land? Man kan ju alltid spekulera... det kan ju knappast vara så att konkurrensen bland digitalkameratillverkarna är större i Kanada än i Sverige. Rent teoretiskt skulle det betyda att Canon tjänar mer (per såld kamera) i Sverige än i Kanada.

Det har nog även mycket med skatt och momssättning att göra.
Varför är mat billigare i Spanien än i Sverige t ex?

För att möta anstormningen av D70 m.fl. kanske Canon har justerat priset. Prisjusteringen kommer säkert även här men frågan är bara när.

Vad jag kan se är prissänkningen på en 1Ds minimal. Det ligger fortfarande på runt 7000 dollar. I övrigt så är det, som tidigare inlägg påpekar, över lag billigare på andra sidan "pölen". En 550EX kostar ca hälften av det svenska priset. Jag gav 2.200 svkr för den från BH.

Canon USA anses vara en egen marknad och priserna sätts därefter.

Fast dom sänkte ju 1Ds med 12 000 här i sverige för inte så länge sen. Iaf enligt kameradoktorn.

jajamensan det gjorde dom. Men det är plus moms 67.000 om jag inte minns fel. Det lönar sig med andra ord att åka till Usa och köpa en, med tanke på dollarkursen.

Dom får gärna sänka priserna här i sverige oxo. Det bådar gott inför pris sättningen på minoltas kommande d-slr

Jag ser ingen direkt "prissänkning" utan en korrigering av det kanadensiska priset ned till en nivå motsvarande det amerikanska. Jänkarna har ju inte sänkt. t.ex.

Prisskillnaden mellan USA vs Sverige är helt och hållet en marknadsekonomisk fråga som tagits upp här i forumet gång efter annan.

Däremot ryktas det om en uppgraderad 10D.
Fortfarande 1.6x 6MP sensor, men med större buffert (20) och 5 fps samt nya digic II.

Vi får la se vad det kan bli av det...

stoltz skrev:
Vad jag kan se är prissänkningen på en 1Ds minimal. Det ligger fortfarande på runt 7000 dollar. I övrigt så är det, som tidigare inlägg påpekar, över lag billigare på andra sidan "pölen". En 550EX kostar ca hälften av det svenska priset. Jag gav 2.200 svkr för den från BH.

Canon USA anses vara en egen marknad och priserna sätts därefter.

Du klarade dig utan tull och moms alltså? vilken fraktmetod? eller hämtade du i butik?

ANNONS