Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 24-70 2.8L USM, ska det vara såhär?

Produkter
(logga in för att koppla)

MarcusFr

Aktiv medlem
Fick för ett par dagar sedan mitt nya 24-70 2.8L USM.

Något som jag reagerade lite på är att om jag zoomar långsamt från 24mm så känns det lite trögare tills jag närmar mig 28mm, sedan blir det lättare. Jag pratar inte om att det är jätte trögt eller så men det känns som att något ligger mot, eller som om den inre delen av det inre rörliga delen vore lätt konisk och tar i när den befinner sig i yttersta läget.

Är det någon som har ett lika objektiv som upplevt samma sak, är det normalt? Alltså, zoomning från 24 till ungefär 28 känns lite kärvare än resten av omfånget.

Inget jättestörande direkt men jag vill ju gärna veta om det är någon konstruktionsmiss i detta ex så att jag kan knalla tillbaka med det medans det är nytt.

Tacksam för svar.

//Marcus
 
Så är även min 24-70 så antingen har vi två kassa objektiv eller så är allt som det ska vara. Jag gissar på det senare.
 
Jag har samma optik och kan känna att det fordras lite mer kraft vid vridning från 24 till 35 mm där den lättar något. Inget som har stört mig det är väldigt lite skillnad. Jag har svårt att tro att det påverkar funktionen, jag vet inte om man ska förvänta sig att motståndet ska vara konstant, friktionen kanske varierar över objektivets slaglängd.

Häls. anders
 
Jag har haft flera tunga normalzoomar och alla är så, det beror på att den rörliga innerdelen blir tung av allt glas. Zoomringen blir alltså trögare när man måste skjuta fram, eller ännu värre - upp, innerdelen vid zoomning.

Testa att zooma med objektivet vänt ner för att se om det blir annorlunda.
 
Är det inte bara så att utväxlingen är lite olika för att få en jämn zoomning?

Jovisst, stigningen ändras och därmed motståndet..Vid ett givet gradtal (vridning på zoomringen)
är den axiella rörelsen i längd mätt olika beroende på om du vrider vid nämnda läge och t. ex.
60-70 mm. Det ser man med ögat om man tittar på frontlinsen och vrider.
 
Tackar

Ok, tack så mycket, tyngden känns ju som en rimlig orsak, det är ju trots allt en tung gris vi pratar om. Skönt att få veta att det inte är något onormalt.

Mvh marcus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.