Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 28-70/2,8 L?

Produkter
(logga in för att koppla)

HusKul

Aktiv medlem
tydligen är objektivet från kriget
men hur bra passar den ihop med en Canon 450D
kunde ha köpt en för 3500:- men tackade nej
var det dumt?

Objektivet lanserades 1993. Säkerligen pågick något krig även det året, så ditt antagande är troligen korrekt. Passar absolut till 350D, men eftersom den kameran har en APS-C sensor med 1,6x crop, får du räkna med en brännvidd på ca. 45-112 mm. Ingen vidvinkel m a o. Priset har jag tyvärr ingen säker uppfattning om, men det verkar ok.
//Curt

Jag gillade mitt 28-70/2,8. Gillade framförallt att distorsionen var ovanligt låg vid 28mm. Men läckerheten bör helt avnjutas med en kamera med småbildssensor.

...
men hur bra passar den ihop med en Canon 450D?
...

Jag har en 24-70 som ju är en lite nyare variant av samma glugg.
Den funkar helt klat att sätta på en 450. Men hanteringsmässigt tycker inte jag att det är en lyckad kombination. Jag hade min på en 550D förut. Men gluggen var så stor och tung jämfört med det lilla lätta huset att jag hade svårt att trivas riktigt bra. Nu har jag den på en 7D och det är en betydligt mer harmoniskt balanserad kombination i det avseendet.

Petter ...

ANNONS