Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 24-105 vs Canon 16-35

Produkter
(logga in för att koppla)

backmanfoto

Medlem
Hej

Har en Canon eos450d som sennare kommer att uppgraderas till en fullformats kamera. Men har nu lust att köpa mig ett nytt objektiv då jag kommer till frågan om vilket som är mest att värt att köpa det står mellan ett Canon EF 24 105mm f4L IS USM L och EF 16-35mm f/2.8L II USM.
Kommer mest att användas vid naturfoto men vill även utnyttnja det som ett allroundobjektiv.

16-35 är inte mycket till all-round på en APS-C (1.6x crop) kamera, dessutom betalar du väldigt mycket pengar för något du inte kan utnyttja (förrän den dagen du uppgraderar dig till FF). 16-35 är tänkt att vara en supervidvinkelzoom för fullformat, motsvarande objektiv för APS-C är 10-22/3.5-4.5 som är både billigare och faktiskt på några punkter bättre.

24-105 är däremot ett väldigt användbart objektiv både på APS-C och fullformat (eller APS-H för den delen), kan med fördel kombineras med en 10-22 om du behöver mer vidvinkel. För mig är 24-105 helt klart ett all-round objektiv i ordets rätta bemärkelse, täcker säker 90% av fotosituationerna jag ställs inför (behöver ett dussin objektiv till för att klara de sista 10%).

Så det är alltså mest värt att köpa ett 24-105 nu och sedan köpa ett 16-35 när man uppgraderar till FF. tack för ett bra svar:)

Jag kan bara instämma med Sara. Och tillägga att 24-105:an är lättare att använda, mer förlåtande. 16-35:an har sina fallgropar i vissa kombinationer motiv/ljus/brännvidd/bländare. Jag har slagits av hur bra det ibland presterar och hur dåligt det är i andra lägen (exempelvis upplever jag distorsionen som ett stort problem). Ska du fundera på något alternativ till 24-105 som är hyfsat allround, så ligger nog 24-70 närmare till hands. Om det nu inte är extrem vidvinkel som lockar förstås.

Mitt 24-105 sitter på kameran (fullformatare) som gott som jämt och är min självklara glugg för resor när och fjärran. Har aldrig haft något annat objektiv som jag upplevt som lika allsidigt och ändå presterar bra.

Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar