Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 28-300 eller 70-200?

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Vad skulle ni säga att vore bättre alternativ? (Säg teoretiskt sett att jag faktiskt skulle ha råd med dessa objektiv...) Ett ef 28-300 f3,5-5,6L IS USM eller ett ef 70-200 f2,8 L IS USM II + 1,6x teleconverter?

Om ni förespråkar för det ena eller andra, berätta gärna varför ni väljer just detta alternativ.

Själv kan jag inte bestämma mig för vilken jag skulle kunna tänkas köpa; Mångsidighet med superzoom, men bättre ljus och bild med telen...

Ja jag skulle lätt ta 70-200 med convertern för dess utmärka prestanda. Det är en riktig killer kombination, dessutom är den ju 2,8 rakt genom. Något som är värt en hel del. Använd ett separat objektiv för under 70mm så blir det bättre.

/ Magnus

Ok... Nu ser jag ett annat problem...

Det jag kunde tänka mig att skaffa redan nu är just en 1,6x converter. Men var får man tag på en converter till canon? Hittar inte konvertrar någonstans. Converters som ska passa EOS ED/EF-S objektiv. Finns det ens något sådant?

canons convertrar passar teleobjektiv över 135mm samt de vita zoomarna, med vissa undantag ...

vill du ha något som passar andra EF objektiv får du gå på andra tillverkare som passar Canon. tror inte det finns något för EF-S,

//J

Jag har inte något av de objektiven du refererar till mig men jag kan säga att jag är så trött på mitt telezoom 70-300/4,5-5,6 så jag snart slänger ut det genom fönstret. Jag hade alla gånger satsat på 70-200/2,8 och så converter. 70-200 kommer jag köpa inom kort och då ska jag göra mig av med det andra hemska objektivet som bara gör mig irriterad så fort jag ska använda det... :-(

I mina ögon går ljusstyrka helt klart före zoom när det gäller dessa brännvidder.

HItta en 1,6 telekonverter blir inte lätt. De är 1,4 eller 2,0, de som finns.

Problemet jag tyckte jag hade med mitt EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM var mest att man inte kan fokusera manuellt utan att koppla om till MF, samt att det blir rätt skramligt och har lite problem att maskinista skärpeinställningen när Servo AF ger order och kontraorder hela tiden.

EF 70-200 mm f/4L IS USM löste de problemen, utan att bli speciellt mycket större och klumpigare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar