Annons

Canon 24-70/2.8 vs Tamron

Produkter
(logga in för att koppla)

StaffanW

Aktiv medlem
Står i valet och kvalet mellan en Canon 24-
70/2.8L och en Tamron 28-75/2.8.

Vad jag har förstått på andra forum är det mycket lite skillnad i skärpa på gluggarna (någon med egen erfarenhet?), men hur är det med autofokusen?

Tänkte ha gluggen på en 20D (när den nu dyker upp.....) och fotar en hel del sport. Räcker autofokusen i Tamrongluggen för sportfotografering, eller bör man satsa på Canons?

Det är ju onekligen en viss prisskillnad (4000:- mot 12500:) att ta hänsyn till.
 
Jag fick för mig att jämföra vikten på gluggarna och gick in på Cyberphotos sida för EF 24-70/2.8L:

"Vikt: tung" :-D

Tamron: 510 g
Canon: 950 g
 
Japp.. metall väger mer än plast ;)

Sen är det ju inte bara skärpan som du betalar för, utan för förmågan att återge färger och kontraster på rätt sätt.
 
Sant, men jag har hört att färg och kontrast också ska vara bra på Tamron.

Plastigheten kan jag ta (i synnerhet med tanke på den lägre vikten). Visst, Canon-gluggen är säkert mer gedigen och bättre tätad mm.

Men i mitt fall är det snabbheten på autofocusen som är mitt dilemma. Räcker Tamronen till för sportfotande?
 
Och Ring-USM jämfört med Tamrons icke-ultraljusmotor och något omständiga "vrid fokusringen till ett ändläge och skjut på den för att byta till AF".

Det får mitt Sigma 28-70 med DF (focus clutch) att låta smidigt.
 
LeadHead skrev:
Och Ring-USM jämfört med Tamrons icke-ultraljusmotor och något omständiga "vrid fokusringen till ett ändläge och skjut på den för att byta till AF".
Nu blandar du ihop tamron med tokina..på tamronobjektivet är det bara en knapp att trycka på för att skifta mellan MF och AF.
 
Jag har tyvärr inte provat Canons 24-70/2.8 men har Tamronet och är mycket nöjd med det. Om man gör den lite haltande jämförelsen med mitt 70-200/4L så är L-optiken mer välbyggd och autofokusen snabbare och helt tyst. För att vara DC är dock Tamronet riktigt bra.

Vad gäller det viktiga - bildkvalitet så tänker jag inte på någon skillnad, de känns likvärdiga.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.