ANNONS
Annons

Canon 24-70/2,8 L

Produkter
(logga in för att koppla)

Wahlin

Aktiv medlem
Hej
Köpte ett begagnat Canon 24-70 2.8 L häromdagen. Det var köpt i slutet av november så det är fortfarande garanti kvar på det. Det fokuserade lite galet men det har gått fint att lösa med mikrojustering i huset så nu är det skarpt.
Men frågan kvarstår om jag ändå inte ska skicka in det till Canon och få själva objektivet justerat? Måste väll ändå vara bättre att få den felande länken fixad istället för att kompensera i huset?
Det borde väl gå på garantin va?
 
Eftersom garantin bara gäller för den som köpt det nytt har du ett litet problem där, ska du använda garantin behöver du få hjälp av den som sålde den till dig.
 
Hej
Köpte ett begagnat Canon 24-70 2.8 L häromdagen. Det var köpt i slutet av november så det är fortfarande garanti kvar på det. Det fokuserade lite galet men det har gått fint att lösa med mikrojustering i huset så nu är det skarpt.
Men frågan kvarstår om jag ändå inte ska skicka in det till Canon och få själva objektivet justerat? Måste väll ändå vara bättre att få den felande länken fixad istället för att kompensera i huset?
Det borde väl gå på garantin va?

Hur mycket fel snackar vi om? Verkstäder har vissa toleranser så har du bara kompenserat väldigt lite så är det inte säkert det blir bättre.
 
Vid +6 +7 är det ok. Kanske är ett för litet "fel"?

Apropå garanti så ser den ut att gälla ändå då det är tillverkargaranti det gäller. Iaf om man kollar på konsumentverket. Fast det är ju en djungel det här....
 
Vid +6 +7 är det ok. Kanske är ett för litet "fel"?

Apropå garanti så ser den ut att gälla ändå då det är tillverkargaranti det gäller. Iaf om man kollar på konsumentverket. Fast det är ju en djungel det här....

Vet inte riktigt, har bara hört det någon gång. Har själv min 24-70 på +4 och jag har inte brytt mig om att lämna in den.

Du kanske borde testa så det inte är huset? Hur är dina andra ljusstarka gluggar?
 
Om ditt kamerahus är köpt inom ett år så åtgärdar dom det på garanti, du behöver betala frakt. Detta gäller iaf med 7D och uppåt. Objektivet får inte vara äldre än 7 år för att de ska göra detta.
 
Vet inte riktigt, har bara hört det någon gång. Har själv min 24-70 på +4 och jag har inte brytt mig om att lämna in den.

Du kanske borde testa så det inte är huset? Hur är dina andra ljusstarka gluggar?

Alla mina andra objektiv ser enl mig ut att vara skarpa. Fast å andra sidan är väl 24-70 legendariskt att vara feljusterat. Ganska fånigt egentligen då även det objektivet är skarpt nu tack vare inställningarna i huset, antar att det mest är grej att ha alla delar i så perfekt skick det bara går. Fånigt men så är det =)
 
Alla mina andra objektiv ser enl mig ut att vara skarpa. Fast å andra sidan är väl 24-70 legendariskt att vara feljusterat. Ganska fånigt egentligen då även det objektivet är skarpt nu tack vare inställningarna i huset, antar att det mest är grej att ha alla delar i så perfekt skick det bara går. Fånigt men så är det =)

Enligt min mening är det bara en stor myt att det skulle vara så mycket problem med felfokuserande 24-70 där ute. Många verkar tro att man måste ha tur för att få ett bra exemplar. Det är snarare så att man måste ha extrem otur för att få ett dåligt exemplar. 24-70 kom 2002 och har tillverkats i väldigt många exemplar. Om det nu vore så dåligt som vissa tror skulle det aldrig varit så populärt under så lång tid. Jag har själv haft 2 st 24-70 och båda har varit perfekta.

//Robert
 
Är det verkligen samma felfokusering på alla brännvidder?

Mitt första ex bakfokuserade kraftig vid 24 mm men bara lite vid 70, fick det utbytt på garantin.
 
Eftersom garantin bara gäller för den som köpt det nytt har du ett litet problem där, ska du använda garantin behöver du få hjälp av den som sålde den till dig.

Och hur ska butiken/reparatören vet vem som var förste ägaren?
Vissa butiker behåller "kvittot" i sitt dataregister.
Vissa butiker (exempelvis Rajala) använder kontantfaktura (de sparar köparens namn i sitt dataregister).

Men ingen kräver ju legitimation vid inlämning på verktstad.
Så om man bara har originalkvittot så kan man åberopa garanti - i praktiken.

Petter ...
 
Jag lämnade in mitt 70-200/2.8IS som var inköpt begangnat på hegethorns för justering. Han tittade på när det var tillverkat, ryckte på axlarna och la den på hyllan. Scannade mitt kvitto där det stod BEG stort. Tittade inte ens på det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.