Annons

Canon 24mm 2.8 Överexponerar

Produkter
(logga in för att koppla)

André Gustafson

Aktiv medlem
Jag har nyligen köpt ett beg. Canon 24mm 2.8 objektiv och upptäckt att det överexponerar rejält. Vid bländare 2.8 och nedexponerat med två steg exponerar den nästan helt korrekt, men bara några bländarsteg uppåt så blir bilderna nästan helvita.

Jag använder en D30, kan det vara så att de inte är kompatibla med varandra? Förra ägaren menade att det funkade perfekt på hans 10D.

Mycket tacksam för svar, André
 
nej. bländaren är ju maxöppen tills dess du exponerar bilden. just innan slutaren öppnar så bländar objektivet ner till inställt eller av automatiken uppmätt värde. hinner det inte det pga en defekt bländare så kommer densamma att vara för mycket öppen och ge en överexponerad bild. vad händer om du ställer in minsta bländaröppning i M eller AV och trycker på skärpedjupsknappen? kan du då se att bländaren stänger ner till ett pyttelitet hål, eller fastnar den i det närmaste helt öppen?
 
jag testade mitt 50mm 1.8 och såg att bländaren vart extremt liten på bländare 22. När jag testade mitt defekta 24mm såg jag att bländaren inte alls vart särskillt liten- endast ett par mm extraherade bländarbladen sig.

Det bör även tilläggas att när jag jämförde min kamera med en annan välfungerade kamera, så indikerade ljusmätningen fel, dvs den visade för kort slutartid i förhållande till den fungerande kamera. Detta gjordes med 24mm sittandes på- jag har inte jämfört med mitt 50mm på.

Än en gång så vill jag tacka för svaren!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.