Annons

canon 24-105 f/4L IS på en 450D.

Produkter
(logga in för att koppla)

Nicklas1

Aktiv medlem
Någon som har koll på hur ett Canon 24-105 f/4L IS är på en 450D?
Har förstått att vissa objektiv inte trivs med alla kameramodeller?


Mvh
Nicklas
 
Det blir ett stort objektiv på en liten kamera, men det känner du väl bäst själv när du provar om du tycker det känns bra. Jag hade den tidigare på en 40d, men det är ju ett större hus. Omfånget blir perfekt för gatufotografering tycker jag,när man knallar runt, då räcker 38 mm på bredden för mig i alla fall, men många vill ju ha vidare. Men kul med omfång på telesidan, blir ju 160 mm. Älskar det objektivet, vignetterar på ff lite på full öppning och en aning distortion, visst, men superskarp med härlig färg och kontrast. På en kroppad kamera märker du inte av det lika mkt. Finns mig veterligen inga rapporterade problem med den gluggen och några kamerahus överhuvudtaget, varken här eller på de amerikanska forumen.
 
Du tänker säkert på EF-S-objektiv som inte går ihop med fullformatskameror. 450D är inte en fullformatare men den fungerar med både EF och EF-S så 24-105 och Canons alla andra objektiv fungerar utmärkt för dig. Vad gäller andra fabrikat på objektiv får du undersöka vilka beteckningar som passar med Canonkameror.

Ex på EF-objektiv:
Canon EF 24-105/4L IS Usm
Canon EF 70-200/4L Usm

Ex på EF-S-objektiv:
Canon EF-S 60/2.8 Usm
Canon EF-S 10-22/4-5.6 Usm
 
Någon som har koll på hur ett Canon 24-105 f/4L IS är på en 450D?
Har förstått att vissa objektiv inte trivs med alla kameramodeller?


Mvh
Nicklas

Använt det mycket på 400D som ju är väldigt lik 450D. Det är som redan skrivits ett stort objektiv på liten kamera, men det är inget som stör tycker jag. För de som håller med båda händerna på kameran (som på en kompakt) blir det nog konstig balans, men om man håller vänster hand runt/under optiken så är det bra ergonomi.

Omfånget blir ju lite mycket åt telehållet för att vara normalzoom, men om det inte är ett problem så är kombinationen bra. Genom den lilla sensorn tar du ju bara ut det bästa ur optiken.

Däremot kan man ju tycka att det både är pengar och vikt i onödan då man inte utnyttjar hela optiken, men det är ju en annan fråga.
 
Jag har både objektiv och kamera. Funkar utmärkt, blixtsnabb AF och jag gillar zoomomfånget. Det blir ett väldigt trevligt allroundobjektiv, med viss begränsning på vidvinkelsidan. Det är "stort", javisst, men 450D inbjuder till att objektivet är i centrum som sig bör. Jag tycker "combon" ligger väldigt väl i handen, precis som mitt halvkilos Sigma 10-20 eller Canon 70-300IS.

Det är som sagts ett FF objektiv, men det positiva som finns är att du slipper vinjetteringen som annars gäller för 5D och liknande objektiv.

Var och skulle klämma lite på Nikon D90 idag, bredvid fanns en 50D med 50/1.8, *det* såg löjligt ut. Ett jättehus med pytteobjektiv. Men allt det där är en smaksak. Är du beredd lägga pengarna på ett L-objektiv, så tror jag du kommer bli nöjd om du som jag gillar din 450 :)
 
Tackar för alla svaren!
Hur mycket ska man lägga på ett begagnat sådant objektiv tycker ni?

Såg också att det är ju relativt stort gentemot kameran som ni sa, det är antagligen helt kört med den inbyggda blixten då va?
 
Kom på en fråga till nu. Jag ska till Thailand om en månad, vad är bäst? Att köpa ett här hemma eller där borta? Prisskillnad? Service om man köper det där borta?

Mvh
Nicklas
 
Tackar för alla svaren!
Hur mycket ska man lägga på ett begagnat sådant objektiv tycker ni?

Såg också att det är ju relativt stort gentemot kameran som ni sa, det är antagligen helt kört med den inbyggda blixten då va?

Hej !
jag såg ett begagnat för 6500:-, det låter vettigt tycker jag.

Med 24mm och inbyggd blixt får du skugga på bilden och skulle du då ha på motljusskyddet så blir skuggan större.

/Christer
 
6500 kr låter ju rimligt! Vart hittade du det för någonstans?
Letade lite på nätet och såg att man kan köpa ett nytt för ca 7000-7500 kr i Thailand. Är det att rekommendera?
 
Momsen på objektiv är allt 25%, frakten kanske är några hundra och sedan kommer det även moms på denna kostnaden. Och om jag inte minns fel så tillkommer en tullavgift på någon 100-lapp.

Jag tror inte att du tjänar något om jag ska vara helt ärlig.
 
Kommer nog en hel del 24-105:eek:r ut på marknaden nu, när folk köper 5dII kit och säljer gluggen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.